Viisi kirjaa ohjauksesta

0

Ohjausta tehdään paitsi kouluissa ja oppilaitoksissa, myös työpaikoilla. Hyvin onnistuessaan ohjaus auttaa opiskelijaa opinnoissa ja uran valinnassa, työntekijää ammatillisessa kasvussa ja työn tuloksen parantamisessa. Jokainen voi opetella ohjauksen perusteita HAMKin ilmaisella verkkokurssilla, jonka innoittamana olemme tällä kertaa poimineet kirjaston kokoelmista viisi kirjaa ohjaustyöstä.

Onnismaa, J. (2021). Ohjaus- ja neuvontatyö: Aikaa, huomiota ja kunnioitusta (Kolmas, uudistettu laitos.). Gaudeamus.

Onnismaan mukaan ohjaus- ja neuvontatyö on ennen kaikkea yhteistyötä ohjaajan ja ohjattavan välillä. Vuorovaikutuksella on siinä suuri merkitys, ja sitä kirjassa käsitelläänkin kattavasti ja useammasta näkökulmasta. Oman lukunsa ovat saaneet myös ohjauksen etiikka sekä vaikuttavuus. Vaikka Onnismaa käsittelee pääosin työelämän ohjausta, kirja sopii myös oppilaitoksissa ohjaustyötä tekeville.

Svinhufvud, K. (2024). Ohjauksen ydin: Ohjaajan, esihenkilön ja opettajan työkirja. Art House.

Käytännönläheinen mutta isoja kysymyksiä käsittelevä Kirja käsittelee ohjauksen peruselementtejä: rooleja, toimijuutta ja kuuntelua. Svinhufvud soveltaa jungilaista analyyttista psykologiaa, jossa tärkeänä pidetty elämänkaariajattelu sopii hyvin myös ohjaukseen. Kirjaa voi suositella paitsi ohjaajille, myös kaikille muille, jotka työssään kohtaavat ihmisiä.

Ratner, H. & Yusuf, D. (2020). Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Lyhytterapiainstituutti

Ratkaisukeskeisyys on lyhytterapian muoto, jossa ohjattavan ajatukset yritetään suunnata tulevaisuuteen ja positiivisempaan suuntaan. Terapiassa luotetaan ennen kaikkea ohjattavan omaan viisauteen ja kykyyn – hieman autettuna – löytää omat ratkaisut ongelmiinsa.

Pekkari, M. (2009). Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Tammi.

Kuten edellä on todettu, ohjaus perustuu vuorovaikutukseen. Pekkarin teos keskittyy ohjauskeskusteluun ja siihen, miten keskustelulla voidaan tukea ohjattavaa kohti omia tavoitteitaan. Kirjassa käsitellään mm. vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja, itsetuntemusta ja reflektiota. Ohjausstrategian luomiselle on omistettu kokonainen oma luku. Ohjattavan tukemista käsitellään monesta eri näkökulmasta motivaatiosta voimaantumiseen ja persoonallisuuden kehittämiseen, ja kirjan lopuksi käsitellään vielä eri tapoja ohjata pienryhmistä verkko-ohjaukseen.

Grönberg, S. & Seppälä, T. (2024). Työnohjaus: Helmiä työyhteisölle. [Tekijät]

Tekijät esittelevät kirjassaan ns. helminauhamallin, jossa ohjausprosessin aikana kerätään ”helmiä” työn tueksi. Prosessi lähtee yksilön vahvuuksista ja toimintatavoista ja etenee koko yhteisön osaamisen vahvistamiseen. Kirjaa voi lukea haluamassaan järjestyksessä. Käytännön esimerkit ja harjoitukset sopivat sekä itsenäiseen työskentelyyn että työyhteisön yhteiseen tekemiseen. Kirja sopii paitsi varsinaisille työnohjaajille, myös lähijohtajille ja ylimmälle johdolle.

Kuva: Adobe Stock

Leave A Reply