Taikinamatikkaa

0

 

Olemme ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijoita ja suuntauduimme tänä keväänä varhaiskasvatukseen ja siksi saimmekin suunnitella Nipsulaan ohjauskertoja lapsille.

Laskemista ja taikataikinaa

Aamu alkoi päivän teemaan sopivalla laululeikillä, ”Leipuri Hiiva”-laululla. Pidimme tärkeänä lapsiin tutustumista, sillä halusimme ohjauksesta rennon ja turvallisen niin lapsille kuin vanhemmillekin. Tiistain pääteemana toimi muotojen luominen sekä niiden tutkiminen taikataikinan avulla. Yhdistimme taikataikinatuokioon matemaattisia tehtäviä esimerkiksi vertailemalla ja laskemalla. Taikataikinan työstäminen yhdessä kehitti lasten hienomotorisia, sosiaalisia, sekä kognitiivisia taitoja. Tavoitteenamme oli myös saada vanhemmat osallistumaan tuokioon lastensa kanssa sekä kokeilemaan uusia asioita. Lasten innostusta oli helppoa pitää yllä, sillä he toimivat alusta lähtien omatoimisesti ja olivat innokkaita leipureita. Halusimme päivästä monipuolisen, joten ohjaustuokion lopuksi pidimme lapsille eläinjumppaa eläinkorttien avulla. Osallistimme lapsia jumppahetken aikana esimerkiksi niin, että he saivat valita eläinkortteja vuorotellen. Eläinjumppa kehitti lasten motorisia taitoja sekä kuuntelu- ja keskittymistaitoja. Ohjauksemme olivat monipuolisia ja helposti toteutettavia sekä niitä oli helppo muokata.

Kapteeni käskee

Torstaina aamupiirillä leikimme lapsien kanssa Kapteeni käskee-leikkiä, jonka kautta harjoittelimme mm. kehonosien tunnistamista ja nimeämistä, leikin ohjeen mukaan toimimista sekä yhteiseen toimintaan osallistumista omilla ehdoilla. Lapset olivat innokkaina mukana leikissä toistamassa liikkeitä yhdessä vanhempien sekä opiskelijoiden kanssa! Tämän jälkeen vanhemmat pääsivät piirtämään lapsien ääriviivat paperille ja lapset saivat haluamallaan tavalla ja itse valituin välinein maalata tai väritellä omakuvaansa. Taidehetken tavoitteena oli kehittää lapsen kehon tuntemusta lasten luovuuden ja itseilmaisun kautta. Lapset osallistuivat tohkeissaan omakuvan luomiseen ja ääriviivoja piirrettäessä sanoitimme yhdessä vanhempien kanssa piirrettäviä kehonosia lapselle.

Satuhierontaa

Nipsulapäivän päätteeksi rentouduimme satuhieronnan parissa, jossa seurasimme Nuutti pikkukuutin ensimmäistä talvea. Kehontuntemus-teema jatkui satuhieronnan kautta, sillä satuhieronnan tavoitteena oli lapsen oma kehontuntemus, turvallisen kosketuksen tuntemus ja siitä päättäminen sekä rentoutumisen harjoittelu yhdessä vanhemman kanssa. Satuhierontahetki kehitti myös vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta, sillä vanhemmat toimivat satuhierojina lapsille.

Rohkeutta omaan tekemiseen

Nipsulan ohjaukset olivat kokonaisuudessaan onnistuneita ja meille jäi hyvä fiilis ohjauskerroista. Ohjaukset toivat varmuutta ja rohkeutta omaan tekemiseen jatkoa ajatellen. Oli mukavaa päästä toimimaan myös lasten vanhempien kanssa, joka oli meille vielä suhteellisen uutta. Olemme kiitollisia, siitä miten lapset ja vanhemmat lähtivät ennakkoluulottomasti ja hyvällä fiiliksellä ohjauksiin mukaan. Oli ihana huomata, miten lähennyimme niin lyhyessä ajassa lasten kanssa. Meistä oli jopa ihan harmillista, kun torstain jälkeen jouduimme sanomaan lapsille ja vanhemmille heipat. Kokonaisuudessaan oli mukava saada ohjauksista lisäkokemusta, hyvää palautetta ja kiitosta. Lopuksi haluamme vielä kiittää Nipsulan lapsia ja vanhempia hauskoista hetkistä! Kiitos myös Johannalle hyvistä vinkeistä ja tsempeistä!

Kivaa kesän odotusta! Venla, Josefina, Sanni ja Helmi

Leave A Reply