Metsä ja luonnon tutkiminen

0

Tänään Nipsulassa oli aiheena luontoon liittyvien asioiden tutkiminen ja opettelu toiminnan kautta  

Aamupiiri aloitettiin kymmenen maissa, johon mennessä lapsia oli tullut paikalle kahdeksan. Vedettiin tutut laululeikit ja katsottiin viikonpäivä ja sää lasten kanssa. Johdattelimme lapset päivän teemaan suurennuslasi- ja luontokuvan avulla. Siirryttiin Nipsulan viereiseen luokkatilaan, johon olimme rakentaneet ”metsän”. Tunnelman huoneeseen toi valaistus, kankaista tehdyt luolat, maa ja vesistö sekä taululle heijastettu metsämaisema ja taustalla olevat luonnonäänet kuten linnunlaulu.

Lapset etsivät piilotettuja luonnonmateriaaleja innokkaasti, ja keräsivät niitä pöydälle. Käytiin yhdessä lasten kanssa läpi, mitä kaikkea he löysivät.

Tämän jälkeen jakauduttiin kahteen ryhmään eri väristen lappujen avulla. Meillä ohjaajilla oli molemmilla omat puuhapisteet. Taija ohjasi pistettä, jossa lapset lajittelivat erilaisia luontokuvia oikeisiin kategorioihin; kasveihin, sieniin, lintuihin ja eläimiin. Jemina oli tehnyt kangaspusseja, joihin laitettiin piiloon erilaisia luonnonmateriaaleja. Hänen pisteessä oli siis luonnonmateriaalien tunnustelua ja tutkimista.

 

Lapset suoriutuivat molempien pisteiden tehtävistä hyvin. He olivat innokkaasti mukana toiminnassa. Mielestämme ohjaus sujui hyvin, vaikka jouduimmekin hieman soveltamaan alkuperäistä suunnitelmaamme. Molemmat osallistuivat ohjaamiseen ja omilla pisteillä ohjaus sujui hyvin. Luonnonmateriaalien tunnustelussa olisi voinut ensin itse näyttää lapsille, mitä tehdään eli olisi voinut itse laittaa ensin käden pussiin ja tunnustella. Näin lapset olisivat ymmärtäneet paremmin heti, mitä heidän on tarkoitus tehdä. Heitä saattoi myös hieman jännittää.
Lopussa oli vielä yhteinen lopetus, jossa laulettiin ja leikittiin yhdessä hämähämähäkki-laululeikki. Kysyimme vielä lapsilta palautetta. Peukku ylös, jos tykkäsi. Saatiin monta peukkua, ja vaikutti siltä, että lapset viihtyivät.
Sosionomiopiskelijat Jemina ja Taija

Leave A Reply