Projektityöskentelyä avoimessa varhaiskasvatuksessa

0

Hei! Tässä Anni, Josefina, Piret ja Sanni!

Olemme toisen ja kolmannen vuoden varhaiskasvatukseen erikoistuvia sosionomiopiskelijoita. Toteutimme neljän ohjauskerran mediaprojektin Nipsulaan. Mediaprojektiksemme muodostui lapsien ja huoltajien toiveiden pohjalta nukkekodin teko. Projektimme tavoitteena oli tutustua projektinomaiseen työskentelyyn sekä pitkäkestoiseen leikkiin. Harjoittelimme lasten kanssa ohjattua toimintaa ja yhdessä tekemistä ryhmänä. Harjoittelimme myös itseilmaisun ja sosiaalisten taitojen kehittämistä. Pyrimme toteuttamaan ohjaukset niin, että jokainen lapsi saa onnistumisen kokemuksen osallistuessaan toimintaan.

Käytimme ohjauksissamme taidelähtöisiä menetelmiä, kuten koristelua ja maalausta. Ohjauksissa käytimme myös musiikillista ilmaisua laulun muodossa, kehollista ilmaisua tanssin muodossa sekä tutustutimme lapsia median käyttöön. Projektiin virittävänä laululeikkinä käytimme Kova työ -laulua, jonka tahtiin lauloimme ja leikimme ohjauksien alussa aamupiirillä.

Projektityöskentelyn eteneminen

Nukkekodin runkona toimi pahvilaatikko, jota maalasimme lapsien kanssa. Maaleina käytimme pullovärejä sekä sormimaaleja. Lapsille oli tarjolla erikokoisia siveltimiä ja lapset saivat halutessaan myös maalata sormin. Ohjauskertojen toiminta muovautui aina puitteiden mukaan, esim. montako lasta oli paikalla. Jatkoimme projektiamme koristelemalla aiemmalla kerralla maalaamaamme nukkekotia. Töpötimme kuvioita maalilla ja liimailimme koristeita. Lapset saivat itse rypistellä silkkipaperia ja asettelivat koristeita haluamiinsa paikkoihin aikuisten avustuksella. Tässä oli ajatuksensa, että lapset saivat tutustua erilaisiin ja erituntuisiin materiaaleihin. Kuvioiden töpöttämisessä käytimme kuviosabluunoita ja töpötyssieniä. Projekti eteni kolmannella kerralla muovailun parissa. Tällä kerralla lapset saivat muovailla hahmoja haluamansa värisellä muovailuvahalla. Monelle muovailuvaha oli uusi kokemus. Muovailun lomassa kirjoitettiin paperiin ylös hahmojen nimiä ja taustatarinaa projektin loppuesitystä varten. Viimeinen ohjaus ja nukkekotiprojektin huipennuksessa saimme ihastella yhdessä valmista nukkekotia ja sijoitimme sen leikkimiselle soveltuvaan paikkaan. Lapset saivat sijoittaa nukkekotiin ”Pikku jänö”-laulun inspiroimana erilaisia eläimiä ja leluja kodin asukkaiksi. Juhlistimme projektin päätöstä diskoteemaisella temppuilulla. Lapset saivat tanssia ja touhuta mieluistensa lastenlaulujen tahdissa. Loppuhuipennuksena lapset ja vanhemmat saivat katsella nukkekotiprojektia kuvaavan pienelokuvan, herkkuja syöden tietenkin!

Onnistumisia

Opimme paljon lisää prosessinomaisesta ohjauksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Huomasimme myös, miten tärkeää toiminnan suunnittelussa on sen muokattavuus, sillä kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan. Toimintaa pitää pystyä muokkaamaan myös sen edetessä, mikä on tärkeää varhaiskasvatuksessa. Meistä ohjauskerrat onnistuivat hyvin! Joka ohjauskerralla oli iloinen ja rento meininki! Useamman ohjauskerran myötä pääsimme myös tutustumaan paremmin lapsiin ja vanhempiin. Me haluammekin kiittää kaikkia vanhempia ja lapsia hyvästä meiningistä ja hauskoista Nipsula-päivistä! Oli kiva päästä tutustumaan kaikkiin.

Kiitos myös Johannalle projektin mahdollistamisesta Nipsulassa, jatkuvasta tuesta ja rakentavasta palautteesta, sekä saumattomasta yhteistyöstä! 🙂

 

Leave A Reply