Autoala moninaisine työmahdollisuuksineen ja urapolkuineen on kiehtonut minua jo pidemmän aikaa. Autokaupan puolelta kokemusta ei kuitenkaan ollut vielä kertynyt, joten olin innoissani, kun matkailuajoneuvoja myyvän autoliikeketjun toimipisteen työpaikkailmoitus löytyi. Yhden puhelun ja lyhyen haastattelun jälkeen paikka oli minun.
Aloitin työn toukokuussa 2021, joka oli niin sanotusti pudotus suoraan syvään päätyyn. Matkailuautojen myynnin sesonki kävi kuumimmillaan, ja kiirettä piisasi niin myynnin kuin toimistopalvelujenkin osalta. Liike, johon työllistyin, myy sekä uusia että käytettyjä matkailuautoja ja -vaunuja. Lisäksi he ostavat käytettyjä ajoneuvoja yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä. Alkuvuodesta tilatut uudet matkailuajoneuvot tippuivat tasaisesti tahtiin maahan, ja niiden luovutuksia sovittiin uusille omistajille. Koska yrityksessä matkailuautomyynti oli kasvanut edellisvuodesta jopa 120 %, tekemistä ja opittavaa riitti.
Työnkuva
Myyntiassistentin työnkuvan laajuus yllätti, mutta monipuolisten haasteiden pariin sukeltaminen oli myös hauskaa ja virkistävää. Tärkeimpänä työtehtävänä sanoisin olleen autokaupan paperityöt, jota vielä näin digitalisoituneessa maailmassakin riitti. Myyjät perehdyttivät asiakkaan käytännön asioihin uuden ajokin kanssa, mutta toimiston puolella hoidettiin nimet papereihin, katsottiin läpi mahdolliset rahoitusasiat (aihe, josta opin valtavasti ja kiinnostuin enemmän kesän aikana!), tehtiin vakuutus uuteen ajoneuvoon ja hoidettiin kuntoon rekisteröinnit: asiakas sai uuden kulkineen nimiinsä, ja mahdollinen vaihtoajoneuvo luovutettiin liikkeelle. Ostotapahtumaan liittyy siis monenlaisia yksityiskohtia, ja yhteistyötä vakuutus- ja rahoitusyhtiöiden sekä Traficomin kanssa tarvitaan.
Myyntiassistentit luonnollisesti hoitavat myös oman toimipisteensä maksuliikennettä, sekä tekevät reskontran avustavia työtehtäviä. Myös erilaisia raportteja omaan toimipisteen myynteihin liittyen tulee tuottaa johtoryhmälle viikoittain. Uusien autojen maahantuloon liittyvät dokumentit kulkevat myyntiassistentin käsien kautta, samoin kuin niiden kuljetusasiakirjat. Kuukauden lopulla assistentit keräävät oman toimipisteen palkka-aineiston ja toimittavat sen eteenpäin.
Työnimikkeen taakse kätkeytyy siis varsin moninainen kirjo työtehtäviä, ja tylsää hetkeä ei juuri tullut. Syksyä kohden myyntitahti toki hidastui, sesonkivaihtelut näkyvät. Lisäksi koko maailmaa vaivaava komponenttipula vaikuttaa myös uusien matkailuautojen tuotannossa.
Yhteenveto
Harjoittelu päättyi syksyn koittaessa ja käteen jäi valtava kasa oppeja autokaupan alasta. Voisin hyvin kuvitella vastaisuudessakin työskenteleväni samankaltaisissa tehtävissä. Täyspäiväistä jatkoa en pystynyt sopimukselleni ottamaan opintojen jatkamisen vuoksi, mutta tuurauksia toivottavasti pääsen vielä tekemään. Autoalan työt ovat jatkuvaa oppimista, sillä lait ja säädökset muuttuvat taajaan.
Kirjoittaja: Laura Kalliomäki