Nipsula sai vieraakseen joulukuussa 2. vuoden sairaanhoitajaopiskelijoita. Heillä oli projektitoiminnan tavoitteena järjestää koko perhettä osallistavaa toimintaa. He kirjoittivat toiminnastaan Nipsulassa näin;
Joulun tuntua toimintapäiviin saatiin soittamalla joululauluja. Opiskelijat olivat pukeutuneet jouluisasti ja päässä komeilivat tonttulakit. Toimintapäivinä lapsia osallistui päivästä riippuen viidestä lapsesta kahdeksaan lapseen. Lapset ottivat hienosti kontaktia opiskelijoihin ja osallistuivat hienosti toimintaan, kun alun ujostelusta päästiin.
Askartelu
Lasten kanssa askarreltiin Suomen liput itsenäisyyspäivän kunniaksi. Lapsille oli valmiiksi leikattu isot valkoiset paperit, johon he saivat töpöttelemällä tehdä sinisellä maalilla ristin. Osalle lapsista tehtiin ristin ääriviivat valmiiksi, mutta suurin osa maalasi vapaalla kädellä lipusta oman näköisen. 3-5–vuotiaiden lasten sorminäppäryys, silmän ja käden yhteistyö kehittyvät, jolloin lapsi oppii käyttämään saksia ja laittamaan kiinni isoja nappeja. Askartelu on myös mielekästä puuhaa, joten siksi maalaaminen ja koristeiden leikkaaminen sopiikin tämän ikäisille lapsille. (1). Maalaamisen lisäksi lapset tekivät joulukuusen koristeet. Lasten huoltajat piirsivät lapsilleen ruskealle paperille pipariukon valmiiksi ja leikkasivat yhdessä lasten kanssa pipariukon ääriviivoja pitkin. Lapset koristelivat pipariukot haluamillaan koristeilla ja lopuksi laitettiin nauha, jolla koriste saadaankin kuuseen roikkumaan. Askartelu oli erittäin mielekästä ja kaikki lapset iästä huolimatta osallistuivat askarteluun omatoimisesti ja taitavasti.
Tonttutemppurata
Tonttutemppuradalla käytettiin Nipsulan varastosta löytyviä tavaroita. Radalta löytyi esimerkiksi hernepusseja, joilla sai harjoitella tarkkuusheittoa, mutta myös haitaritunneli sekä tasapaino välineitä, joissa lapset saivat harjoitella ketteryyttä ja koordinaatiokykyä. Toiminnan taustalla oli etsittynä tietoa eri ikäisten lasten kasvusta ja kehityksestä, jotta pystyimme suunnittelemaan heille sopivaa toimintaa. Ensimmäisinä ikävuosina lapsi oppii liikunnan perustaitoja, esim. konttaamaan, kävelemään, juoksemaan ja käsittelemään erilaisia esineitä. 3-vuotiaasta kouluikään perustaidot vahvistuvat ja lapsi oppii yhdistelemään niitä. Taitojen karttuessa lapsi pystyy esimerkiksi juoksemaan ja heittämään yhtä aikaa. Useimmat lapset osaavat jo hypätä tasajalkaa ainakin yhden hypyn verran ja seistä hetken yhden jalan varassa. Jotkut lapset voivat olla erityisen innokkaita kävelemään varpaillaan. Tämän ikäiset lapset ovat liikunnallisia ja viihtyvätkin usein leikin parissa, jossa voi esim. juoksennella ja hyppiä. (1). Lapset osallistuivat innolla temppurataan, mutta aivan hitti oli opiskelijoiden keksimä polttopallo, jota pelattiinkin jokaisella kerralla. Lapset hakivat välillä myös opiskelijoita polttopallorinkiin poltettaviksi heidän kanssaan. Monta kertaa lasten suusta kuului “pelataan jo polttopalloa!”.
Hyvää joulun odotusta toivottaa: Anna- Riina, Enni, Anni, Jatta, Sakina, Ilona, Vilma, Senja, Annemari.
Lähteet:
- MLL. (5.3.2021).Lapsen kasvu ja kehitys. Mannerheimin lastensuojeluliitto.https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/