Taikahiekkaa ja vaudikkaita varpaita

0

Olemme ensimmäisen vuoden varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoita. Saimme tehtäväksi järjestää toimintaa Nipsulaan. Aiheiksi valikoitui kädentaidot ja vauhtivarpaat. Kyseisten aiheiden mukaan tavoitteena on harjoittaa motorisia taitoja, sekä lisäksi halusimme tuoda iloa yhteisen tekemisen kautta.

Aloitimme kädentaitojen toimintapäivän aamupiirillä, jossa laulettiin lauluja, joihin kuului käsileikkejä. Ensimmäinen laulu oli Nipsulassa uusi tulokas, Peukalo joo-joo-joo, jossa harjoiteltiin sormien nimiä käsileikin avulla. Toisena lauluna oli lasten kestosuosikki, Bussilaulu, joka oli tälläkin kertaa iso hitti. Kolmantena lauluna oli vanha klassikko Hämä-hämähäkki, jonka sormiliikkeet haastoivat myös osaa meistä aikuisistakin. Laulutuokion jälkeen lapset pääsivät laskemaan Nipsulan liukumäkeä ja tutustumaan päivän muihin toimintoihin. Toimintoihin kuului oman palapelin askarteleminen, jossa lapsi piirsi kuvan ja sai halutessaan leikata sen aikuisen avustuksella palapelin paloiksi. Tässä toiminnassa lapsi sai harjoittaa kädentaitoja askartelun ja piirtämisen muodossa. Omana toimintapajanaan oli taikahiekkapöytä, jonka ääressä lapset pääsivät muovailemaan ja tunnustelemaan taikahiekkaa. Taikahiekka oli kiehtovaa ja sen muovaaminen oli useamman lapsen suosikkipuuhaa. Taikahiekka pisti lasten tuntoaistin käyttöön ja herätti heissä mielenkiintoa.

Torstaina aloitimme päivän tutustumisleikillä, jossa jokainen lapsi ja vanhempi saivat esitellä itsensä ja keksiä liikkeen, jonka muut toistivat. Tämän jälkeen tutustuimme erilaisiin eläimiin kuvien avulla, ja lapset saivat näyttää ja kertoa, kuinka kyseinen eläin ääntelee ja liikkuu. Päivän aikana oli runsaasti vapaata aikaa, jolloin sai myös vapaasti liikkua rakentamassamme temppuradassa. Viimeisenä ohjelmanumerona järjestimme vanhemman ja lapsen yhteisen parijumpan. Soitimme musiikkia, jonka tahtiin sai tanssia ja kun musiikki hiljeni, sai mennä vapaalle patjalle ja toteuttaa yhdessä lapsen kanssa ohjeistettuja liikkeitä. Liikkeitä olivat esimerkiksi vanhemman tekemä silta, jonka lapsi sai alittaa, sekä lentokoneliike. Musiikiksi valikoitui lasten toivomuksesta tiistainakin hitiksi huomattu bussilaulu. Onnistuimme osallistamaan vanhempia ja oli ihanaa huomata heidän heittäytyvän mukaan.

Tehtävästämme saimme itsellemme ohjauskokemusta, sekä toiminnan suunnittelua pedagogiikan kannalta. Suunnittelu täytyi tehdä eri ikä- ja taitotasoille sopivaksi, emmekä etukäteen tienneet osallistuja määrää. Saimme kokemusta pienten lasten kanssa olemisesta, sekä huomasimme, kuinka lasten kanssa suunnitelmassa täytyy olla joustovaraa. Oli myös kiinnostavaa päästä näkemään ja seuraamaan eri kehitysvaiheissa olevia lapsia. Kiitos Johannalle ja osallistuneille perheille mukavista yhteisistä hetkistä ja hyvää kesää!

Terveisin Anmari, Fia, Krista, Lassi, Milla ja Sinna

Leave A Reply