Hämeen ammattikorkeakoululla bio- ja luonnonvara-alan markkinointiharjoittelijana pääsin harjoittelemaan opintojeni aikana opittuja asioita käytännössä. HAMKin brändiuudistus antoi mukavaa haastetta harjoitteluun, mutta se myös mahdollisti omaa oppimista lisää. Työ oli monipuolista ja vaihtelevaa sekä opin markkinointityöstä ja itsestäni paljon uusia asioita.
Mitä pääsin tekemään?
Pääsin kirjoittamaan koulutustekstejä uuden brändin mukaiseksi sekä sain tehdä erilaisia blogitekstejä ja tiedotteita. Sain suunnitella ja luoda sisältöä eri sometileille melko vapaasti, mikä oli mielekästä puuhaa esimerkiksi kirjoitustöiden välissä. Koin, että sain tuoda paljon myös opiskelijan näkökulmaa esiin, jolla voitaisiin parantaa viestintää ja opiskelijoiden kokemuksia HAMKissa. Pääsin osallistumaan myös tapahtumiin, kuten lehmien kesälaitumelle laskuun ja Lepaan näyttelyyn.
Mikä oli parasta?
Harjoittelu bio- ja luonnonvara-alan markkinointiharjoittelijana oli uutta ja jännittävää. En tiennyt alasta mitään, mutta harjoittelun edetessä huomasin, kuinka paljon olen oppinutkaan lyhyessä ajassa. Yhteistyö eri alojen markkinointia tekevien kollegoiden ja strategisen viestinnän kanssa lisäsivät omaa osaamista ja antoivat asioihin uusia näkökulmia. Sain työskennellä myös HAMKin muillakin kampuksilla, mikä oli mielestäni inspiroivaa. Plussana pidän myös sitä, että opinnäytetyön aihe löytyi harjoittelun aikana.
Suosittelisinko tätä muille?
Mikäli itseään kiinnostaa kirjoittaminen, sisällöntuotanto, toiminnan kehittäminen, tapahtumiin osallistuminen tai edes vain jokin osa-alue, suosittelen ehdottomasti harjoittelupaikkaa. HAMKilla tiedetään, että olet opiskelija, saat siis epäonnistua ja oppia, ja vastuuta annetaan sopivasti. Yhteistyö on mahtavaa ja apua voi kysyä keneltä vain. Työnteko ei aina ole vakavaa vaan välillä pääsee myös ns. hassuttelemaan ja päivien vaihtelevat sisällöt auttavat jaksamaan.
Oona Helander
LinkedIn