Olemme ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijoita ja suoritamme ensimmäistä varhaiskasvatukseen suunnattua moduulia. Tehtävänä oli järjestää Nipsulan avoimessa varhaiskasvatusympäristössä lapsille mukavia aktiviteettejä teemaan liittyen. Toiminta oli jaettu tiistaille ja torstaille, joissa molemmissa tehtiin hieman erilaisia aktiviteetteja.
Tiistaina teemaan sopivasti teimme lasten kanssa niittymaiseman vesivärejä ja sormimaalausta hyödyntäen. Niitty tehtiin taustaksi torstaina askarreltavia perhosia, toukkia ja kukkia varten. Lapset pääsivät käyttämään mielikuvitusta sekä luomaan heidän mielikuvitustaan vastaavan maiseman. Maiseman valmistuttua kuuntelimme ja tanssimme mukana perhos- aiheisiin lauluihin. Olimme valmistelleet lapsille perhosen kehityksestä kertovan sadun. Sadussa seurattiin toukkaa, joka kulki kaikki perhosen kehityksen vaiheet läpi. Lasten ymmärrystä tuki taustalla esillä olleet kuvat perhosen kehityksestä. Lapset pitivät sadusta ja pääsivät oppimaan, miten toukasta kehittyy perhonen.
Torstaina jatkoimme toimintaa saman teeman mukaisesti. Aamulla vuorossa oli perhosien ja toukkien askartelua. Perhosia lapset pääsivät taiteilemaan yhdessä vanhemman kanssa sormivärien avulla. Näin syntyi perhonen, jonka yläsiivet muodostivat vanhemman ja alasiivet lapsen kädet. Samalla lapset sekä vanhemmat pääsivät värittämään myös toukkia sekä kukkia. Askartelun päätteeksi valmiit perhoset ja toukat päästiin pistämään seikkailemaan edellisellä kerralla tehdylle niitylle. Edellisen kerran jälkeen huomasimme, että lapsilla jäi vielä paljon virtaa, joten hyödynsimme toisen tilan rakentamalla sinne temppuradan. Lapset pääsivät vielä loppuajaksi vapaasti temppuilemaan temppuradalle, josta löytyi mm. liukumäki sekä tunneleita, jotka olivat lapsille mieluisia.
Saimme oppia, miten eri ikäisille lapsille suunnitellaan mielenkiintoista toimintaa. Suunnittelu vaihe antoi valmiuksia tulevaisuuden työelämään sekä itse toiminta varmuutta toimia varhaiskasvatusympäristössä. Ohjauksen pitäminen Nipsulassa antoi myös varmuutta lasten sekä vanhempien kanssa toimimiseen ja se opetti miten tärkeää on varautua muuttuviin tilanteisiin esimerkiksi aikataulujen sekä lapsien mukaan.
Ohjauksesta jäi mukava ja positiivinen fiilis, josta voimme kiittää Johannaa sekä mukana olleita perheitä. Aurinkoista alkavaa kesää toivottaa Perhoset (Mikko, Elli, Ada, Emilia, Tiia ja Venla)