Myyntityö ja uusasiakashankinta

1

 

Asiantuntijablogitekstimme kurssilla ”Asiakkuudet ja myynti” käsittelee ja tutkii myyntityötä ja uusasiakashankintaa. Perehdyimme Hopotin toimintaan ja liiketoimintamalliin, joiden lisäksi saimme haastattelun Hopotin operatiiviselta johtajalta, Ville Saloselta. 

Hopoti pähkinänkuoressa 

Hopoti on vuonna 2016 perustettu yritys, joka tuo yhteen hevosista kiinnostuneet kuluttajat ja hevosalan yritykset. Hopotin verkkosivuilla (julkaistu 2017) voi mm. etsiä oman lähitallin ja varata sitä kautta esimerkiksi ratsastustunnin tai valmennuksen. Tällä hetkellä Hopoti toimii yli 25 maassa ja sieltä löytyy yli 100 tallia.  

Jotta Hopotin palveluita voi käyttää, tulee yrityksen verkkosivuille rekisteröityä. Käyttäjänä saat näkyviin tiedot itsestäsi ja pystyt ylläpitämään omaa kalenteria ratsastustunneista jne.  

Lisäksi Hopotilla on hevosenomistajille palvelu nimeltä Horsecare. Palvelu antaa mahdollisuuden kirjata tiedot yhteen paikkaan esimerkiksi kengityksistä, eläinlääkäreistä, lääkkeistä sekä muista hevoseen liittyvistä asioista. 

Hopotin myynti ja hinnat 

Hopoti on saanut yritystukea Business Finlandilta palvelun kehittämiseen ja yritys pyrkii laajenemaan entisestään etsien yhteistyökumppaneita kohdemaista. Yhtiön liikevaihto oli 429 000 euroa ja tilikauden tulos 6000 euroa vuonna 2021.  

Maksaminen onnistuu kaikilla yleisimmillä verkkomaksutavoilla – laskulla tai yrityksestä riippuen lisäkuluttomalla osamaksulla. 

Hopotin verkkomaksukumppaneita ovat Paytrail ja Stripe. 

Myyntityö 

Myyntitöitä on monenlaisia, kaikilla on kuitenkin yhteinen tavoite: saada potentiaalinen asiakas. Tärkeintä myyntityössä on asiakkaan tarpeiden kartoittaminen, jotta asiakas löytää tarvitsemansa tuotteet/palvelut. Lisämyynnillä voi mahdollisesti ylittää asiakkaan odotukset.  

Uusasiakashankinta 

Uusasiakashankinta tarkoittaa pyrkimystä löytää yritykselle uusi asiakas, jonka kanssa ei ole aiemmin käyty kauppaa. Uusasiakashankintaa voi toteuttaa monilla eri tavoin riippuen yrityksestä ja sen toimintatavoista sekä liiketoimintamallista. Osalle yrityksistä uusasiakashankinta on yksinkertaisesti yhtä kuin markkinointi. Uusasiakashankinta on kuitenkin merkittävä osa ja tekijä yrityksen kasvussa, ja näin ollen sitä olisi hyvä pohtia yrityksen strategiaa luodessa.  

Yhdenkin uuden asiakkaan hankkiminen hyvää uusasiakashankintastrategiaa noudattaen on kalliimpaa kuin hyvän vanhan asiakkaan pitäminen, mutta työ maksaa itsensä takaisin ajan saatossa, kun saadaan rakennettua tuottoisa ja pitkä asiakassuhde. 

Haastattelu 

Ville Salonen/ Operatiivinen johtaja 

Mitä ovat työtehtäväsi myynnin ja uusasiakashankinnan merkeissä? Mitä muita työtehtäviä sinulle kuuluu? 

”Myynnin koordinointi sekä Hopotin toiminnan operatiivinen johtaminen” 

Mitä myyntityö on opettanut sinulle? 

”Olen tehnyt myyntitöitä jo noin 15 vuotta ja oleellisinta mielestäni on, että kokee myyntityön mielekkääksi ja haluaa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Myyntihän on ratkaisun löytämistä asiakkaan ongelmaan. Monasti kuulee sanonnan, että hyvä myyntimies myy, vaikka jäätä grönlannin asukkaille. En tiedä onko se hyvän myyjän merkki, jos pystyy myymään asiakkaalle tuotteen, jota tämä ei oikeasti tarvitse, kuten jo aikaisemmin totesin, mielestäni myynti on asiakkaan ongelman ratkaisemista. Kun asiakkaan luottamus on voitettu, kääntyy hän todennäköisesti myöhemminkin puoleesi, kun etsii ongelmiinsa ratkaisua.” 

Miten pärjätä myyntityössä? Mitä piirteitä? 

”Taisi jo tulla äsken nuo asiat mainittua, mutta noiden piirteiden lisäksi tarvitaan myös sitkeyttä. Jokaisella menee aikaa löytää oma luonteva tapa tehdä myyntiä.” 

 Millä perustein uusasiakashankintaa tehdään? Kuinka sitä käytännön tasolla toteutetaan ja seurataan? 

”Käytännössä kartoittamalla potentiaalisia asiakkaita ja olemalla heihin yhteydessä. Tapoja on monia ja monasti kokeilemalla löytää sen tavan, mikä toimii millekin ryhmälle. Hopotissa seuraamme myyntiä realiajassa omien järjestelmiemme kautta. Järjestelmämme auttavat meitä myös pysymään kärryillä siitä, mikä tilanne kenenkin asiakkaan kanssa on.” 

 Millä tavoin Hopoti toteuttaa myyntiä? 

 ”Monella tavoin. Suoramyyntiä tehdään esim. soittamalla suoraan asiakkaille. Lisäksi osallistumme mahdollisuuksien mukaan alan tapahtumiin.” 

 Millä tavoin tavoitatte mahdollisia asiakkaita? Onko teillä jokin somealusta käytössä, joka on ylitse muiden? 

”Tällä hetkellä käytämme paljon Facebookia ja Instagramia. Mediat valikoituvat sen mukaan, mitä potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Vanhempia ihmisiä tavoittaa parhaiten Facebookin kautta ja Instagramista nuorempia. Tällä hetkellä paras myyntialusta taitaa olla Hopoti itsessään, sekä sitä käyttävät tyytyväiset asiakkaat, joiden suositusten kautta Hopotiin liittyy esim. uusia talleja” 

Miten olette tavoittaneet ulkomaalaiset asiakkaat? Poikkeaako se suomalaisista asiakkaista? Miten asiakassuhdetta ylläpidetään? 

 ”Ulkomaiset hevosihmiset ovat hämmästyttävän samanlaisia, kuin Suomalaiset. Hevosihmiset taitavat olla oma kansansa 🙂 Meille on aina ollut äärimmäisen tärkeää ensiluokkainen asiakaspalvelu, monen asiakkaan kanssa chattailemme päivittäin ja autamme heitä Hopotin käytössä, mutta mietimme myös asiakkaiden kanssa yhdessä, miten jotain asioita kannattaisi Hopotin kautta toteuttaa.” 

Miten haluaisitte kehittää Hopotin toimintaa? Onko Hopotilla unelmia? 

”On edelleen unelmia ja tavoitteemme on vaatimattomasti olla maailman suurin hevosalalle tarkoitettu alusta. Uusia toimintoja Hopotiin tehdään koko ajan ja meillä on pitkä lista toteutettavista asioita, joita sitten tehdään sen mukaan, mitä enemmistö tuntuu haluavan. Tulevaisuuden verhoa voin raottaa sen verran, että lähiaikoina tulevassa julkaisussa tulee paljon juttuja ratsastajille. Olemme kantaneet vähän huonoa omaatuntoa siitä, että emme ole ehtineet tehdä ratsastajille aikoihin uusia ominaisuuksia Hopotiin, mutta seuraava julkaisu on sitten oikeastaan ratsastajille kohdennettu 🙂 

Miten käsittelette palautteet, esimerkiksi kritiikin? 

”Palautteet käydään aina läpi, mutta itse asiassa meille tulee aika vähän kritiikkiä. Kiittävää palautetta tulee huomattavasti enemmän. Alaan liittyvillä keskustelupalstoilla toki silloin tällöin kritiikkiä Hopotia kohtaan, mutta olemme ottaneet sen linjan, että emme lähde asioita siellä käsittelemään, sillä tällainen väittely harvemmin johtaa rakentavaan lopputulokseen. On kuitenkin ollut hieno huomata, että yleensä joku Hopotin käyttäjä oikaisee mahdolliset väärät väitteet näilläkin foorumeilla.” 

 

Olemme kiitollisia Villelle hyvistä ja mielenkiintoisista vastauksista, ja avusta asiantuntijablogitekstimme työstämisessä.  

 

Tekijät:  

Alisa Tuominen, Emmi Tammi, Neea Uittamo, Tirmia Vuoristo 

Lähteet: 

https://hopoti.com/fi-fi 

Ville Salonen 

Uusasiakashankinta – Proakatemian esseepankki 

Kuva: Pixabay 

 

Discussion1 kommentti

  1. Tiimi 4, Anni Latto, Maarit Kannosto, Kirsi Koskinen & Reeta Kosonen

    Teksti oli hyvin jäsennelty ja sitä on helppo lukea. Blogi oli juuri sopivan pituinen ja itse myyntityöstä oli kyselty ja kerrottu aktiivisesti ja laajasti. Uusasiakashankinta on mielenkiintoinen aihe ja siitä olisi lukenut mielellään vaikka vielä enemmänkin. Hopoti-järjestelmä aiheena on kiinnostava ja hevosalalla ”erilainen” myynnin kannalta. Sen uusia ominaisuuksia odotetaan varmasti innolla.

    Kehityskohteena: Haastateltava itse viittasi myyntityöhön asiakkaan ongelman ratkaisemisena, ja olisimme olleet kiinnostuneita siitä, minkä tai mitkä kuluttajan ongelmat tämä Hopoti-järjestelmä ratkaisee? Eli itse järjestelmää oli kuvattu hiukan pintapuolisesti sellaisen lukijan mielestä, joka ei sitä juurikaan tunne.
    Hymiöiden tarpeellisuutta ja käyttöä asiantuntijatekstissä olisi myös voinut harkita.

Leave A Reply