Taputtelua, tömistelyä, hyppelyä, läpyttelyä, kahistelua, suhistelua, sateen ropinaa…
Aamupiirin alkaessa asetuimme eteen istumaan, esittelimme itsemme ja toivotimme hyvät huomenet. Aamupiiri jatkui Hyvää huomenta -laululla. Sen jälkeen toteutimme rytmileikkimme käsiä ja jalkoja käyttäen. Aloitimme selkeistä, lyhyistä ja helpoista rytmeistä, jotka näytimme ensin ja muut toistivat perässä. Sen jälkeen aloimme pikkuhiljaa vaikeuttamaan rytmejä. Vaihdoimme välissä tömistämiseen taputtamisesta. Lapset olivat taitavia ja varmasti pienemmätkin pääsivät harjoittelemaan toistomuistia sekä äänen ja tekemisen yhdistämistä. Kerroimme, että samanlaisia asioita toteutamme aamupiirin jälkeen toiminnassa. Sen jälkeen kävimme läpi viikonpäivät siten, että tiistaita äänestävät taputtivat ja torstaita äänestävät tömistävät. Heti löytyi se oikea liike ja toinen meistä lisäsi toukkatorstain puuhun. Kävimme myös sään läpi tarjoamalla kaksi vaihtoehtoa, aurinkoisen ja sateisen sään samalla idealla. Aamupiiriläiset suoriutuivat näistä hyvin ja malttoivat hienosti kuunnella ohjeet. Kenguru Joonatanissa pidimme lapsia sylissä ja leikimme sen kahteen kertaan. Käytimme aamupiirissä kuvia apuna, esimerkiksi kuvaa taputtamisesta, hiljaisuudesta ja tömistämisestä, joita näytimme oikeassa kohdassa puheen tukena.
Aamupiiristä siirryimme päivän varsinaiseen ohjelmaan ja ensimmäisenä tulivat mukaan lapset, jotka uskalsivat tulla ilman vanhempaa, vanhemmat olivat toki tervetulleita seuraamaan leikkiä. Ensimmäiseksi menimme lattialle istumaan ja otimme esiin viittomakuvat, jotka olimme laminoineet ja laitoimme ne keskellemme. Kävimme ensin ohjatusti läpi jokaisen kuvan ja kysyimme lapsilta, mikä kuvassa oli. Tämän jälkeen kysyimme lapsilta, miten sellaisen äänen voisi tehdä. Osallistimme siis lapsia alusta asti. Kuvina meillä oli mm. taputtaminen, tömistäminen, sateen ropina, reiden silittäminen, suhistaminen suulla ja hyppiminen.
Lapset olivat taitavia ja osasivat melkein kaikki ja keksivät todella luovasti erilaisia keinoja tehdä ääniä. Teimme yhdessä lasten ideoita. Kutsuimme ja kehuimme lapsia välillä nimillä, jolla osoitimme huomioivamme juuri heitä. Sen jälkeen annoimme vielä jokaiselle lapselle omalla vuorolla luvan valita jonkun kuvista ja teimme sitä uudestaan tai annoimme mahdollisuuden keksiä jotakin, mitä ei ollut valmiina kuvana. Kokeilimme ääniä, kuten esimerkiksi sateen ropinaa eri pintoja vasten, kuten lattiaa, tuolin selkänojaa sekä patjaa vasten. Pienten kanssa eräs innokas lapsi keksi vesipisara kuvan kohdalla, että siinä tulisi itkeä ja heittäytyi lattialle vuolaaseen tekoitkuun, joka kevensi hauskasti tunnelmaa. Lapset oppivat mm. kehon motoriikkaa, osallistuivat äänien ja liikkeiden ideointiin ja kasvattivat kärsivällisyyttään, kun odottivat vuorojansa.
Seuraavana vuorossa oli tanssia. Aloimme soittaa kaiuttimesta eri tyylisiä lapsille soveltuvia kappaleita. Tyylilajeina mm. klassinen, rock, räp ja jazz. Mietimme lasten kanssa yhdessä millaiset liikkeet musiikin tyyliin ja tempoon soveltuvat. Kuulostiko musiikki iloiselta vai surulliselta, hitaalta vai nopealta. Keksimme yhdessä erilaisia tanssiliikkeitä ja oli todella mukava saada sykkeet nousemaan ja hiki pintaan hauskalla tavalla. Lapset olivat todella hyvin mukana pohtimassa kappaleiden tunnelmia ja ilmaisemassa niitä erilaisin liikkein. Yhdessä kokeilimme tanssin lomassa, miten hyppiminen sujuu molemmin jaloin tai yhdellä jalalla. Meneekö pyöriessä pää pyörälle ja helpottaisiko asiaa suunnan vaihto. Lopulta soitimme vielä muutaman lapsille tutumman kappaleen. ”Jos sun lysti on” leikittiin yhdessä taputtaen, tömistäen ja naputtaen, joka mukavasti yhdisti tanssin ja kehon rytmit samaan toimintaan. Lopettelimme tanssi osuuden ”sutsisatsilla”, joka oli niin lasten, kun aikuistenkin mielestä huvittava. Nämä kaksi kappaletta toimme myös mukaan pienempien toimintaan, koimme että hieman lyhennetympi versio helpottaa pienempien jaksamista ja sopii paremmin pienten tasolle.
Loppuun rentouduimme vielä hitaan musiikin soidessa taustalla. Lapset pääsivät valitseman patjalta itselleen mukavan asennon, kun me loimme kankailla aaltomaisia liikkeitä heidän ylleen. Oli mukava huomata, miten riehakas tanssi tunnelma vaihtui nopeasti rauhalliseen. Palautteen perusteella rentoutus olikin suuren osan suosikki ja myös muusta toiminnasta pidettiin. Palautetta pyysimme lapsilta tömistellen ja taputtaen (taputa jos pidit, tömistä jos et pitänyt…) Aikuisilta pyysimme myös pienten toiminnan päätteeksi palautetta. Kehojen rytmit idea sai kiitosta, sillä se soveltui mukavasti myös pienille, niin kuin myös isommillekin.
Sosionomiopiskelijat Annika ja Sanita