HAMK Gaming Academyn pelitilojen ylläpito

0

HAMK Gaming Academy on vakiinnuttanut paikkansa osana Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) toimintoja kuluneiden viiden vuoden aikana. Gaming Academyn pääasiallinen toiminta keskittyy tällä hetkellä HAMKin tutkinto-opiskelijoille suunnattuun Esports Business Management -moduuliin, e-urheiluaiheisiin opiskelijaprojekteihin sekä tutkimusyhteistyöhön, mutta viimeisen kahden vuoden aikana näiden rinnalle on noussut erityisesti opiskelijoiden vapaa-ajan käyttöön suunnatut Gaming Lab -pelitilat. Kaikissa pelitiloissa on viisi tehokasta pelitietokonetta tarvittavine pelivarusteineen.

Ensimmäinen Gaming Lab -pelitila rakennettiin HAMKin Valkeakosken kampukselle vuonna 2022. Seuraavana vuonna Hämeenlinnan korkeakoulukeskus sekä Riihimäen kampus saivat omat pelitilansa, ja keväällä 2024 opiskelijoiden toiveiden pohjalta pelitila rakennettiin myös Forssan kampukselle. Kolmen tuoreimman pelitilan rakentamista sekä kaikkien neljän pelitilan ylläpitoa on koordinoinut pääasiallisesti Gaming Academyn opiskelija-assistentti Eevert Mäkelä, jonka käytännön kokemuksia ja vinkkejä korkeakoulun pelitilojen ylläpitoon käsitellään tässä artikkelissa.

Tilan ja pelilaitteiden ylläpito

Fyysisen pelitilan ympäristön ylläpito on pääosin tarkistuskierroksia, ohjelmistojen ja pelien päivittämistä. Tarkistuskierroksia varten on suunniteltu konekohtainen tarkistuslista, jonka avulla käydään perusteellisesti kaikki tietokoneet paikkakohtaisesti läpi. Tarkistus aloitetaan arvioimalla silmämääräisesti laitteiston kuntoa, siisteyttä ja toimivuutta. Tämän jälkeen tulee toiminallinen osuus, jossa testataan laitteiston toiminnan tarkoituksenmukaisuus. Virallinen tarkistuskierros tehdään vähintään kerran lukukaudessa.

Pelilaitteiden eli tietokoneiden ylläpito on pääosin pelien asentamista ja poistamista. Tietokoneelle asennetut pelit kirjoitetaan tarkastuslistaan vihreällä, jos ne ovat sallittuja. Jos tietokoneelle on asennettu jokin kulloinkin käytössä olevan pelilistan ulkopuolinen peli, kirjoitetaan sen nimi tarkastuslistaan punaisella ja peli poistetaan, jos se vie esimerkiksi liikaa levytilaa. Yksi tärkeimmistä tarkistuksista on kiintolevyllä oleva vapaan tilan määrä. Vapaan tilan määrä kirjoitetaan tarkastuslistaan suhteessa suurimpaan mahdolliseen vapaaseen määrään. Tällä hallinnoidaan tietokoneiden tehokkuutta ja toimintakyvykkyyttä. Mahdolliset puutteet tai viat laitteissa kirjataan ja tarpeen mukaan ne korjataan tai uusitaan. Tässä opiskelija-assistentin apuna ovat myös kampusten IT-tukihenkilöt.

Pelitilojen käyttöaste ja käyttäjäpalautteet

Kampuksilla sijaitsevien pelitilojen käyttötavat eroavat runsaasti, joka vertautuu suoraan kampuksen opiskelijamääriin. Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen pelitilaan tehdään selkeästi eniten varauksia varausjärjestelmän kautta ja sillä on suurin käyttöaste. Kyseisen pelitilan laitteita käytettiin vuoden 2024 tammi-huhtikuun välillä yhteensä 3 037 tuntia. Saman lukuvuoden syksyllä kyseistä pelitilaa käytettiin 2 715 tuntia, eli käyttöaste on noussut noin 300 tunnilla kevätlukukaudella. Riihimäen, Forssan ja Valkeakosken pienemmät opiskelijamäärät eivät edellytä pelikoneen varausta, eli näillä kampuksilla tiloja käytetään usein myös ilman varauksia. Tämän vuoksi kyseisten kampusten käyttöasteen seuranta ei onnistu yhtä ketterästi.

Käyttäjillä on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysideoita pelitiloihin useiden eri viestintäkanavien kautta. HAMK Gaming Academyn tiimin tavoittaa sähköpostitse sekä Gaming Academyn Discord-kanavan kautta, mutta ilahduttavan paljon pelitiloissa syntyy myös keskustelua ja ideointia, kun opiskelija-assistentti niissä vierailee. Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen suuren käyttöasteen vuoksi palautekanavaksi on lisätty myös erillinen sähköinen kyselylomake. Pelitilojen käyttäjät ovat aktiivisesti ottaneet yhteyttä, jos tilassa tai laitteissa on ollut ongelma, sekä pitäneet hyvin huolta pelilaboratorioiden tarvikkeista. Ensi syksynä käynnistyy myös kattavampi pelitilojen käyttäjien haastattelu osana liiketalouden opiskelijan opinnäytetyötä.

Kaikki pelitilat ovat avoinna opiskelijoille kampusten aukioloaikojen mukaisesti aamusta iltaan. Opiskelijat käyttävät tiloja päiväsaikaan luentojen ja työskentelyn lomassa esimerkiksi lounastauolla, mutta tilat ovat aktiivisessa käytössä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Analytiikan perusteella tiloja käyttäviä opiskelijoita on monista eri koulutuksista, mutta selkeä painotus käyttäjissä on kansainvälisissä tutkinto-opiskelijoissa, jotka asuvat kampusalueiden lähellä. Pääasiallisesti pelitilat on tarkoitettu pelaamiseen, mutta niille on löytynyt jo runsaasti muitakin käyttötarkoituksia. Pelitiloissa on esimerkiksi mahdollista käyttää myös opetuksessa tarvittavia ohjelmistoja, niissä on kuvattu HAMK Smart -tutkimusyksikön e-urheiluun suunnattujen älyvaatteiden mainosvideoita, pelistriimaaja Spamned on käynyt Riiihimäen pelitilassa livestriimaamassa pelaamistaan opiskelijoiden kanssa ja tiloja on hyödynnetty erilaisissa markkinointitarkoituksissa.


Kirjoittajat

Eevert Mäkelä, opiskelija-assistentti, HAMK Gaming Academy, sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelija

Eveliina Toivonen, liiketalouden lehtori ja HAMK Gaming Academyn vetäjä

Leave A Reply