Opinnollistaminen on opiskelijan mahdollisuus päästä osoittamaan työssä kertynyttä osaamista. Korkeakoulupoliittisena tavoitteena on lisätä opinnollistamista, sillä monet opiskelijat käyvät työssä opintojen aikana. Työpajan aikana esiin tulleet keskeiset näkökulmat:
Haaga-Helian näyttöpäivä-malli
- Kuusi lauantaita vuoden aikana
- Näytöt 5 op:n kokonaisuuksina
- Opiskelija ilmoittautuu ja tekee kirjallisen ennakkotehtävän
- Moodle-alusta hyödynnetään / ohjattu näyttö
- Näytöt ennen normiopetusta, sillä jos ei pääse läpi voi osallistua toteutukseen
- Ei oteta kantaa siihen, miten osaaminen on hankittu
- Näyttöä ei voi korottaa
- Näyttöön kuuluu itsearviointi ja vertaisarviointi
- Alumnit arvioivat myös ja heille järjestetään opintopisteytetty koulutus, josta 5 op on hyväksiluettavissa opettajaopintoihin, YAMK-opintoihin jne.
- Opiskelija voi suorittaa yhden näyttöpäivän aikana max 30 op (harvinaista)
- Yli 2000 op on tullut näyttöjen kautta yhden lukuvuoden aikana.
Alla olevassa kuvassa on tiivistetysti kuvattu Haaga-Heliassa toteutetun näyttöpäivän toimintamalli. Lisätietoa opinnollistamisesta leena.nikander@hamk.fi