Kohtaamisen merkitys ja värikylpyjä

0

Olemme pienryhmä ensimmäisen vuoden sosionomi opiskelijoita, joilla on profiloivana osaamisena varhaiskasvatus ja suunnittelimme Nipsulaan pedagogisen toiminnan päivät osana ”varhaiskasvatuksen arvot ja tietoperusta” moduulia. Tiistain toiminnan suunnittelun pohjana toimi Nipsulan teematiistai eli tutkimus- ja tiedetiistai ja torstaille sai suunnitella muuta pedagogista toimintaa.

Pienet tutkijat

Tiistain toimintamme pohjautui tiede- ja tutkimus teemaan ja lähdimme rakentamaan toimintaamme sen pohjalle. Päätavoitteeksi asetimme värien oppimisen, kemiallisen reaktion tutkimisen, aineiden määrien ymmärtämisen sekä halusimme luoda mielenkiintoisen ja lapsia innostavan ohjaushetken. Tavoitteinamme oli myös saada lapset kuuntelemaan ja keskittymään toimintaan. Aloitimme päivän aamupiirillä kuuntelemalla värilaulun ja etsimme erilaisia värejä Nipsulan tiloista. Aamupiirin jälkeen aloitimme värien tutkimisen maalien avulla: Olimme tehneet valmiiksi paperille pohjia, joihin värejä pystyi sekoittamaan ja lisäksi esimerkit värien sekoittamisesta tukivat lasten toimintaa. Nuorimmille lapsille olimme järjestäneet maalausta paperille kestävän muovipussin läpi, koska halusimme, että kaikenikäisillä lapsilla on mahdollisuus osallistua toimintaan. Maalaus tuokion lisäksi teimme yhdessä sihisevän sekoituksen, jossa lapset pääsivät mittaamaan raaka-aineita, tutkimaan niitä ja valmistamaan seosta. Tutkimushetki loi innostusta, oivalluksia ja naurua sekä lapsien että aikuisten keskuudessa. Jaoimme päivän lopuksi vanhemmille ohjeita värikartoista, valmiita värityspohjia ja ohjeita kotona tehtävistä tiedekokeiluista.

Mangososetta ja glitteriä

Torstain teemana oli luova oppiminen eri tekniikoita käyttäen sekä eläimet. Aamu alkoi tutulla “Piippolan vaari” kappaleella ja kävimme läpi siinä esiintyviä eläimiä. Myös lapset ja heidän vanhempansa saivat osallistua kertomalla jokainen vuorollaan lempieläimensä. Näin pääsimme tutustumaan lapsiin ja opimme heidän nimiään! Päivän toiminta jatkui sapluunamaalauksella. Sapluunoissa jatkui jo aamupiirillä alkanut eläinteema ja jokainen lapsista sai valita haluamansa sapluunan ja värit, joita he halusivat käyttää. Halutessaan lapset saivat jatkaa taideteosta maalaamalla paperille vapaasti sekä leikata kartonkia ja piirtää. Nuorimmille lapsille mahdollistimme maalauksen vauvojen värikylpy tekniikalla, käytössä oli mustikka-ja mangososetta. Myös torstaina lapset saivat mukaansa värityskuvia, jotta leikki voisi jatkua kotona.

Kohtaamisen merkitys

Nipsulassa käynti oli ehdottomasti hyödyllinen kokemus. Ohjauksemme opetti toimimaan paremmin lasten vanhempien kanssa ja pääsimme kokeilemaan meille uutta ohjaustapaa. Oli mielenkiintoista päästä tekemään ohjaus niin, että vanhemmat olivat mukana päivässä. Aluksi se jännitti, mutta sitten tilanne alkoi tuntua normaalilta ja lasten vanhemmat luottivat meihin. Vanhemmat antoivat tilaa meille hoitaa ohjauksen ja osallistuivat myös itse toimintaan. Kaiken kaikkiaan ohjauksesta jäi positiivinen fiilis ja kohtaamisen merkitys nousi pinnalle. Halusimme luoda lapsille positiivisia oppimiskokemuksia, sekä hauskaa tekemistä. Lapset olivat innoissaan mukana molemmissa toimintapäivissä. Kiitos Nipsulan lapsille ja aikuisille mukavasta viikosta! 😊

Kirjoittanut: Roosa, Kaisa, Malviina ja Piret

Leave A Reply