Lokakuu on lukikuukausi, ja sen vuoksi tällä kertaa esittelemme lukivaikeudesta kertovia kirjoja. Lukivaikeus tarkoittaa sitä, että lukeminen ja kirjoittaminen on vaikeaa. Lukivaikeus eli dysleksia on yleistä myös korkeakoulun opiskelijoilla. Lukemisen ja oppimisen avuksi on monia kikkoja ja työkaluja, joita esitellään paitsi näissä kirjoissa, myös korkeakoulukirjastojen yhteisessä oppaassa lukemisen helpottamiseen.
Ahonen, T., ym. (2019). Oppimisen vaikeudet (1. painos.). Niilo Mäki Instituutti.
Ahosen ja muiden kirjoittama kirja kertoo monipuolisesti erilaisista oppimisen vaikeuksista. Se tarjoaa myös hyviä vinkkejä oppimisen tukemiseen. Kirjassa tuodaan esille, että oppimisvaikeudet ovat aina erilaisia jokaisella ihmisellä. Jokaisella on omat vahvuutensa, joiden avulla oppimisen vaikeuksista voi selviytyä. |
Taskinen, E. (2008). Korkeakouluopiskelijoiden lukivaikeudet ja hyvät käytännöt opiskelun tukemiseksi. Turun yliopisto. Taskinen tutki opiskelijoiden lukivaikeuksia korkeakouluissa vuonna 2008. Onneksi paljon kehitystä on tapahtunut sen jälkeen, ja opettajien tietoisuus oppimisen vaikeuksista on parantunut. Lukivaikeuden huomioon ottamista käytännön tasolla voisi korkeakouluissakin vielä parantaa. Tästä raportissa kerrotaan hyviä esimerkkejä tavoista, joilla opiskelua voi tukea. |
Turpeinen, V., & Burns, E. (2017). Olisinpa hoksannut lukea ääneen!: Esimerkkejä lukivaikeuksisen aikuisen ohjauksesta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Jos lukeminen tai kirjoittaminen tuntuu vaikealta, tästä oppaasta löytyy apua. Turpeinen ja Burns toimivat opiskelijoiden ohjaajina. Tässä kirjassa he antavat esimerkkejä keinoista, jotka ovat itse kokeneet hyviksi. Kirjassa käydään läpi kadonnut lukurytmi, pisteiden paikat, epäsanat, ajatusten harhailu, rivien sekoittuminen ja monta muuta tavallista ongelmaa. |
Hämäläinen, R. (2007). Erilaisen oppijan käsikirja. Erilaisten oppijoiden liitto.
Erilaisten oppijoiden liiton opas on edelleen hyvä tietopaketti erilaisista oppimisvaikeuksista sekä niitä varten saatavasta tuesta. Opas käy läpi ohjauksen, kuntoutuksen ja apuvälineet, testauksen sekä erilaiset tukimuodot. Opas sopii erityisesti niille, jotka ovat vasta saaneet diagnoosin. |
Pesonen, H., & Nieminen, J. H. (2021). Huomioi oppimisen esteet: Inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Tämä kirja on suunnattu erityisesti opettajille. Kaikki erilaiset oppijat huomioivan opetuksen toteutus korkeakoulussa ei ole helppoa: yhdelle ei sovi luento, toiselle ryhmätyö on mahdotonta. Omat haasteensa tuovat myös etä- ja hybridiopetus. Pesonen ja Nieminen yrittävät löytää keinoja siihen, miten myös korkeakoulussa voidaan paremmin huomioida yksilöiden erilaiset tarpeet. |
Kuva: Adobe Stock