Tammikuussa 2020 julkaistut Visit Häme -verkkosivut keräsivät lähes 60 000 kävijää
Visit Häme -sivut julkaistiin uudella brändi-ilmeellä tammikuussa 2020. Syksyllä 2019 maakuntaliitto teki päätöksen, että GoTavastia nimi ja ilme jätetään historiaan ja uudeksi nimeksi otetaan Visit Häme. Nimen muutoksen myötä sivuille suunniteltiin uusi ilme ja samalla uudistettiin sivuston julkaisualusta.
Visit Häme sivusto on kerännyt vuoden aikana lähes 60 000 käyttäjää ja yli 75 000 istuntoa. Vilkkain liikenne sivustolla alkoi keväällä ja jatkui koko kesän ajan. Kun verrataan alkuvuotta eli talven käyttäjämääriä ja loppuvuoden käyttäjämääriä voidaan onneksi todeta, että hiljaisenkin ajan kävijämäärät sivustolla ovat kasvaneet mukavasti. Käyttäjistä 48 % on Helsingistä ja 10 % Tampereelta. Tämä kertoo myös vahvasti menneen koronavuoden lähimatkailutrendistä ja kuinka isoista kaupungeista etsitään tietoa lähellä olevista loma- ja retkeilykohteista.
Verkkosivustolla on käytetty keskimäärin aikaa 1 minuutti ja 24 sekuntia, joka on ollut kesällä noin 2 minuuttia. Sivustolla keskimäärin käydään tutustumassa 2,33 sivuun, johon voi olla tyytyväinen. Vuoden 2020 suosituimmat sivut ovat olleet:
- Etusivu 9 077 katselukertaa
- Luontokohteet 8 911 katselukertaa
- Hämeenlinna 7 173 katselukertaa
- Nähtävyydet 6 922 katselukertaa
- Local Tips -kampanja blogi 4 149 katselukertaa
- Mökki 3 578 katselukertaa
- Local Tips paikallisten vinkit Hämeessä -kampanjan sivu 2 831 katselukertaa
- Reitit 2554 katselukertaa
- Juhlatilat 2 177 katselukertaa
- Top 10 Häme 2 158 katselukertaa
Orgaaninen näkyvyys on kasvanut hakukoneoptimoinnilla
Sivuston hakukoneoptimoinnin kanssa on tehty paljon töitä vuoden 2020 aikana. Sivustolle saavutaankin yleensä orgaanisen haun kautta (61,2 %). Seuraavaksi suurimmat liikenteen lähteet ovat sosiaalinen media (17,8 %), suora saapuminen kirjoittamalla verkkosivun nimi osoite kenttään (10,23 %) ja muilta sivustoilta johtavat linkit (5 %).
Googlen hakutuloksissa Visit Häme on esiintynyt vuoden 2020 aikana 1,96 miljoonaa kertaa ja klikkauksia on tullut yhteensä 41 858, jolloin klikkausprosentiksi tulee 2,1 %. Keväällä kasvua näyttökerroissa oli parhaimmillaan 154 % kuussa ja kilkkauksissa 121 % kuukaudessa. Hakukoneoptimoinnin avulla on nimenomaan pyritty tähän näkyvyyteen vaikuttamaan ja siinä on hyvin onnistuttu! Kokonaisuudessaan alkuvuodesta loppuvuoteen verrattuna on klikkausten kuukausittaiset määrät kasvaneet 470 % ja näyttökerrat hakukonetuloksissa 597 %. Suosituimmat hakusanat sivustolle saavuttaessa ovat olleet Hämeenlinna, Visit Häme, Visit Hämeenlinna, Hämeenlinna nähtävyydet, Hämeenlinna aktiviteetit, Ilvesreitti, Tenholan Linnavuori ja Tammela.
Suosituimpia laskeutumissivuja eli sivuja, joihin ensimmäisenä tullaan ovat:
- Etusivu
- Hämeenlinna
- Luontokohteet
- Nähtävyydet
- Local Tips -kampanja blogi
- Local Tips paikallisten vinkit Hämeessä -kampanjan sivu
- Reitit
- DigiTrail
- Mökki
- Local Tips Forssan seutu
Someseuraajien määrä kasvanut tasaisesti vuoden aikana
Facebook ja Instagram ovat Visit Häme sosiaalisen median kanavista pääkanavat. Lisäksi maakunnallinen Visit Häme matkailubrändi löytyy LinkedIn, YouTube, VKontakt, TripAdvisor ja Google My Business palveluista.
Sosiaalisessa mediassa on pyritty keskittymään hyvään sisältöön eli visuaalisuuteen. Pääsääntöisesti julkaisut ovat olleet kuvia, mutta joitain videoitakin on julkaistu. Facebookissa julkaisuja on tehty vuoden 2020 aikana yli 300 ja Instagramissa noin 250 julkaisua. Seuraajien määrä on kasvanut yli 600 seuraajalla Facebookissa ja Instagramissa vuoden aikana. Sitoutuminen vaihtelee kuukausittain hyvin paljon mutta on molemmissa kanavissa kuukausitasolla noin 400 – 2 000.
Yhdessä voimme nostaa alueen verkkonäkyvyyttä
Yhteistyöllä meidän on mahdollista nostaa koko Hämeen verkkonäkyvyyttä ja tehdä Häme tunnetuksi! Tämä edistää myös kuntien, matkailualueiden ja yritysten näkyvyyttä ja tunnettuutta, eli yhteiset ponnistelut edistävät kaikkien yhteisiä tavoitteita saada lisää matkailijoita ja liiketoimintaa Hämeeseen.
Verkkosivujen avainsanoilla ja ristiinlinkityksillä voimme nostaa yhdessä verkkosivustojen löydettävyyttä hakukoneissa. Sosiaalisessa mediassa tykkäykset, kommentit, jaot ja tietenkin yhteisen #visithame hastagin käyttö edesauttaa kaikkien näkyvyyttä. Tapahtumat lähialueelta kannattaa myös lisätä Facebookissa yrityksen omiin tapahtumiin. Rohkaistaan yhdessä myös asiakkaitamme ja omia verkostojamme jakamaan ja julkaisemaan sosiaalisessa mediassa ja näin nostamaan yhteistä näkyvyyttämme!
Lue lisää vinkeistä yhteisen näkyvyyden edistämiseksi Hämeen yhteisestä digiviestintä ohjeesta!