Zoom: Istunnon perustaminen ja jakaminen

Alla on ohjeet Zoom-istunnon perustamiseen, istunnon ja muiden tarvittavien asetusten tarkastamiseen ja istuntolinkin jakamiseen.

Erilaiset Zoom-istuntojen tyypit, kuten tavallinen istuntot tai webinaari: Zoom-istuntojen tyypit.

Istunto voi olla kertaluontoinen, jolloin sille määritellään ajankohta (istunto käytettävissä 30 päivää ajankohdan jälkeen), tai toistuva ”recurring”, jolloin istunnon linkki on voimassa 365 päivää.

Kirjaudu ensimmäiseksi sisään Zoomiin, ohje.

Zoom-istunnon perustaminen

Zoom-istunnon perustaminen sovelluksen kautta

Ohje: Istunnon perustaminen sovelluksen kautta. Voit tehdä ajastetusta istunnosta toistuvan rastittamalla ”Recurring meeting” -ruudun istuntoa perustaessasi.

Voit valita istunnon asetuksista, käytätkö istunnossa pääsytunnistetta (Password> Require meeting password) vai odotushuonetta (Advanced options> Enable Waiting Room).

Zoom-istunnon perustaminen www-sivujen kautta

  1. Siirry hamk.zoom.us -osoitteeseen
  2. Valitse Sign in -painike HAMKin Zoom-palvelun aloitusnäkymästä
  3. Kirjaudu sisään HAMKin tunnuksilla. Siirry Meetings-välilehdelle.
  4. Perusta uusi istunto, kertaluontoinen tai toistuva.

Zoom-istunnon perustaminen Moodlessa

Voit luoda opetukseen liittyvän kertaluontoisen tai toistuva Zoom-istunnon suoraan Moodle-työtilaan Zoom LTI Pro -aktiviteetin avulla, ohje. Voit myös tehdä muulla tavalla perustetun istunnon linkittämisen Moodleen verkko-osoite-aktiviteettina.

Henkilökohtainen istuntotilan käyttäminen

Käytä henkilökohtaista istuntotilaa kun:

Zoomin tarjoaman Outlook-pluginin käyttö

HAMKin henkilöstön koneilla on Zoomin kanssa käytössä Outlook-plugin. Voit perustaa suoraan Outlook-kalenterin välilehdeltä ja kalenterimerkinnästä aikataulutettuja tapaamisia. Istunnon toistuvuus määritetään tätä kautta toimittaessa kalenterimerkinnän toistuvuuden kautta. Huomaathan, että myös kalenterin kautta toimiessasi sinun pitää olla kirjautuneena Zoom-sovellukseen.

  • Jos tarkoitus on vain muodostaa linkki, joka on aina käytettävissä, on todennäköisesti turhaa muodostaa Outlookiin kalenterimerkintää. Valitse tällöin istuntoa perustaessasi ”Other Calendars”, eikä automaattisesti muodosteta yksittäistä Outlook-kalenteritapahtumaa.
  • Jos teet toistuvan istunnon luomisen päätteeksi tallennuksen Outlook-kalenterimerkinnäksi tiettyyn ajankohtaan, muuttuu istunto myös Zoomin näkökulmasta kerran tapahtuvaksi istunnoksi, eli se siirtyy pois toistuvien listalta.
  • Jos määrität Outlook-kalenterimerkintään toistuvuuden, säilyy istunnon toistuvuus luonnollisesti myös Zoomin puolella.
  • Jos poistat kalenterista varauksen, johon olet suoraan Outlookin puolella luonut Zoom-istunnon, myös istunto poistetaan kokonaan, ei pelkkää varausta.

Istunnon asetukset

  • Voit määritellä näitä istunnon perustaessa, voit muokata näitä myöhemmin koska tahansa.
  • Pääsytunnisteen lisääminen (Password> Require meeting password)
  • Odotushuoneen käyttö, voidaan hallita myös istunnon kautta (Advanced options> Enable Waiting Room). Lisäohjeet: Zoom-istunnon odotushuone, Waiting Room
  • Join before host – salli osallistujan liittyminen, vaikka istunnon host ei ole paikalla
  • Only authenticated users can join – käyttäjältä edellytetään tunnistautumista istuntoon liittymiseksi. Ohjeista osallistujia kirjautumaan SSO-kirjautumisella, jotta he kirjautuvat sisään juuri HAMKin tunnuksilla, ohje.
  • Istunnon automaattinen tallentaminen
  • Vaihtoehtoiset hostit – lisää kenttään sähköpostiosoite käyttäjälle, jolle haluat antaa oikeuden toimia istunnon vaihtoehtoisena hostina. Jos käyttäjä liittyy istuntoon ennen sinua, hänestä tulee istunnon host. Jos käyttäjä liittyy myöhemmin, hänestä tulee ns. co-host, jolla on oikeus esim. hallita istunnon osallistujia.
    • Huom. vain HAMKilaisia osoitteita voi lisätä alternative hosteiksi, ulkopuoliset toimijat on korotettava co-hosteiksi istunnon aikana. Jos HAMKilaisen käyttäjän tunnusta ei löydy, pyydä käyttäjää kirjautumaan sisään (ohje), niin tunnus muodostetaan ja voidaan lisätä tekstikenttään.

Selainkäyttöliittymän https://hamk.zoom.us/meeting kautta tehtävät istunnon asetukset (Avaa muokattava istunto ja paina Edit this webinar -napista):

  • rekisteröityminen istuntoon (rekisteröitymisen jälkeen käyttäjä saa yksilöllisen linkin istuntoon), Zoomin ohje.
  • osallistujien jakaminen etukäteen breakout roomeihin, Zoomin ohje.
  • etukäteen laadittavat polls-kyselyt, Zoomin ohje.

Selainkäyttöliitymän kautta hallitaa myös Zoom-tilisi yleisiä asetuksia, jotka voivat vaikuttaa esim. oletusasetuksiin, ohje: Yleiset Zoomin käyttöön liittyvät asetukset.

Miten jaan istunnon linkin osallistujille?

Näin jaat istunnon url-osoitteen istunnon osallistujille

Kun olet kopioinnut istunnon kutsulinkin yläolevan ohjeen mukaisesti, voit jakaa sitä osallistujille mm. Yammerin tai sähköpostin kautta.

Istunnon linkittäminen Moodleen verkko-osoite-aktiviteettina

Miten käynnistän istunnon?

Ohje: Istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina

Voinko järjestää useita yhtäaikaisia istuntoja?

Tämä ei ole mahdollista. Jos saman käyttäjän perustamia istuntoja käynnistetään useampia, katkaistaan aiemmin käynnistetty saman käyttäjän istunto.

1 thought on “Zoom: Istunnon perustaminen ja jakaminen

  1. Paluuviite: ZOOM-palvelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.