Zoom: Istunnon perustaminen, jakaminen ja käynnistäminen

Alla on ohjeet sekä linkkejä Zoom-istunnon perustamiseen, kutsun jakamiseen ja käynnistämiseen.

Miten perustan Zoom-istunnon?

Zoom-istunnon perustaminen Moodlessa

Voit luoda opetukseen liittyvän kertaluontoisen tai toistuva Zoom-istunnon suoraan Moodle-työtilaan Zoom meeting -aktiviteetin avulla, ohje.

Zoom-istunnon perustaminen www-sivujen kautta

  1. siirry hamk.zoom.us -osoitteeseen
  2. valitse Host-painike HAMKin Zoom-palvelun aloitusnäkymästä
  3. kirjaudu sisään HAMKin tunnuksilla
  4. perusta uusi Zoom-istunto. Istunto voi olla kertaluontoinen, jolloin sille määritellään ajankohta, tai toistuva ”recurring”, jolloin istunnon linkkki on voimassa 365 päivää.

zoom browser sign in

Zoom-istunnon perustaminen sovelluksen kautta

Ohje: Istunnon perustaminen sovelluksen kautta

Zoomin tarjoaman Outlook-pluginin käyttö

Mikäli olet asentanut Zoomin tarjoaman Outlook-pluginin, voit perustaa suoraan Outlook-kalenterin välilehdeltä ja kalenterimerkinnästä aikataulutettuja tapaamisia. Istunnon toistuvuus määritetään tätä kautta toimittaessa kalenterimerkinnän toistuvuuden kautta.

Huom.  Outlook-plugininia käyttäyessäsi (tällöin näkymä istuntoa luodessa alla olevan mukainen), huomioi Zoom-sovelluksen kautta toistuvaa istuntoa perustaessasi seuraava:Zoom new meeting calendar settings

  • Jos tarkoitus on vain muodostaa linkki, joka on aina käytettävissä, on todennäköisesti turhaa muodostaa Outlookiin kalenterimerkintää. Valitse tällöin Other Calendars, eikä automaattisesti muodosteta yksittäistä Outlook-kalenteritapahtumaa.
  • Jos teet toistuvan istunnon luomisen päätteeksi tallennuksen Outlook-kalenterimerkinnäksi tiettyyn ajankohtaan, muuttuu istunto myös Zoomin näkökulmasta kerran tapahtuvaksi istunnoksi, eli se siirtyy pois toistuvien listalta.
  • Jos määrität Outlook-kalenterimerkintään toistuvuuden, säilyy istunnon toistuvuus luonnollisesti myös Zoomin puolella
  • Jos et ole asentanut Outlook-pluginia, ei tällaista valintaa tarvitse aina istuntoa perustaessa tehdä.

Miten kutsun osallistujia mukaan istuntoon?

Näin kutsut muita osallistujia mukaan Zoom-istuntoon

Miten jaan istunnon linkin osallistujille?

Näin jaat istunnon url-osoitteen istunnon osallistujille

Kun olet kopioinnut istunnon kutsulinkin yläolevan ohjeen mukaisesti, voit jakaa sitä osallistujille mm. Yammerin tai sähköpostin kautta.

Miten perustan toistuvan istunnon?

Näin perustat toistuvan istunnon

Miten käynnistän ajastetun istunnon?

Ajastetun istunnon käynnistäminen sovelluksen kautta

Miten annan osallistujille mahdollisuuden osallistua istuntoon selaimen kautta?

Lähtökohtaisesti käyttäjille ei anneta mahdollisuutta osallistua istuntoon selaimella. Selaimen kautta osallistujan käytössä olevia laitteita ei välttämättä tunnisteta lainkaan, eikä pienryhmätyöskentely ole mahdollista. Käytettävästä selaimesta riippuen käyttäjälle saatetaan kuitenkin tarjota mahdollisuutta osallistua selaimella. Tämä ei ole suositeltavaa.  Lisätietoa selainkohtaisista rajoitteista.

Voinko järjestää useita yhtäaikaisia istuntoja?

Tämä ei ole mahdollista. Zoom sallii vain yhden yhtäaikaisen istunnon per käyttäjä. Päällekkäisiä istuntoja ei voida järjestää, vaikka käyttäjä esimerkiksi itse osallistuisikin näistä yhteen ja olisi toisessa vain istunnon perustajana. Jos saman käyttäjän perustamia istuntoja käynnistetään useampia, katkaistaan aiemmin käynnistetty saman käyttäjän istunto.

1 thought on “Zoom: Istunnon perustaminen, jakaminen ja käynnistäminen

  1. Paluuviite: ZOOM-palvelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.