Liiketalouden tutkintoon kuuluu kolmen kuukauden syventävä harjoittelujakso, jonka suoritin Hämeen ammattikorkeakoulun strategisessa viestinnässä markkinointiharjoittelijana. Strateginen viestintä muun muassa ylläpitää HAMKin brändiä, päättää HAMKin visuaalisesta ilmeestä ja ohjaa markkinointia ja viestintää, tuottaen sisältöä verkkoon ja sosiaaliseen mediaan.
Asemani strategisen viestinnän tiimissä oli markkinointiharjoittelija. Työtehtäviini kuului sähköposteihin ja puhelimeen vastaaminen, somemarkkinointi, somejulkaisut ja somen hallintatyökalujen käyttö, tapahtumien ja messujen järjestäminen sekä toteutuksien koordinointi, sisällöntuotanto verkkoon ja printtiin, verkkomarkkinointi, kampanja-avustaminen ja kampanja-analyysien teko sekä markkinointiin ja strategisen viestinnän yksikköön liittyvät muut avustavat tehtävät. Työskentelytavat vaihtelivat tehtävien mukaan joko yksin tai tiimeissä.
Tarvitseeko kaikki osata harjoitteluun mennessä? No ei.
Harjoittelupaikkaa etsiessä turhauttaa, kun ei ole päässyt aiemmin käyttämään työssä tarvittavia
erilaisia ohjelmia, eikä tiedä mitä kaikkia työpaikkoja omalle alalle on edes olemassa.
Harjoittelun aikana opin monien uusien ohjelmien käyttöä, tiedotteen tekoa, raportointia,
tapahtumajärjestämistä, kampanjoiden pyöritystä sekä tapasin erilaisia yrityksiä. Pääsin myös
tekemään erilaisia markkinointimateriaaleja, kyselyitä, messutarvike tilauksia sekä päivitin
verkkosivuille materiaaleja.
Ohjelmia, joita harjoittelun aikana pääsin käyttämään, oli esimerkiksi Adobe Photoshop ja InDesign,
Business Manager, Meltwater Engage ja Google Adwords. Aiemmin jokseenkin tuttuja käyttää
näistä oli Adobe Photoshop ja InDesign, ja muiden ohjelmien käytön opin harjoittelun aikana.
Adoben ohjelmia tarvittiin kuvanmuokkauksessa sekä taitossa. Taitto tarkoittaa julkaisun
elementtien sommittelua ja tyylittelyä esimerkiksi lehtimainokseen tai esitteeseen. Business
Manager on Facebookin ja Instagramin mainosohjelma, Meltwater Engage sosiaalisen median
kanavien hallintatyökalu ja Google Adwords hakusanamainonnan työkalu.
Itse opin parhaiten tekemällä asioita käytännössä ja harjoittelussa käyttämiäni ohjelmia opin
käyttämään rohkeasti kokeilemalla ja tutkimalla, mitä kaikkea niissä pystyy tekemään.
Suosikkejani oli yritystapaamiset, sillä niistä oppi samalla, mitä kaikkea yritykset voivat tarjota ja
millaisia työnimikkeitä, -tehtäviä ja -paikkoja on olemassa. Tapasin muun muassa mainostoimistoja,
datalähtöisen luovan toimiston, videomainospaikkoja tarjoavan yrityksen sekä yhteystieto- ja
mediayhtiön.
Työnnimikkeitä, joihin törmäsin harjoittelun aikana: viestinnänsuunnittelija, toimitusjohtaja, AD,
asiakasyhteydet, CEO, Partner, myyntipäällikkö, Account Manager, markkinointiasiantuntija,
webmaster, suunnittelija, julkaisusuunnittelija, viestintäasiantuntija…
Loppusanat harjoittelusta
Työskentely HAMKin strategisessa viestinnässä oli todella antoisaa ja opettavaista. Sain sopivasti vastuuta ja haastetta työtehtäviini sekä sain tasaisesti koko harjoittelun ajan palautetta tekemästäni työstä, joka motivoi jatkamaan hyvän työjäljen tekemistä. Työpaikassa yhtenä tärkeimpänä kriteerinä itselleni on hyvä työilmapiiri ja se toteutui strategisen viestinnän tiimissä. Voinkin sanoa, että parasta harjoittelussani oli ihanat työkaverit ja heiltä saadut opit!