Elämää Excelin jälkeen

0

Excelistä vieläkin uupunut ryhmämme saapui maanantaina kuuntelemaan yhteenvetoa viikon 39 Diili-toimeksiannosta. Edellinen toimeksianto aiheutti vieläkin lieviä kauhun väristyksiä, joten odotimme malttamattomina minkälaista tehtävää olisi luvassa seuraavaksi. Hilla von Essen Ambientialta saapui antamaan meille toimeksiantoa. Tehtävänämme oli suunnitella peli, joka olisi viihdyttävä ja samalla uutta työntekijää perehdyttävä. Toimeksianto oli englanniksi ja samalla kielellä jatkettiin myös toteutusta. Samalla oli myös tarkoitus tutustua Ambientian tarjoamiin palveluihin.

Pelihahmo

Ja ei muuta kun toimeen. Ensiksi otimme selvää Ambientiasta. Tämä hämeenlinnalainen ohjelmistoyritys ja it-palvelutalo oli toiminut jo 20 vuotta. Digitaalisen toteutuksen lisäksi meille oli jaettu iso kasa monisteita, joihin oli tarkoitus tuottaa sekä tekstiä että piirrosta ideoinnistamme. Monisteiden nippu piti sisällään kysymyksiä perehdytyksestä, sen hyödyistä ja ongelmakohdista. Valitsimme kolme ongelmakohtaa, joita aloimme selvittää pelissämme.

Nämä kolme ongelmakohtaa olivat turvallisuussäännöt, työporukkaan pääseminen ja tuotteen tunteminen. Toteutusta päätimme tehdä videoimalla kyseisistä tilanteista kuvamateriaalia sekä Powerpoint-esityksen. Pelihahmona meillä toimi tikku-ukko Bob, joka rullaili ympäri toimistoa työtuolillaan tutustuen ensiksi turvallisuussääntöihin. Toimistotuolillaan rullatessaan Bob tutustuu myös työtovereihinsa ja lähtee lopuksi vielä moottoritielle kiihdyttelemään kohti bisnestapaamista miettiessään samalla parasta vaihtoehtoa myyntipuheekseen.

Ambientia-heijastin

Mitä me opimme tästä tehtävästä? No ainakin sen, että jos HAMKin Sari Hangan antamassa ”Meidän matka”-toimeksiannossa ei saatu muokata videota tarpeeksi, niin nyt on sekin jokseenkin hanskassa. Viikon alussa Ambientia taisi olla kaikille hiukan vieraampi yritys, mutta tämän viikon jälkeen varmasti jokainen tiesi mitä kyseinen yritys tekee. Edellisen toimeksiannon eli kesärenkaiden ennakkotilauksen yhteydessä muutama kirosana lenteli ja ryhmähenki oli koetuksella, mutta pelin suunnittelun lomassa löysimme taas osan kadonneesta opiskeluinnosta ja meillä oli hauskaa peliä suunnitellessa. Vaikka toteutuksemme ei voittanut tällä kertaa, muisti Ambientia meitä haalarimerkillä ja heijastimella, josta olemme kiitollisia.

Blogitekstin on kirjoittanut Team Taito.

HAMKin liiketalouden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat aloittivat tänä syksynä opintonsa 6 viikon mittaisella Diili-jaksolla.

Leave A Reply