Nyt kuluvana vuonna uutisiin on noussut toistuvasti artikkeleita siitä, kuinka Jeesuksesta, uskonnollisuudesta ja kristinuskosta on noussut trendi nuorten keskuudessa.
Tästä trendistä puhutaan jopa ilmiönä, ja se on ollut hyvin nähtävillä Ruotsissa erittäin, ja tulee ennustavien raporttien mukaan vain kasvamaan vuonna 2025 (Kylmänen, 2025). Mutta rantautuuko tämä trendi myös Suomeen? Ja voisiko markkinoinnin harjoittelijoilla olla tässä roolia? Suomessa ilmiöstä näkyy jo merkkejä – eikä vain nuorten keskuudessa. Karkun evankelinen opisto on vaihtanut vaihdetta asian suhteen ja haluaa alkaa panostamaan tänä vuonna markkinointiin, etenkin sosiaalisessa mediassa.
Harjoittelijana trendin ytimessä
Pääsin harjoitteluun Karkun evankeliselle opistolle oikeastaan sattuman kaupalla, enkä tiennyt, mitä odottaa. En tiennyt, että kristilliset organisaatiot tai seurakunnat olisivat edes kiinnostuneita tekemään strategista markkinointia. Vaikka kiinnostusta sosiaalisen median panostamiseen löytyisi, niin haasteita muodostuu työvoiman, osaamisen tai budjetin puutteesta (Eriksson, 2024, s. 44-45). Harjoitteluni keskiössä Karkun evankelisella opistolla oli sosiaalisen median sisällöntuotanto. Pääsin tekemään myös lukuisia muita asioita, kuten viestintää, graafista tuotantoa, valokuvausta ja pitämään markkinoinnin kurssia lukiolaisille. Lisäksi sain harjoitteluni kautta mahdollisuuden osallistua Sleyn alla toimivan Evankelisten Opiskelijoiden toimintaan. Pääsin
ideoimaan, suunnittelemaan ja oikeastaan toteuttamaan myös ison sosiaalisen median kampanjan Evankelisten Opiskelijoiden Instagramiin. Nämä tekivät harjoittelusta erittäin mielenkiintoisen. Mieleenpainuvimpia hetkiä harjoittelun aikana oli huomata, kuinka nopeasti sosiaalinen media päivittyy ja muuttuu.
Miksi kristillinen sisältö trendaa somessa?
Sosiaalista mediaa käyttävänä kristittynä ja harjoittelusta saamani kokemuksen pohjalta en ihmettele ollenkaan, että kristillinen sisältö
trendaa. Kristillisessä sisällössä tällä hetkellä erityisesti panostetaan aiheisiin, jotka koskettavat ja puhuttelevat ihan jokaista. Lisäksi tarinallisuuteen ja arvoa tuottavaan sisältöön panostetaan
erittäin paljon. Kristilliset arvot ja mielipiteet voivat aiheuttaa voimakkaita reaktioita erityisesti sosiaalisessa mediassa.
TikTokissa käyttäjä nimeltä @eviliapineau on julkaissut videon aiheesta “Kristityn ei kuulu sopia joukkoon”, ja se on saanut noin 77 000 katselukertaa sekä lukuisia kommentteja puolesta ja vastaan. Myös Instagramissa käyttäjä @lindahallikainen on julkaissut reels-videon, jossa hän jakaa ajatuksiaan siitä, kuinka yksi virhe elämässä ei vaikuta siihen, mitä Jumala ajattelee sinusta. Tämä video on juuri julkaistu Instagramissa ja tavoittanut ensimmäisen neljän tunnin aikana jo 20 000 katselukertaa. Kristillinen sisältö saa jo nyt yllättävän paljon näkyvyyttä, joten merkkejä
Jeesus-trendin tulemisesta Suomeen on jo selkeästi havaittavissa.
Linkki @eviliapineau videoon:
https://www.tiktok.com/@evelialepineau/video/7440080891273055520
Linkki @lindahallikainen videoon:
https://www.instagram.com/reel/DHsp56Go2Qr/?igsh=b3o2NnFvZGJwcXZ6
Oivalluksia ja harjoittelun merkitys
Harjoittelun aikana huomasin, että kristilliset organisaatiot ja yhteisöt pystyvät hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinoinnissaan monin eri tavoin. Yhteisöllisyyden korostaminen, ajatuksia herättävä videosisältö, aidot kokemukset ja henkilökohtaiset tarinat toiminnassa mukana olevilta nuorilta ovat tehokkaita keinoja tavoittaa uusia katsojia. Harjoittelun suorittaminen kristillisessä organisaatiossa oli mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen kokemus, joka sisälsi paljon mahdollisuuksia – mutta myös haasteita. Se avasi silmiäni ja muutti käsitystäni siitä, kuinka viestintä ja markkinointi ei ole pelkästään liiketoiminnan tuoton tavoittelemista tai tapahtumien mainostamista. Kyseessä on arvopohjaista viestintää, joka voi koskettaa ihmisiä syvemmällä tasolla ja tuoda ihmisiä yhteen tarjoten merkitystä ja yhteisöllisyyttä elämään.
Harjoittelu kristillisessä organisaatiossa tai seurakunnassa sopii erityisesti opiskelijalle, joka on kiinnostunut sisällöntuotannosta, markkinoinnista ja yhteisöllisestä vaikuttamisesta. Voisivatko harjoittelijat ollakin avain tämän trendin rantautumisessa Suomeen? Näen, että markkinoinnin harjoittelijoilla voi olla merkittäviä vaikutuksia kristillisten organisaatioiden mahdollisuuteen hyödyntää tätä trendiä uusien ihmisten tavoittamisessa sosiaalisessa mediassa. Markkinointiin ja sisällöntuotantoon syventyneet harjoittelijat voivat tuoda uusia ideoita, raikkaita näkökulmia ja käytännön toteutuksia, jotka edistävät toimintaa. Ehkä harjoittelijat voisivat olla ratkaiseva tekijä tämän Jeesuksesta ja kristinuskosta nousseeseen sosiaalisen median trendin leviämiseen myös Suomessa.
Saana Vehviläinen
Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/saana-vehvil%C3%A4inen-b92276224/?originalSubdomain=fi
LÄHTEET
Eriksson, J. Eväkoski, N. Minerva, J. & Penney, N. (2024). Sosiaalisen median ja TikTokin käyttö kirkon nuorisotyössä [opinnäytetyö, DIAK].
Haettu lähteestä: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/870716/Eriksson_Ev%E4koski_Minerva_Penney.pdf?sequence=2
Kylmänen, A. (28.1.2025). Ruotsissa vuoden ilmiöksi voi nousta Jeesus -Suomessa on jo ainekset samaan. MTV uutiset.
Haettu lähteestä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsissa-vuoden-ilmioksi-voi-nousta-jeesus-suomessa-ovat-ainekset-samaan/9090676
eviliapineau. (22.11.2024). Kristityn ei kuulu sopia joukkoon