Harjoittelu Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstöpoolissa

0

Aloitin työskentelyn Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstöpoolissa vuoden 2020 kesäkuussa. Aluksi tarkoitukseni oli työskennellä vain kesän ajan, mutta opintojen siirtyminen etäopiskeluun antoi mahdollisuuden tehdä koulun ohella enemmänkin töitä ja sillä tiellä olen edelleen. Henkilöstöpoolin tarkoituksena on tehdä töitä useassa toimipaikassa poolialueellani tarpeen mukaan kuitenkin niin, että viikkokohtaiset tuntimäärät tulevat täyteen. Se on sisältänyt työskentelyä Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa. Jokaiselle henkilöstöpoolissa työskentelevälle valitaan muutama vakio toimipaikka, joissa pääsääntöisesti työt toteutetaan. Jokaiselle viikolle merkataan kuitenkin yksi ÄSSÄvuoro, jonka ideana on, että töiden ajankohta ja päivämäärä on tiedossa, mutta toimipaikka saattaa muuttua äkillisestikin. Tästä syystä henkilöstöpoolissa työskennellessä oma auto on ehdoton ja nopea sopeutumiskyky erilaisiin tilanteisiin ja toimipaikkoihin on valttia. Joidenkin mielestä tämä saattaa kuulostaa kamalalta työltä, mutta omalta kokemukseltani tämä työ on antanut sen, että jokainen työpäivä on erilainen ja saan tutustua uusiin työkavereihin jatkuvasti.

Työnkuva ja tavoitteet

Yleisesti ottaen työni on perinteistä kaupan myyjän työtä. Puran kuormia, hyllytän, autan asiakkaita ja rahastan kassalla. Näin koronaviruksen aikana myymälöissä vuorojen tekeminen on ollut mielenkiintoista ja äkillisesti muuttuvat tilanteet on antanut mahdollisuuden saada vastuuta enemmän ja välillä on itsekin pitänyt hypätä esimiehen rooliin, jotta myymälässä pysyy niin sanotusti homma hanskassa. Monipuoliset työtehtävät ovat mahdollistaneet jatkuvasti uusien haasteiden kohtaamista, sekä merkittävien myynnin ja hallinnon tehtävien omaksumista. Vaikka en toimi vastuuhenkilönä, olen silti saanut jakaa vastuuta ja ohjata tehtäviä työkavereille, jotta päivän asetetut tavoitteet saadaan tehtyä.

Tavoitteiden asettaminen myyntityössä on myyjän kannalta erittäin tärkeää, jotta tehty työ saa merkityksen ja tavoitteen mihin pyrkiä. Kaupan työssä kuitenkaan henkilökohtaisia tavoitteita ei ole tarkoin määritelty, mikä vaikeuttaa tavoitteellisen kehittymisen onnistumista. Oma halu kehittyä on kuitenkin suuri, joten vastuu tuloksesta sekä kaupan myyntitavoitteisiin pääsemisestä on tullut luontaiseksi rutiiniksi osaksi päivittäistä tekemistä.

Mitä työ on antanut tulevaisuudelle

Asiakaslähtöinen myynti ja asiakaspalvelutyö on tarjonnut monia eri tilanteita, jotka ovat ajaneet oman uran kehittymistä ja tietoa siitä mihin osa-alueisiin, sekä työtehtäviin minun tulisi jatkaa opintojen jälkeen. Pitkä kokemus alalta, monien eri toimipaikkojen esihenkilöiden ja työkavereiden opit ovat auttaneet kehittämään itseäni asiantuntevaksi ja valmiiksi ottamaan uusia haasteita vastaan avaamalla urapolun kohti tulevia mahdollisuuksia.

Anna Dahlgrén, myyjä

Video henkilöstöpoolista

 

Leave A Reply