Pitkään ollaan menty korkealla ja kovaa, mutta miten varaudutaan vauhdin hiipumiseen? Mistä on haettavissa lisävauhti? Onko kaikkien segmenttien potentiaali käytössä 100%, vai voiko jonkin nostaa uudelle tasolle? Onko hypättävä uuteen ja tuntemattomaan, jottei liikenne pankkitilillä lopu?
Paljon on uutisoitu ja puhuttu rakennusalan hiipumisesta ja työmaitten hiljenemisestä, josta mm. Kauppalehti kirjoitti alkuvuodesta Rakennusteollisuus RT ry:n suhdannekatsaukkseen viitaten. Nyt vuosia vahvistunut rakennusteollisuus puhuu suhdanteiden jäähtymisestä ja luvutkin näyttävät ikäviltä. Tämä oli seikka, joka oli harjoitteluni taustalla hyvin vahvasti.
Uusista tuulista vauhtia
Suoritin harjoitteluni kesän aikana yrityksessä TM-Teräs Oy. Yritys on metallialantoimija ja valmistaa alumiini- ja lasirakenteisia ovia, ikkunoita ja julkisivurakenteita 28 vuoden kokemuksella. Yrityksen historia on siis suhteellisen pitkä, mutta nyt on ollut edessä jotakin uutta. Jokainenhan ymmärtää, että ilman uudistumista ja toiminnan kehittämistä ei voi mennä eteenpäin. Tähän on liittynyt harjoittelunikin yrityksessä.
Pääpaino yrityksen toiminnassa on uudisrakentamisessa, vaikka tietenkin vuosien varrella on vastattu myös lukuisista saneerauskohteista. Nyt kun on tiedossa, että uudisrakentaminen tulee hiipumaan, on painon jakautumista tasoitettava. Tämän vuoksi yritys on päättänyt kehittää myyntiä saneerauskohteille.
Kevään aikana on yrityksessä pohdittu toiminnan kehittämistä nykyaikaistumisen ja tulevaan varautumisen kannalta. Keväällä toteutimme pienryhmässä cSchool-projektina yritykselle markkinointisuunnitelman myynnin kasvattamiseksi segmentissä taloyhtiöiden saneerauskohteet ja kehittämisehdotuksia mm. yrityksen nettisivuille.
Konkreettisia toimia
Harjoittelun aikana olin mukana kehityksen suunnittelussa sekä sen toteutuksessa. Asiakkaiden kontaktointi ja uusasiakashankinta olivat isossa roolissa työtehtävissäni. Toiminnan kehittämiseksi valmistin yritykselle myös markkinointimateriaalia. Taloyhtiöille suunnattu ulko-oviesite julkaistiin kesäkuussa, pikasalvasta löytyy tulevaisuudessa yrityksen logo ja lentopallon miesten Mestaruusliigakaudella Akaa-Volleyn kotipeleissä kentän laidalta löytyy myös yrityksen mainos.
Yritys on suunnitellut huoltotoiminnan aloittamista valmistamilleen tuotteille ja tämän palvelun kehittämisessä ja tarpeen kartoittamisessa olin mukana kesän aikana.
Aina jotain uutta opittavaa
Jos jotenkin koitan kulunutta neljää kuukautta kiteyttää, niin voi sanoa, että ikinä ei ole valmis kaiken tietävä, vaan aina on jotain opittavaa. Voisi kuvitella, että tuotteena ovi, jota jokainen meistä käyttää päivittäin olisi helppo hahmottaa ja tätä kautta sen myyminen olisi jotenkin yksinkertaista. Kuitenkin kun hypätään ”avain lukkoon ja käännä, avaa ja sulje”-kuluttajasta myyjän rooliin tulee yksinkertaisesta tuotteesta paljon monimutkaisempi. Osaa on, jos jonkin näköistä. Yhtäkkiä ovessa on muutakin kuin kahva ja lukko, on ylivientisuojaa ja pikasalpaa, on aukipitovartta ja erilaisia RAL-sävyjä. Mutta kaiken kaikkiaan onneksi kysymällä oppii ja virheistä vähän vielä enemmän.
Ja kun koululla puhutaan kovasti harjoittelun merkityksestä, en harjoitteluni jälkeen voi väittää vastaan. Se kuinka paljon harjoittelu on uutta antanut ja kuinka on päässyt näkemään työelämässä asiat, joista koulussa vain puhutaan ja tehdään tehtäviä, on opettanut paljon. Harjoittelu poiki myös aiheen opinnäytetyölle.