Avaruuslöllöä ja iloista vuorovaikutusta

0

 

Olemme ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijoita, ja suoritamme varhaiskasvatukseen liittyviä opintoja. Opintojaksoomme kuului toiminnan suunnittelu ja ohjaus Nipsulaan touhutorstaina sekä tiede- ja tutkimustiistaina.

Mielikuvituksen tuotetta

Torstaina ensimmäisellä ohjauskerralla aiheena oli keväinen perhosaskartelu. Aloitimme aamun aamupiirillä, jossa alustimme päivän teemaa kyselemällä lapsilta ja vanhemmilta tietoja toukista ja perhosista, sekä lauloimme perhosiin liittyvän laulun. Lapset lähtivät innoissaan toteuttamaan suunnittelemaamme askartelua, ja kaikki saivat tehdä omannäköisensä perhosen. Välineitä käytettiin monipuolisesti, esimerkiksi sormimaaleja, vahakyniä, pahvisilppua sekä muita askarteluvälineitä. Askartelun tarkoitus oli tukea lasten hienomotorisia taitoja, ja he pääsivät esimerkiksi opettelemaan saksien käyttöä valvotusti. Oli mukava huomata kuinka lasten innostus ja mielikuvitus pääsi valloilleen, kun askartelu eteni. Askartelua oli helppo muokata osallistuvien lasten määrän sekä ikätason mukaan, ja vain luovuus oli rajana.

Planeetat ja pöpömeri

Toisella ohjauskerralla teemana oli tiede- ja tutkimustiistai ja päivämme teemana oli avaruus. Aamupiirissä kysyimme lapsilta, mitä he tiesivät avaruudesta. Kävimme läpi planeettojen nimet kuvien avulla ja teimme liikkeitä planeettateemaisen kappaleen tahtiin. Aamupiirin jälkeen siirryimme lattialle tekemään ja käsittelemään ”avaruuslimaa”, jota valmistimme perunajauhoista ja vedestä. Lapset saivat viettää aikaa liman tarkastelemisessa niin kauan kuin halusivat, ja vanhemmatkin saivat kokeilla sitä. Testattiin, miten lima muuttuu, kun sitä muovailee ja kun sen antaa olla kädellä. Avaruusliman jälkeen lapset saivat rakentaa tablettisovelluksessa raketin ja lennättää sitä. Toiminnan tarkoitus oli antaa lapsille mahdollisuus tutkia ja testata. Lapset pääsivät myös värittämään avaruusaiheisia värikuvia planeetoista, astronauteista ja raketeista. Ennen ruokailua havainnollistimme käsien pesun merkitystä ”pöpömeren” avulla. Veteen sekoitettiin pippuria, ja tarkasteltiin, kuinka se tarttui sormiin. Tämän jälkeen sormiin laitettiin saippuaa, jolloin seurattiin kuinka pippurit ”pakenivat” sormien luota.

Lapsilähtöisyys ja muokattavuus

Saimme ohjauskerroilta hyvin paljon positiivisia kokemuksia ja itsevarmuutta lasten kanssa toimimiseen. Kokemus oli arvokas katsaus tulevaisuuden ammattiin varhaiskasvatuksen sosionomeina. Saimme lisää tietoa Hämeenlinnan avoimen varhaiskasvatuksen toiminnasta, sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Oli ilo huomata, kuinka vanhemmat luottivat meihin ja antoivat tilaa ohjaukselle. Opimme mukautumaan muuttuviin tilanteisiin, sekä suunnittelemaan lapsilähtöistä toimintaa. Lasten ilo ja aidon kohtaamisen merkitys korostui molemmilla kerroilla. Kiitos Nipsulan perheille osallistumisesta, ja hyvää kesän odotusta!

Terveisin tiimi ”Hattivatit” Sara, Emmi, Jatta ja Rasmus

Leave A Reply