Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen

Kuuntele ja kerää palautetta opiskelijoilta & kollegoilta – muokkaa seuraavalle kierrokselle!

Kriteeristöt apuna kokonaisuuden arvioinnissa – onko jotain unohtunut?

Rytmiä ja selkeyttä – hyödynnä tiimiopettajuutta

  • jaksottakaa tekemistä esimerkiksi viikko kerrallaan ja suunnitelkaa opettajatiimin kanssa yhdessä 1-2 viikon työskentely
  • kirjatkaa suunnitelmat Teams-ympäristöön tai Moodle-alustalle
  • käykää yhdessä viikoittain toteutuneet asiat ja muokatkaa tarvittaessa tulevia suunnitelmia. Mikä toimii, mikä ei ja miten muutamme toimintaa?
  • sopikaa ohjausajoista/päivystyksistä ja miten seuraatte opiskelijoiden etenemistä esim. analytiikan avulla. Miten ja kuka reagoi tarvittaessa?

Suunnittelun apuna käsikirjoitukset

  • tehkää yhteinen käsikirjoitus moduulin etenemisestä kohti osaamistavoitteita
  • tarkenna suunnitelmaa eri tasoille periodille, viikolle, päivälle, webinaarille
  • fokuksessa opiskelijan työskentely, miten eri tavoin osaaminen on mahdollista saavuttaa
  • miten opettajana tuen oppimisen ja osaamisen kehittymistä
  • ideoikaa, miten monin tavoin osaamista voidaan osoittaa
  • Esimerkki kahdesta koko päivän täydennyskoulutuksesta verkkoympäristöissä (Ruhalahti & Korhonen)

Digipediavinkki esimerkki kahdesta koko päivän täydennyskoulutuksesta verkkoympäristössä.

Oppimistehtävät – selkeys, mitoitus, joustavuus

  • kytke tehtävät osaamistavoitteisiin ja työelämään tai opiskelijan arkeen
  • selkeässä tehtävässä on esillä: tarkoitus, tiedon lähteet, työskentelyohje & aikataulu, ohjaus & palaute, arviointi, ajankäyttö
  • käytä ajankäytön arvioinnissa opiskelijapalautetta sekä seuraavia lähteitä
  • pienet kyselyt ja testit auttavat oman osaamisen arvioinnissa pieninä välipaloina
  • rytmitä yksilö- ja ryhmätehtäviä varmistaaksesi jokaisen eteneminen ja perehtyminen asiaan
  • mahdollista tehtävien tekeminen opiskelijalle erilaisin tavoin teknisesti (esim. ääni, video, teksti)
  • anna palautetta, seuraa ja ohjaa säännöllisesti
  • käytä jo valmista verkosta löytyvää materiaalia (esim. videoita, äänitiedostoja, tekstiä, kuvia). Oppimateriaalin valinta ja käyttö -opas
  • tarvittaessa tee omaa materiaali – kokeile tekstin lisäksi videoita ja äänitiedostoja

Ohjaus sovitusti saatavilla – tavanomaisella verkkoyhteydellä

  • kuulostele millaisia välineitä ja mahdollisuuksia opiskelijoilla on olla vuorovaikutuksessa
  • käytä tuttuja organisaation työkaluja
  • valmistaudu ohjaustilanteeseen esim. tarkastelemalla analytiikkaa
  • pyydä opiskelijoita valmistautumaan esim. kysymykset, ongelmakohdat, halutut teemat etukäteen
  • aktivoi opiskelijoita ohjaus/opetustilanteissa verkossa esim.
    • kyselyt ja testit, esim. forms tai zoomin kyselytyökalu
    • pienryhmätyöskentely
    • opiskelijoiden esitykset, ratkaisut
    • valkotaulutyöskentely
    • kuvat kertomaan tämän hetken tunnetilasta
  • kokeile lyhyitä videoklippejä tai äänitiedostoja yhtenä ohjauksen välineenä

Lisää materiaalia ja vinkkejä verkko-opetuksesta