Oivalluksia opetusteknologiasta ja tulevaisuuden oppimisympäristöistä – matkani Bett 2025 tapahtumaan

0

Matkan tavoitteena oli syventää omaa osaamistani opetusteknologioista, erityisesti XR-teknologioista (virtuaali-, lisätty- ja sekoitetut todellisuudet), ja löytää uusia ideoita opetuksen kehittämiseen. Toimin sovelluskehittäjänä Hämeen ammattikorkeakoulun tutkimuksen parissa ja teen monipuolista työtä useammassa hankkeessa ja tiimissä. Minua kiinnosti erityisesti löytää uusia teknologisia ratkaisuja, jotka voisivat hyödyttää laajempaa yleisöä kuin pelkästään koulutusalaa – kuten yritysmaailmassa ja alueen oppilaitoksissa.

Matkaohjelmaan kuului Bett25 -opetusteknologiamessujen lisäksi kouluvierailuja, joissa tutustuimme tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa, luoviin oppimisympäristöihin sekä kuulimme mielenkiintoisia tutkimusprojekteja, jotka esittelivät uusimpia innovaatioita alalla.

Vierailulla Brunel University Londonissa – Design School ja Design Factory London

Brunel University Londonin Design School on yksi maailman johtavista muotoilun ja digitaalisen median oppilaitoksista. Oli inspiroivaa nähdä, kuinka monipuolisia opinto- ja tutkimusohjelmia Brunel tarjoaa eri tasoilla, aina perusopinnoista tohtoritasolle. Tutkimusohjelmat käsittelevät muun muassa inklusiivista muotoilua, lisäävää valmistusta ja 4D-tulostusta, digitaalista suunnittelua, luovan laskennan ja tekoälyn soveltamista sekä kestävää kehitystä muotoilussa.

Oppilaitoksen tiloista löytyvä Design Factory oli Ison-Britannian ensimmäinen Design Factory, joka on konseptiltaan samanlainen kuin muut maailmalla olevat vastikkeet – eli se toimii tuotekehityksen tutkimus- ja oppimisympäristönä, joka yhdistää yritykset, opiskelijat, opettajat ja tutkijat.

Digitaalisen median hubin videotuotantotilat

Vierailulla pääsimme tutustumaan moniin mielenkiintoisiin työtiloihin, kuten digitaalisen median hubiin, jossa opiskelijat käyttivät green screen -studiota ja liikkeenkaappausjärjestelmää. Tämä oli erityisen kiinnostavaa, koska olemme käyttäneet samankaltaisia teknologioita omissa tutkimusprojekteissamme, ja oli hienoa nähdä niiden soveltamista isommassa mittakaavassa.

Vierailun aikana opimme, kuinka tärkeää on yhdistää perinteinen ja digitaalinen oppiminen – vaikka tekoäly on vahvasti mukana opetuksessa, perinteisten taitojen, kuten valokuvauksen, opettaminen ei ole kadonnut. Ilman perusosaamista tekoälyn hyödyntäminen, kuten promptauskehotteiden kirjoittamisessa, voi olla todella haastavaa. Tämä tasapaino perinteisen ja digitaalisen välillä toi mieleen oman työni ja miten tärkeää on ymmärtää teknologian taustalla olevat periaatteet.

Mielenkiintoiset tutkimusprojektit

Vierailuun kuului myös oppilaitoksessa ajankohtaisten tutkimusprojektien esittelyä, jotka edustivat oppilaitoksen monipuolista osaamista ja kehitystyötä.

  • Holoscopic Imaging: Yksi kiinnostavimmista esityksistä käsitteli holoscopic imaging -tekniikkaa, jossa mikrolinssimatriisin avulla saadaan aikaan kolmiulotteinen kuva yhdellä kameralla. Tekniikka muistuttaa kärpäsen silmän toimintaa ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia 3D-kuvantamiseen. Vaikka aihe oli tekninen ja uusi, olen perehtynyt tähän lisää matkan jälkeen.
  • XR-kokemusten inklusiivisuus: Toinen esitys pureutui siihen, miten XR-teknologiaa voidaan kehittää saavutettavammaksi. Tämä oli minulle erityisen tärkeää, koska yksi matkani tavoitteista oli oppia lisää siitä, kuinka virtuaalitodellisuuden toteutuksissa voitaisiin huomioida käyttäjät tasapuolisemmin. Tämän esityksen jälkeen sain tarvittavan yhteyshenkilön, jolta löytyy paljon tutkimustietoa aiheesta, ja johon aion paneutua syvällisemmin matkan jälkeen.

Vierailun aikana vaikutuin, kuinka oppilaitoksessa oltiin ylpeitä opiskelijoistaan. Tilaesittelyjen aikana näimmekin opiskelijoiden suunnittelemia töitä, jotka oli sijoitettu käytäville oleviin lasivitriineihin tai niistä kerrottiin kampusten seinillä olevissa projektiesittelyjulisteissa. Tämä avasi paljon minkä tyyppisiä töitä tai tutkimusaihealueiden äärellä opiskelijat työstivät ja tekevät päättötöitään.

BETT 2025 – Opetusteknologiamessut

Bett25 – opetusteknologiamessut

Bett-messujen perustajajäsen Laura McInerney avasi tapahtuman Arenalla

ExCeL Londonin messukeskus täyttyi laidasta laitaan eri näytteilleasettajista: oppimisen ratkaisuista laitteistoihin, esportista korkeakoulutukseen ja startupeihin. Messujen monipuolisuus oli vaikuttavaa, mutta se toi mukanaan myös haasteen – kaikkea ei ehtinyt millään nähdä!

Messujen erityinen piirre oli niiden monikerroksinen rakenne – tarjolla oli puheohjelmia, käytännön työpajoja, verkostoitumistapahtumia sekä alueita, joissa osallistujat pääsivät testaamaan uusimpia teknologioita.

Messuilla nähdyt XR-toteutukset ja muut huomiot

Pääasiallisena tavoitteena messuille osallistumisessa oli tutustua XR-teknologioiden opetuskäytön uusimpiin suuntauksiin ja selvittää, miten näitä teknologioita voisi hyödyntää laajemmin. Tässä poimintojani:

CampusXR:n piste
  • CampusXR: tarjosi VR:llä ja tekoälyllä höystettyjä toteutuksia. Kokeilemassani demossa olin vihreällä tasangolla, johon pystyi tuomaan erilaisia 3D-malleja eri kuvakulmista tarkasteltavaksi. Tekoäly kertoi kohteen tiedot joko kirjallisena tai ääneen puhumalla. Nämä toteutukset tuntuivat peruskoulun opettajavetoisilta kouluretkiltä, jossa oppilaat pääsevät tutustumaan asioihin visuaalisemmin kuin mitä oppikirjat pystyvät näyttämään sekä oppimaan turvallisessa ympäristössä.
  • Zoe Immersive: oli sisällönluomisalusta, jolla pystyy tekemään interaktiivisia toteutuksia VR- tai MR-ympäristöissä – eli lasit päähän ja toimintoja rakentamaan. Zoen ideana on, ettei siinä tarvitse ohjelmoida mitään vaan kaikki tarjolla olevat toiminnallisuudet pystytään lisäämään halutuille kohteille visuaalisesti: näpäytä 3D-mallia ohjaimella, lisää siihen työvalikon kautta ääniefekti ja siinä se. Toiminnallisuuksien määrä oli todella rajallista, joten mitään monimutkaisia toteutuksia ei tällä pystynyt tekemään ja tuntui, että alusta olikin suunnattu peruskoulutasolle.
  • BlippBuilder: ohjelmointivapaa sisällönluomisalusta AR-sisällöille. Visuaalisilla ohjelmointiblokeilla pystytään rakentamaan perustoiminnallisuuksia, jotka voivat olla esimerkiksi mallien näyttämistä, animaation pyörittämistä tai tekstien sisällyttämistä. Ohjelma sisältää eri seurantatapoja, jotka ovat merkkipohjaista (marker), kasvoja, pintoja tai käyttäjän ympärillä oleva maailma. Tämä voisi olla hyvä ensiaskel AR-toteutusten maailmaan etenkin aloittelijoille.
  • Logitech MX Ink: Pääsin kokeilemaan VR/MR-piirtokynää Meta Quest -laseilla. Kynässä on paineentunnistus, joka mahdollistaa aidontuntuisen piirtojäljen, ja sitä voi käyttää samanaikaisesti ohjainten kanssa. Tämä kynä olisi erinomainen työkalu luoville aloille, koska se tuki jo tällä hetkellä monia eri luovan alan ohjelmistoja.
  • Metan messuosasto

    Meta for Education: Meta esitteli omilla XR-laseillaan eri opetukseen liittyviä projekteja (VictoryXR, Immerse, Engage, ja Bodyswaps), Rayban Meta-laseja, sekä samalla siellä pidettiin luentotilaisuuksia. Harmikseni osa demoista jäi kokematta aikatauluhaasteiden vuoksi, mutta sain silti hyvän käsityksen tarjonnasta. Rayban Metan älylaseihin oli integroitu videokamera, mikrofoni, kaiuttimet ja kosketuspaneeli. Äänikomennoilla voi esimerkiksi käynnistää videoinnin sanomalla “Hey Meta, take a video”, jolloin kehysten vilkkuvalo ilmoittaa kuvauksesta ulkopuolisille. Taltioitu data siirtyy suoraan käyttäjän puhelimeen, joka on jatkuvassa yhteydessä laseihin. Vaikka laseihin on liitetty tekoälytoimintoja, niitä ei esittelyssä päässyt testaamaan, joten kokemukseni jäi laseista pintapuoliseksi.

  • Lenovon laseista vapaa 3D-näyttö

    Lenovo ThinkVision 27 3D: Näyttö mahdollistaa 3D-sisältöjen tarkastelun ilman erillisiä laseja. Näyttö hyödyntää silmänliikkeitä seuraavia kameroita, jotka säätävät näkymän tarkasti käyttäjän mukaan, luoden aidontuntuisen kolmiulotteisen efektin. Tämän kaltaiset näytöt voisivat nopeuttaa suunnittelutyötä esimerkiksi insinööri- ja muotoilualoilla, kun laseja ei tarvitse käyttää pieniin tarkistuksiin. Lenovo ei ollut messuilla ainoa valmistaja – myös Acer esitteli vastaavan ratkaisun, mikä viittaa teknologian kasvavaan kiinnostukseen.

  • Soldamatic-hitsaussimulaattori: Opiskelija harjoittelee hitsaamista virtuaalisesti oikeannäköisillä työvälineillä, joissa muoviset, AR-kuvioilla merkatut kappaleet muuttuvat hitsausmaskin kautta realistisiksi metallikappaleiksi. Simulaattori näyttää hitsauksen aikana tehdyn hitsaussauman tehostekipinöineen sekä pisteyttää suorituksen, arvioiden opiskelijan työskentelykulmaa, tarkkuutta ja nopeutta. Tämä virtuaalioppiminen antaa opiskelijalle mahdollisuuden harjoitella paineettomasti ennen siirtymistä oikeisiin työvälineisiin.
  • Imito: Yritys esitteli realistisia AI-hahmoja opetuskäyttöön, joiden kanssa opiskelijat pystyivät keskustelemaan. Käytetyt tekniikat, kuten Unreal Engine, MetaHuman 3D-hahmot ja convai-tekoäly, eivät olleet uutta itselleni, mutta ratkaisun myyntivaltti oli realististen näköisten hahmojen luonnollisemmat liikkeet ja eleet verrattuna markkinoilla oleviin pelkistettyihin 3D-hahmoihin.
  • CVP Groupin rautapuolen ratkaisu ja Mo-Sysin sovelluspuolen ratkaisu liikkeiden kaappaukseen sekä virtuaalisiin lavasteisiin ja hahmoihin.

    CVP Group & Mo-Sys: Yritykset esittelivät yhteistyössä kehitetyn virtuaalistudioratkaisun, jossa reaaliaikaisessa videokuvassa näkyvä henkilö muutettiin suoraan lähetykseen virtuaaliseksi hahmoksi. Greenscreen-alueella työskentelyä seurasi kahdeksan kameraa, jotka olivat yhteydessä Unreal Engine -pelimoottoriin. Tämä mahdollisti virtuaalihahmon ja lavasteiden saumattoman yhdistämisen livekuvaan. Tämäntyyppinen ratkaisu voisi tukea terveydenhoitokoulutusta, jolloin asiantuntijan liikkeet ja eleet taltioitaisiin ja opiskelijat voisivat seurata suoritusta esimerkiksi virtuaalimaailmassa eri kulmista, oppien käytännön taitoja ilman häiriöitä tai fyysisiä rajoitteita.

  • Bett-messuilla nähdyt teknologiset ratkaisut: Huomioni kiinnittyi, kuinka puheohjelmat oli toteutettu messuympäristössä. Erityisesti reaaliaikaiset tekstitykset videonäytöillä olivat erinomainen ratkaisu, joka paransi esitysten saavutettavuutta ja selkeytti viestintää. Lisäksi tietyissä ohjelmapaikoissa oli tarjolla lainattavat kuulokkeet, mikä osoittautui toimivaksi ratkaisuksi meluisassa messukeskusympäristössä

Havainnot ja kokemukset messuilta

Messuesittelijät suosivat Meta Quest 3 -laseja demoissaan niiden helppouden ja langattomuuden vuoksi. Kokeilemissani demoissa ei käytetty käsientunnistusteknologiaa, vaan ohjaimet olivat ainoa kontrollointiväline. Liikunnallisia MR-pelikokemuksia, joissa hyödynnettiin käsientunnistusta tai vartalonseurantaa, oli muutama ja ne olivat suosittuja nuoremman yleisön keskuudessa, kuten Valo Motionin kaltaiset ratkaisut.

Yhteenveto

Matka antoi minulle uusia näkökulmia opetusteknologian kehitykseen ja mahdollisti verkostoitumisen asiantuntijoiden kanssa. Brunel Universityn vierailu tarjosi syvällisiä oivalluksia XR-teknologioiden käytöstä opetuksessa, ja BETT-messut toivat esiin laajan kirjon uusia ratkaisuja.

Tapahtumassa tarjottiin pääasiassa valmiita ratkaisuja ja sovelluksia, mikä rajoitti muokattavuutta ja saattoi aiheuttaa turhautumista, jos suunniteltu toiminto ei ollut mahdollinen rajallisten ominaisuuksien vuoksi. Vaikka nopeiden ja helppojen ratkaisujen tarjoaminen on hyödyllistä opetushenkilöstölle ja yrityksille ajan säästämiseksi, ratkaisuihin tulee paneutua huolellisesti ennen käyttöönottoa. Tapahtumat tarjoavat hyvän mahdollisuuden tutustua yrityksiin, niiden tuotteisiin ja keskustella suoraan edustajien kanssa ennen päätöksentekoa.

Vinkit tuleville Bett-kävijöille

  • Tutustu ohjelmaan etukäteen: Messujen tarjonta on laaja, joten ennakkosuunnittelu auttaa hyödyntämään ajan tehokkaasti. Ensikertalaisena opin tämän kantapään kautta, kun ennakkoon varatut työpajat menivät sivu suun.
  • Verkostoidu rohkeasti: Messut tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden tavata asiantuntijoita ja kollegoja eri maista. Aiheeseen liittyviä sivutapahtumia voi olla pitkin tapahtumaviikkoa, joten jos on mahdollisuus, kannattaa näihinkin tutustua.
  • Keskity olennaiseen: Valitse messuilla muutama teema, joihin haluat syventyä, jotta et huku tiedon määrään.

Tämän blogipostauksen viimeistelyyn on käytetty apuna tekoälyä. Kaikki sisällöt on tarkistettu ja hyväksytty kirjoittajien toimesta.


 

Tämä kirjoitus liittyy Älykkään suunnittelun digityökalut (SmartDesign) -hankkeeseen, jossa tuetaan Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan yrityksiä uusien älykkään suunnittelun digityökalujen käyttöönotossa. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama hanke ja sitä toteutetaan yhdessä Tampereen yliopiston kanssa.

Tutustu hankkeeseen: https://projects.tuni.fi/smartdesign/

Tietoa kirjoittajasta

Tiina Ahola toimii sovelluskehittäjänä HAMKin tutkimuksen parissa

Leave A Reply