Aloitin asiakasneuvojan työt Pohjola Vakuutuksella kesäkuussa 2021. Paikan saaminen on ollut haastavaa vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Hain rohkeasti tehtävää, vaikka minulta ei aikaisempaa kokemusta finanssialalta löytynytkään. Pitkän rekrytointiprosessin jälkeen sain ilokseni kuulla, että olin tullut valituksi ja pääsisin pian aloittamaan. Työpaikalta toivoin mahdollisuutta päästä haastamaan itseäni ja mahdollisuutta kehittää omia taitojani.
Työn sisältö
Kuluneeseen kesään on mahtunut valtavasti uuden oppimista sekä oman ammatti-identiteettini hahmottamista. Työ on kehittänyt minua todella paljon asiakaspalvelijana. On ollut mielenkiintoista sukeltaa vakuutusalan saloihin.
Työt alkoivat kuuden viikon perehdytyksellä, jossa perehdyimme vakuutuksiin ja niitä koskeviin ehtoihin ja seikkoihin. Opettelimme myös eri järjestelmien käytön. Asioiden ollessa minulle täysin uutta, korostui tekemisessäni vahvasti työkavereiden apu sekä tuki. Pitkään alalla olleet tiesivät monista asioista, ja melkeinpä mihinkä vain vaikeampaan asiaan sai nopeasti vastauksen. Näiden konkareiden kanssa olikin hyvä kehittyä.
Tässä työssä pääsi haastamaan itseään ja jokainen työpäivä oli erilainen. Työpäiväni koostuivat monipuolisesti eri tehtävistä, ja olin yllättynyt kuinka laajasti pääsin tekemään erilaisia asioita. Työtehtäväni vaihteli laskulle maksuajan antamisesta vakuutusten myyntiin sekä vakuutustarpeen kartoittamiseen.
Loppupohdinta
Asiakasneuvojan työ on hyvin monipuolista ja uskon, että tässä työssä ei voi koskaan olla täysin valmis. Aina on uutta opittavaa sekä aina tulee uusia tilanteita vastaan. Muutoksia tulee nopealla tahdilla, ja tällä alalla pitääkin pystyä kehittymään nopeasti sekä omatoimisesti. Nopea ja selkeä koulutus muutoksiin mahdollistaa jatkuvan kehityksen.
Asiakaspalvelussa on loputtomiin huomioitavia seikkoja. Hyvä ajanhallinta ja laadukas asiakaspalvelu kuuluu jokapäiväiseen arkeen. Tämä ala vaatii kovaa työpanosta ja tulokset tulevat täysin omasta panoksestasi. Työn myötä olen saanut todella paljon arvokasta osaamista sekä kokemusta jatkoa ajatellen.
Parasta työskentelyssä on ollut asiakkaiden kohtaaminen ja positiivisen asiakaskokemuksen luominen. Työ palkitsee paljon, kun saa tehdä asiakkaiden elämän tärkeisiin vaiheisiin juuri hänelle sopivia ratkaisuja.
Kirjoittaja: Wille Fageström