Olemme sairaanhoitaja opiskelijoita Hämeen ammattikorkeakoulusta. Meidän projektiharjoitteluumme kuului järjestää neljä toimintatuokiota Nipsulassa. Projektin tilaaja oli päättänyt toimintatuokioiden aiheet valmiiksi ja aiheiden perusteella suunnittelimme toimintatuokiot.
Tutustuimme erilaisiin sovelluksiin ja valitsimme yhden ikätasolle sopivan sovelluksen. Sovelluksen nimi on Piano ja musiikki lasten pelit. Tämä opetuspeli kehittää lapsen luovuutta, musiikkikorvaa, silmän ja käden koordinaatiota, hienomotorisia taitoja sekä tarkkaavaisuutta. Esittelimme sovelluksen Nipsulassa perheille. Otimme aina yhden perheen kerrallaan tutustumaan sovellukseen. Lapsi sai käyttää sovellusta vanhemman ja opiskelijan kanssa, kunnes perheen mielestä oli sopiva siirtyä takaisin leikkeihin. Tuokiot menivät mielestämme hyvin perheiden kanssa.
Liikkumaan oppiminen
Toisen tuokiomme aiheena oli perusliikuntataidot ja niiden tukeminen. Suunnittelimme lapsille temppuradan, jota sai kiertää lapsen oman kiinnostuksen mukaisesti. Yhteisen aloituksen jälkeen lapset pääsivät temppuradalle pienissä ryhmissä. Temppuradalla oli neljä pistettä, jotka olivat trampoliini, pallon heittäminen, tasapainotyyny ja liukumäki. Lisäksi toimme huoneeseen pieniä kävelykärryjä ja naruja. Trampoliinilla lapset pomppivat vanhemman läsnäollessa, kiipesivät, istuivat ja seisoivat. Palloa heitettiin ämpäriin, jossa oli ketun kuva. Lapset innostuivat myös kuljettamaan kärryssä palloja. Tasapainotyynyllä harjoiteltiin tasapainottelua istuen ja seisten. Sen päällä oli myös hauskaa tehdä ”poppareita”, kun laitettiin palloja istumatyynyn päälle ja ne pomppasivat korkealle ilmaan tyynyltä. Tämä oli tuttua osalle edelliseltä kerralta! Liukumäessä laskettiin ja isoimmat lapset osasivat nousta mäkeä kumpaankin suunnastaan. Perusliikuntataitojen harjoittaminen on pienille tärkeää ja lapset kokivat temppuradan pisteet mielenkiintoisina.
Kiitos Johannalle ja perheille mukavista hetkistä! Terveisin sairaanhoitajaopiskelijat Sini, Siiri ja Maija.