Ysärilehtorin matkassa: Nuorien Yrittäjien sparraushetki

0

Nuorilla on monia mahdollisuuksia kerryttää yrittäjyysosaamista ja testata ensimmäisiä liikeideoitaan. Yhdessä oppimalla ja kokeilemalla kokemusta karttuu hauskalla ja tehokkaalla tavalla. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) liiketoiminnan lehtori pääsi sparraamaan nuoria yrittäjyysleirillä ja vaikuttui.

Voisiko se teidän uusi ysärilehtori tulla tuomaroimaan?

Ympyrä sulkeutui, kun astelin elokuussa Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ovista sisään, en enää tradenomiopiskelijana, vaan liiketalouden lehtorina. Toinen ympyrä sulkeutui, kun minut kutsuttiin sparraamaan ja tuomaroimaan Ammattiopisto Tavastian opiskelijoiden liikeideoita Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) 24h-leirille 26.8.2022. Itse kävin samaisen leirin läpi pari kertaa osana Hämeenlinnan yhteiskoulun lukion yrittäjyyslinjaa yli kymmenen vuotta sitten. Minkä taakseen jättää, sen todellakin edestään löytää!

Liiketoimintaidean voi rakentaa eri näkökulmista

Nuoret yrittäjät yllättivät täysin minut ja kanssatuomarini Helena Lehkosen (Tacit Oy), sillä vastaan tuli mitä erilaisempia liikeideoita. Osa tiimeistä oli päättänyt tukeutua omaan osaamiseensa, kun taas toiset heittäytyivät rohkeasti syvään päätyyn innovatiivisten ideoidensa kanssa. Toisaalta mukaan mahtui myös mainioita esimerkkejä siitä, että uutta liiketoimintaa voi rakentaa löytämällä mahdollisuuksia meille kaikille tutuiksi tulleista arjen palveluista.

Yhdessä Helenan kanssa päädyimme palkitsemaan parhaana liikeideana juuri tällaisen idean, joka perustui tuttuun palveluun, mutta jonka toteutusta oli mietitty monesta eri näkökulmasta nostaen esiin aivan uudenlaisen asiakastarpeen. Kunniamaininnat annoimme kolmelle tiimille eri vahvuuksiin peilaten: Annoimme maininnan parhaasta myyntipuheesta, parhaista laskelmista ja parhaasta ideasta hyödyntää kestävää kehitystä osana liiketoimintaa. On pakko myöntää, että oma lukioaikainen Nuori Yrittäjyys -liikeideani jäi kyllä näiden liikeideoiden varjoon.

Liiketoimintaa yhdessä oppien ja oivaltaen

Käänteinen oppiminen sopii minusta mainiosti tämäntyyppisiin opintoihin: Ideoidaan yhdessä, opitaan uusia käsitteitä ja oivalletaan, mikä toimii ja mikä ei. Opiskelijat olivat hienosti löytäneet keskeisiä liiketoiminnan käsitteitä ja vieneet niitä käytännön tasolle omien liikeideoidensa kehittämisessä. Osa tiimeistä oli tutustunut asiakassegmentointiin ja erilaisiin asiakasprofiileihin. Toiset olivat tehneet hienot kilpailija-analyysit ja miettineet syvällisemmin, miten erottautua kovassakin kilpailussa. Myös verkostoajattelu nousi esiin: Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan joskus kannattaa hyödyntää kumppaneita.

Opettajan ja sparraajan rooli on enemmänkin auttaa opiskelijoita löytämään oman innostuksen ja tekemisen meiningin. Leirillä olleet opettajat ja tuutorivalmentajat olivat sisäistäneet tämän toimintamallin hienosti. Hyvin onnistuneesta tiimiytymisestä leirin aikana kertoi osaltaan se, että opiskelijat hoitivat jännityksestä huolimatta esitykset tuikituntemattomalle raadille mallikkaasti.

Näitä opiskelijoita oli antoisaa olla sparraamassa. Toivonkin, että nuoret yrittäjät saivat kommenteistamme ideoita oman liiketoimintansa kehittämiseen. Nythän se työ vasta alkaa, kun nuoret laittavat NY-yrityksensä pystyyn ja vuoden mittainen liiketoiminta alkaa.

Toivottavasti leiriläiset jatkavat yritteliäisyyden polulla. Esimerkiksi HAMKin väyläopinnot toisen asteen opiskelijoille tarjoavat mahdollisuuden syventää yrittäjyyden ja liiketalouden osaamista ammattikorkeakoulussa jo toisen asteen opintojen aikana.

Kirjoittaja:
Risto Järvinen, liiketalouden lehtori

Leave A Reply