Kevään 2025 aikana Nipsulaan tulee useita sosionomiopiskelijoita, jotka suuntaavat opintojaan varhaiskasvatukseen.
Tässä ensimmäiset blogipostaukset kahdelta ensimmäiseltä ryhmältä.
Tiimi 1
“Olemme neljä ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijaa. Erikoistumme varhaiskasvatukseen. Pääsimme pitämään ryhmänohjausta Nipsulan lapsiperheille. Tiistaina ensin tutustuimme eläinaiheisiin kortteihin ja kyselimme lapsilta tunnistavatko he niitä eläimiä. Tämän jälkeen lapset saivat liikkua eläimille tyypillisillä tavoilla. Lopuksi rauhoituimme eläinaiheisen joogan pariin. Ohjauksen tarkoituksena oli oppia eri eläimiä sekä harjoittaa lasten motorisia taitoja. Tuokiossa lasten vuorovaikutustaitoja myös vahvistettiin.
Torstaina pidimme toiminnallisen satuhetken, jossa pääsimme taas muistelemaan eri metsän eläimiä sekä tutustumaan eri sääilmiöihin. Lapset saivat liikkua, kuten metsän eläimet ja he pääsivät matkimaan eri säätiloja. Toiminnallisen satuhetken tarkoituksena oli harjoittaa lasten kuuntelu- ja tunnetaitoja. Tuokiossa pääsimme myös kertaamaan eläimiä sekä oppimaan sääilmiöitä. Liikkuminen vahvistaa lasten motorisia taitoja. ”
Tiimi 2
” Moikka! Olemme ensimmäisen vuoden varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoita. Pääsimme osana varhaiskasvatuksen opintojamme suunnittelemaan ja toteuttamaan kaksi ohjattua tuokiota Nipsulaan. Teemoinamme oli metsäretki, jonka pääsimme toteuttamaan multisensorisessa tilassa sekä liikunnalliset toimintapisteet.
Liikunnalliset toimintapisteet
Järjestimme temppuradan, jossa oli lapsille useita erilaisia liikunnallisia toimintapisteitä. Temppurata sisälsi muun muassa tasapainoilua, pallonheittoa, trampoliinilla hyppimistä sekä musiikin tahtiin tanssimista. Halusimme toiminnalla tukea lasten motorista ja liikunnallista kehitystä.
Metsäretki multisensorisessa tilassa
Toteutimme tämän toimintakerran upeassa multisensorisessa tilassa. Toiminnan tavoitteena oli tutustua luontoon ja siellä asuviin eläimiin erilaisten aistien kautta. Retkellä tutustuimme vedenalaiseen elämään, metsään ja sen kasvillisuuteen sekä savannilla asustaviin eläimiin. Toiminnan lomassa opettelimme nimeämään eläimiä kuvakorttien avulla. Metsäretki mahdollisti osallistujille turvallisen tilan, jossa tutustua ja tutkia meitä ympäröivää maailmaa.
Nipsulan toimintaan tutustuminen kehitti meitä kaikkia matkallamme varhaiskasvatuksen ammattilaisiksi. Olemme kiitollisia tästä kokemuksesta ja odotamme innolla tulevia varhaiskasvatuksen opintoja!
Viivi, Taru, Jenny ja Emma ”