Sirkus Nipsula

0

Tämän syksyn aloitti innostava 6 viikkoa kestänyt lasten toiveista noussut ja opiskelijoiden toteuttama mediaprojekti – Sirkus Nipsula.

Kolmannen vuoden sosionomiopiskelijat toteuttivat Varhaispedagoginen osaaminen 2 -moduulissa mediaprojektitehtävän. Heidän tarkoituksenaan oli suunnitella ja toteuttaa yhdessä lasten kanssa taidelähtöisin menetelmin projekti mediakasvatusta ja lasten osallisuutta painottaen. Kaksi tiimiä toteutti projektin Nipsulan avoimen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Toteutukseen kuului kuusi toimintakertaa.

Tiimi 1 toimi Nipsulassa tiistaiaamupäivisin. Opiskelijat aloittivat projektin kertomalla perheille, keitä he ovat ja mitä he tulevat lasten kanssa tulevina viikkoina tekemään. He tutustuivat lapsiin, seurailivat heidän leikkejään ja tapaansa toimia. Opiskelijat käyttivät apunaan kuvakortteja selvittäessään lasten mielenkiinnon kohteita. Kuvakorteissa oli selkeitä kuvia esimerkiksi musiikista, sirkuksesta, askartelusta ja tanssista. Jokainen lapsi sai itselleen merkin, jonka vei sitten itseään kiinnostavan kuvakortin päälle. Tällä tavoin projektin toteutustavaksi äänestettiin sirkusteema, johon toivottiin lisäksi yhdistettävän musiikillisia elementtejä.​

Toimintaa kuvaavat kuvakortit Sirkusteema ja hymiöt

Toisella projektin toteutuskerralla aloitettiin syventyminen sirkusteemaan. Toiminta aloitettiin kuuntelemalla ja tanssimalla “Töihin sirkukseen”-kappale. Opiskelijat tiedustelivat lapsilta, mitä heillä tulee mieleen sirkuksesta ja näyttivät videoita aiheeseen liittyen. Kuuntelimme myös teeman mukaista musiikkia ja tanssimme. Lopuksi lapset saivat näyttää patjoilla omia temppujaan, kuten kuperkeikkaa ja hienoja hyppyjä. Poissaolleille perheille koostettiin tämän kerran tapahtumista lyhyt video, jonka avulla he pysyvät kiinni projektissa.​

Kolmannen kerran aloitti ”Töihin sirkukseen” -kappale ja edelliskerran toiminnasta koostettu video. Opiskelijat näyttivät lapsille videon nuorallakävelijästä, jonka jälkeen lapset saivat kokeilla itse nuorallakävelyä. Vaihtoehtoina oli kävellä sinistä paksumpaa ”nuoraa” tai vihreää ohuempaa nuoraa pitkin. Tämän jälkeen opiskelijat kysyivät lapsilta, mitä eläimiä he ovat nähneet sirkuksessa tai mitä eläimiä sirkuksessa voisi olla. Katsoimme videon eläimistä sirkuksessa ja opiskelijat kertoivat, että ensi kerralla, lapset voisivat itse olla ”eläimiä” tai ottaa pehmolelun Nipsulasta, jonka kanssa temppuilla.
Tasapainolauta ja köysi temppurata

Neljäs kerta alkoi jälleen tuttuun tapaa “Töihin sirkukseen”-kappaleella, jonka jälkeen muisteltiin lasten kanssa viime kerralla käytyä keskustelua siitä, mitä eläimiä sirkuksessa voisi olla. Pohdimme yhdessä lasten kanssa, miten eri eläimet liikkuvat, kuten rapu, karhu ja jänis. Tällä kerralla lapset myös askartelivat itselleen eläinten korvat.

Viidennellä kerralla projekti huipentui sirkusteemaiseen temppurataan, jossa lapset saivat vapaasti liikkua ja keksiä mitä missäkin kohdassa tehdään. Temppuradalta löytyi nuorallakävelyä, tunnelia, rappusia ja luikumäkeä, renkaita sekä patjoja. Tila oli valaistu värivaloin, taustalla soi sirkusmusiikki ja leikkivarjo huoneen seinällä lisäsi sirkustunnelmaa. Lapset jaettiin kahteen ryhmään iän mukaan, jotta kaikki pääsivät osallistumaan oman ikä- ja taitotasonsa mukaisesti. Opiskelijat tekivät havainnon, että lapset tekivät samoja temppuja, joita aiemmilla kerroilla oli yhdessä harjoiteltu. Kaikilla vaikutti olevan todella mukavaa!

Sirkus temppurata

Opiskelijat kokosivat projektin aikaisesta toiminnasta Sirkus Nipsula -videon, jonka katsoimme yhdessä perheiden kanssa Nipsulassa. Lapsista oli mukava nähdä itsensä temppuilemassa videolla. Tästä syntyi mukava kokonaisuus!

Leave A Reply