Päivämme Nipsulassa alkoi aamupiirillä, jonka yhteydessä johdattelimme lapset ja vanhemmat suunnittelemaamme liikunnalliseen teemaan, sirkukseen.
Aamupiirin lopussa lapset saivat nostaa yllätyspussista sirkukseen liittyviä kuvia ja välineitä, joista sitten keskusteltiin. Osa kuvista ja välineistä oli jo entuudestaan tuttuja, osa hieman vieraampia. Lapset osasivat silti hienosti yhdistää materiaalit sirkuksen maailmaan. Yllätyspussin jälkeen jaoimme lapset kahteen ryhmään. Ensin mukaamme pääsivät ryhmän vanhemmat lapset, ja sen jälkeen oli pienien vuoro. Toinen ryhmä jäi ensin Nipsulan puolelle värittämään sirkus-aiheisia värityskuvia ja ”isojen” porukka lähti mukaamme viereiseen tilaan.
Viereiseen luokkatilaan lapset saivat halutessaan saapua esimerkiksi leikkitunnelin läpi tai pehmeän ”korokkeen” päältä kävelemällä. Taustalla soi sirkus-musiikki, joka loi teeman mukaista tunnelmaa tilaan. Ensimmäinen toimintamme sisälsi erilaisia tapoja liikkua, esimerkiksi jättiläis-, karhu- ja minikävelyn. Kokeilimme myös, miten esimerkiksi auto tai lentokone voisi liikkua. Annoimme lapsille mahdollisuuden keksiä erilaisia liikkumistapoja myös itse.
Seuraavana vuorossa oli toiminta nimeltä ”Asentopallo”. Lapset saivat ottaa korista itselleen yhden pallon, jota käytettiin välineenä toiminnassa. Tarkoituksena oli kokeilla ohjaajien antamien esimerkkien avulla erilaisia tasapainoa harjoittavia asentoja pallon kanssa, esimerkiksi seisoa yhdellä jalalla tai korkealla varpailla pallo kädessä. Kokeilimme myös oman pallon ilmaan heittämistä ja sen kiinniottamista.
Viimeisenä otimme käyttöön leikkivarjon, jolla teimme monenlaisia harjoituksia. Lapset saivat itse pitää varjon reunoista kiinni, ja pienemmät vanhemman avustuksella. Kokeilimme ensiksi kuinka karuselli pyörii. Ensin kaikki olivat reunoilla pitämässä kiinni, jonka jälkeen lapset saivat halutessaan mennä varjon keskelle istumaan ”karuselliin”. Tämän jälkeen havainnoimme, kuinka varjo huojui ylösalas ja lasten oli mahdollista halutessaan juosta varjon alta ennen sen laskeutumista. Testasimme myös, voiko varjosta mahdollisesti saada tehdyksi sirkusteltan.
Viimeisenä kokeilimme ”popcornin valmistusta” varjolla. Kaikki pitivät varjon reunoilta kiinni ja keskelle heitettin monta pientä palloa, joita sitten varjoa ravistelemalla ja liikuttelemalla yritettiin pomputella varjon keskellä. Lopputuloksena pallot lensivät varjon päältä kokonaan pois. Lopussa keräsimme yhdessä pallot kahteen erilaiseen laatikkoon: hymynaamalla varustettuun toiseen laatikkoon lapset saivat kerätä palloja, jos toiminta oli hauskaa. Toiseen surunaamalla varustettuun laatikkoon kerättiin pallot, jos toiminta oli esimerkiksi tylsää tai liian vaikeaa. Tarkoituksena oli kerätä hieman palautetta ja toiminnan jälkeisiä tuntemuksia lapsilta.
Sosionomiopiskelijat
Johanna Lindholm, Neea Hietanen, Jonna Heikkilä, Erika Kelzenberg, Heini Rahkonen