Liiketalouden harjoittelu: Verkkokauppa liikevaihdon edistämiseksi

0

Reilun kolmen kuukauden harjoittelujakso on nyt takanapäin, ja voin sanoa, että monen monta uutta oppia on jäänyt käteen. Suoritin harjoitteluni Kultasepänliike Tuomaskulta Ky:lle, ja tehtävänäni oli suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaisesti verkkokauppa yrityksen liiketoiminnan edistämiseksi. Yrityksellä on kivijalkaliike Kangasalla, mutta yrittäjä halusi avata verkkokaupan kovempien tulosten sekä laajemman asiakaskunnan kasvattamiseksi. Muuttuvassa maailmassa pitää pysyä muutosten mukana tai jää niin sanotusti jalkoihin. Verkkokaupan toteuttamisen lisäksi opastin yrittäjää sosiaalisen median kanavien-, sekä kotisivujen päivittämisessä ja sisällöntuottamisessa.

Aikaisempi kokemus verkkokaupan tekemisestä

Olen Hamkissa cshchool -projektien parissa päässyt uudistamaan/analysoimaan jo olemassa olevia verkkosivuja, joten pientä tuntumaa verkkosivujen suunnitteluun itselläni jo oli. Kuitenkaan varsinaisen verkkokaupan tekemisestä ei itselläni ollut kokemusta lainkaan. Harjoittelun alkaessa en olisi osannut kuvitellutkaan, kuinka suuri ja laaja työ on tehdä kokonainen verkkokauppa alusta loppuun.

Työkalut

Verkkokaupan pohjana oli ProCart -sovellus. ProCart on ostoskori ja verkkokauppa, jonka voi saumattomasti yhdistää olemassa olevaan sivustoon, sosiaalisen verkoston yrityssivulle, blogiin tai markkinapaikoille. Kaikkia kauppasivuja hallitaan yhdestä hallintapaneelista. Kun työkaluna oli todella selkeä pohja, oli helppoa alkaa rakentamaan visuaalista ulkonäköä sekä tuomaan yrityksen tuotteita sivustolle.

Eteneminen

Niin kuin arvata saattaa, kultasepänliikkeestä löytyy monenlaisia tuotteita ja varastoa riittää. Aluksi kirjasin yrityksen tuotteita ylös, jotta osasin alkaa etsimään niitä mediapankeista, joiden tunnukset yrittäjä oli minulle hankkinut edustajiltaan.

Todellinen työ alkoi, kun olin saanut tuotteita lisättyä verkkokauppaan, mutta tuotetiedot vielä puuttuivat. En voinut kuvitellakaan, kuinka paljon aikaa tietojen etsiminen ja merkitseminen veisi.

Mitä verkkokaupan visuaaliseen ulkonäköön tulee, minulla oli alusta asti ideana, että sivustosta rakennetaan visuaalisesti tyylikäs ja selkeä. Sivuston kuuluisi olla hillityn arvokas, neutraalilla värimaailmalla. Tuotteiden tulisi olla esillä yhtä näyttävästi, kuin ne ovat liikkeessäkin. Lisäksi verkkokaupan tulisi tyylillisesti sointua yhteen yrityksen kotisivujen kanssa.

Lopputulokseen sekä minä, että yrittäjä itse, olemme erittäin tyytyväisiä. Opetin yrityksen omistajaa käyttämään ProCart -sivustoa sujuvasti, jotta verkkokaupan pyörittäminen olisi mahdollisimman vaivatonta hänelle. Sain itse kunnian jatkaa verkkokaupan pyöritystä harjoittelun jälkeenkin siten, että päivitän kuukausittain suurimmat tuoteuutuudet verkkokaupan sivuille, sekä päivitän visuaalista puolta aika ajoin.

Kaiken kaikkiaan opin suunnattoman paljon harjoitteluni aikana. Opin, mitkä ovat tämän hetken kuumimmat trendit koskien verkkokauppamyyntiä ja sen vaikutuksista nykymarkkinoihin. Harva konkreettisia tuotteita myyvä yritys pärjää nykypäivän kilpailussa ilman verkkokauppaa, sillä globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet mukanaan entistä enemmän kilpailijoita ja yhä edullisempia vaihtoehtoja kuluttajille. Verkkokauppa on hienosäätöä vaille valmis ja se avataan toukokuun loppuun mennessä. Vain aika voi näyttää, mikä verkkokaupan merkitys on yrityksen tulokselle.

Julia Salo

Leave A Reply