Hämpton Games rakentuu alueen toimijoiden yhteistyössä

0

Hämpton Games on Kanta-Hämeen suurin e-urheilutapahtuma, joka järjestetään seuraavan kerran 28.5.2022 Hämeenlinnassa Verkatehtaalla. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2020 livetapahtumana ja vuonna 2021 toteutus siirrettiin verkkoon koronatilanteen vuoksi. Hämpton Gamesin pääpelinä on Counter Strike: Global Offensive, jossa turnauksen palkintopottina on 1500 euroa. Tapahtuman pääjärjestäjänä toimii Bunkkeri-pelitoiminta. Bunkkeri on Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan nuorisotyön ja Hämeenlinnan kaupungin nuorisotoimen yhteinen toiminto, jonka tavoitteena on edistää pelikulttuuria 13–29-vuotiaiden hämeenlinnalaisten nuorten keskuudessa. Hämpton Games on Bunkkerin näkyvin ulostulo laajemmalle yleisölle, sillä pääosa toiminnasta keskittyy paikallisten nuorten pelaamisen mahdollistamiseen Bunkkeri-pelitilassa sekä pienimuotoisempiin LAN-tapahtumiin.

Toimivan ja näyttävän suurelle yleisölle suunnatun e-urheilutapahtuman järjestäminen ei kuitenkaan onnistu yksin. Mukana tapahtumaa Bunkkerin, Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan ja Hämeenlinnan kaupungin lisäksi ovat toteuttamassa Hämeen ammattikorkeakoulu sekä Verkatehdas.

Idea kantahämäläisen elektronisen urheilun pelitapahtuman järjestämiseen on lähtöisin Bunkkeri-pelitilan nuorilta. Ideaa oli pyöritelty jo tovi, kun tapahtumatalo Verkatehtaan toimijat olivat yhteyksissä Bunkkerin edustajiin ja kyselivät yhteistyömahdollisuuksista e-urheilutapahtuman järjestämiseen heidän tiloissaan. Tämä toimi lähtölaukauksena ensimmäiselle Hämpton Games -tapahtumalle vuonna 2020.

Hämpton Games eroaa monista muista e-urheilutapahtumista erityisesti järjestäjäorganisaatioiden ja tavoitteiden näkökulmasta. Kyseessä on tapahtuma, joka on osallistuville joukkueille sekä yleisölle ilmainen ja mukana on vahvasti nuorison osallistaminen. Tapahtumaa tehdään monelta osin vapaaehtoisvoimin. Mukana olevat nuoret saavat arvokasta kokemusta tapahtumajärjestämisestä, markkinoinnista sekä teknisestä toteutuksesta pelialan lisäksi.

Hämpton Games esports tapahtuma Verkatehtaalla

HAMK Gaming Academyn rooli tapahtumassa

Hämeen ammattikorkeakoulu on mukana Hämpton Games -tapahtuman toteuttajana ja yhteistyökumppanina HAMK Gaming Academyn kautta. HAMK Gaming Academy kokoaa yhteen HAMKin e-urheiluun liittyvät toiminnot pelaamisesta e-urheiluaiheisten teemojen opiskeluun sekä tutkimus- ja yhteistyöprojekteihin. HAMK Gaming Academyn ja Hämpton Gamesin yhteistyö lähti liikkeelle ensimmäisestä tapahtumasta vuonna 2020, johon HAMKin oma CS:GO-joukkue osallistui. Opiskelijoista koostuva HAMK Gaming -joukkue saavutti menestystä voittamalla koko turnauksen. Vuoden 2021 online-turnauksessa HAMK Gaming ylsi jälleen finaaliturnaukseen, mutta tuolloin voiton vei BlueWhites-joukkue.

HAMKin rooli näkyy tapahtumassa myös muutoin kuin pelijoukkueena. Tärkeässä roolissa tapahtuman onnistumisen kannalta ovat HAMKin opiskelijoiden tekemät projektiopinnot. Osana Esports Business Management -moduulia opiskelijatiimit ovat jo kahden vuoden ajan toteuttaneet erityisesti markkinointipainoitteisia projekteja osana Hämpton Games -toteutusta. Kansainvälinen ja monialainen opiskelijatiimi vastaa erityisesti tapahtuman näkyvyydestä digitaalisissa kanavissa. Opiskelijat myös toteuttivatvuonna 2021 katsojakyselyn tapahtuman kehittämiseksi. HAMKin opiskelijoita, henkilökuntaa ja alumneja löytää myös tapahtuman järjestäjä- ja vapaaehtoistiimeistä, jotka ovat mukana esimerkiksi tapahtuman teknisessä toteutuksessa sekä selostuksessa.

Kehittämisintoa ja tulevaisuuden suunnitelmia  

Elektroninen urheilu ja siihen liittyvä ekosysteemi on suhteellisen nuori toimintakenttä. Lajin luonne, mahdollisuudet sekä roolit elävät ja muokkautuvat nopeasti. Näin ollen myös kentän tapahtumien tulee elää muutosten mukana. E-urheilu on aidosti globaali laji, joten Hämpton Gamesin yhtenä tulevaisuuden haaveena on kasvattaa tapahtumaa entistä kansainvälisemmäksi. Olennainen osa onnistunutta tapahtumaa on järjestäjien into tapahtumaa kohtaan. Hämpton Games -tapahtuman järjestäjätiimillä on vahva halu ja kiinnostus kehittää koko alueen e-urheilutoimintaa, jonka lippulaivana Kanta-Hämeen suurin e-urheilutapahtuma tällä hetkellä toimii. Kehitystyötä tapahtuu parhaillaan kunta- ja kaupunkitasolla, tutkimusprojekteissa sekä hankeverkostoissa.

Kirjoittaja: Eveliina Toivonen, liiketalouden lehtori ja HAMK Gaming Academyn vetäjä

Leave A Reply