Kriisi ja talouden laskusuhdanne eivät ole syy paniikkiin, vaan mahdollisuus lisätä myyntiä.

0

Kaikki markkinat ovat kysynnän ja tarjonnan tasapaino. Kysynnän muodostavat ihmiset tai organisaatiot, jotka vaativat tiettyjä tavaroita / palveluita, ja yritykset, jotka tarjoavat jotain. Finanssikriisi on markkinoilla tapahtuvia muutoksia. Ensinnäkin markkinoiden määrä vähenee lyhyellä aikavälillä, kun ihmiset alkavat ostaa vähemmän. Myyntimäärät laskevat, mutta markkinat eivät katoa, vaan pienenevät. Ja jopa vakavan finanssikriisin aikana markkinat eivät katoa kokonaan, ja kysyntä pysyy millä tahansa alalla. Tämä tarkoittaa, että oikealla strategialla voit tulla organisaatioksi, joka vastaa tähän kysyntään.

On selvää, että talouskriisin aikana pienyrityksillä alkaa olla vaikeita aikoja. Miten yrittäjä tekee liiketoimintaa kriisissä ja mitä voit tehdä yrityksellesi?

Yrityksen johtaminen kriisissä edellyttää omistajan tai johtajan psykologista ja emotionaalista joustavuutta. Vain selkeällä päällä voit tehdä oikeat johtamispäätökset. Ensinnäkin sinun on suodatettava uutisvirta. Yritä tutkia vain yritystäsi vaikuttavia tietoja. Kiinnitä huomiota myös sosiaaliseen piiriisi. Yritä pysäyttää negatiivinen tieto, koska se heikentää itseluottamusta. Etsi tapoja, joista voit saada energiaa ja voimaa. Kiinnitä huomiota urheiluun ja liikkumiseen,  ne vähentävät stressiä. Kävele, juokse, mene kuntosalille, ui. Yritä tehdä meditaatiota, lukea – se auttaa rentoutumaan, häiritsemään negatiivisia ajatuksia ja ongelmia. Kommunikoi energisten ihmisten kanssa, jotka eivät menetä sydäntään, ajattelevat positiivisesti ja etsivät mahdollisuuksia jopa kriisiaikoina. Ympäristöllä on merkittävä rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa.

Voit käyttää mitä tahansa talouskriisiä tulojen lisäämiseen. Ajattele sitä erityistilanteena, jossa sinun on toimittava erityisillä lähestymistavoilla ja menetelmillä.

Monet yrittäjät toimivat radikaalisti pelastaakseen liiketoimintaa kriisissä: he vähentävät henkilöstöä ja nostavat tuotteiden / palvelujen hintoja yrittäen säästää rahaa tällä tavalla. Nämä toimenpiteet ovat kuitenkin huonoja, koska henkilöstön vähentäminen säästää vain pienen osan varoista. Jos kriisi kestää loputtomiin, niin tulevaisuudessa tämä vaikuttaa negatiivisesti yrityksen tuottavuuteen. Ja tavaroiden hintojen nousu voi pelotella asiakkaita, ja tämä riski ei kasva, vaan vähentää monta kertaa myynnin määrää. Yksi tehokkaimmista toimenpiteistä kriisissä on myynnin edistäminen. Tämä ei ainoastaan auta lisäämään myyntiä, vaan myös mahdollisesti nostamaan yrityksesi uudelle tasolle.

Mitä tarvitset myynnin kasvattamiseen kriisissä?

Uusia asiakkaita, ja mitä enemmän, sitä parempi. Mistä löydän ne? Astu uusiin markkinatiloihin. Jos sinulla ei esimerkiksi ole vielä verkkosivustoa, muista tehdä se. Luo ryhmiä sosiaalisissa verkostoissa, käytä mitä tahansa tapaa kertoa itsestäsi. Jotta voit houkutella mahdollisimman monta asiakasta ja lisätä kuluttajien ympyrää, älä unohda markkinointia ja mainontaa. On syytä miettiä, mitä tapahtumia asiakkaillesi voit järjestää, kuinka yllättää tavaroiden / palvelujen ostajat, mitä mielenkiintoisia tarjouksia voidaan tarjota. Analysoi mainoksesi tehokkuutta ja sitä, toimiiko se suunnitellusti. Nykyaikaisilla mainontamahdollisuuksilla on laaja valikoima vaikuttamisvälineitä, kuten esimerkiksi mainonta sosiaalisissa verkostoissa, kohdentaminen, mainoslehtisten jakelu jne.

Myynnin kasvattaminen kriisissä voidaan ”työntää”, jos työskentelet nykyisellä asiakaskunnallasi, joka sinulla jo on.

Jotta saat hyödyllisimmän tuloksen työskentelystä nykyisen asiakaskunnan kanssa, tarvitset:

– Segmentoi asiakaskunta niin, että sinulla on useita asiakasryhmiä.    Tämän segmentoinnin unelmaan tulisi sisällyttää kunkin ryhmän tietyt ominaisuudet, mikä mahdollistaa ainutlaatuisen houkuttelevan tarjouksen tekemisen jokaiselle näistä asiakasryhmistä.

– Tunnista nykyisen asiakaskunnan ”kadonneet” asiakkaat ja käsittele heidän paluutaan. On tarpeen selvittää syyt, joiden vuoksi he kieltäytyvät palveluistasi / tuotteestasi, ja selvittää, miten ne palautetaan. Se voi olla uusia ehtoja palvelujen / tuotteen myynnille, mielenkiintoinen toiminta / lahja tai vain puhelu jne.

Myynninedistäminen.

Myynnin edistämiseksi on tarpeen tarkistaa ja parantaa tavaroiden / palvelujen valikoimaa. Toki on mahdollista jatkaa asiakkaille tuttujen palveluiden tarjoamista tai ostaa ja myydä tuttuja tavaroita. Mutta tämä ei ole juuri sitä, mitä tarvitaan kriisiaikana. Tänä aikana on tarpeen jatkuvasti parantaa valikoimaa, muuttaa tavaroiden ja palvelujen luetteloa sekä poistaa lunastamattomat tavarat ja palvelut. On välttämätöntä jättää vain se, mikä on tai tulee olemaan asiakkaan kysynnässä juuri kriisissä ja ilman, että hän valitettavasti osallistuu epälikvideihin tavaroihin tai palveluihin. Kriisiaikana ei todellakaan kannata sijoittaa epälikvidejä tavaroita ja palveluita.

Työskentely yrityksesi työntekijöiden asiakaspalvelun laadun parantamiseksi on myös tärkeä tekijä myynnin edistämisessä. Tätä varten on tarpeen kouluttaa henkilöstöä, motivoida työntekijöitä saavuttamaan korkeat myyntitulokset. Myynnissä on erittäin tärkeää tietää, miten saada ostajan luottamus ja varmistaa, että asiakas lähtee oston mukana. Yritä voittaa parantamalla palvelua. Tarjoa asiakkaille useita lisäpalveluja, joita he eivät voi saada muualta.  Yrityksen henkilökunta vaikuttaa sen imagoon, ja ostokseen tyytyväinen asiakas tulee jälleen luoksesi ja kertoo onnistuneesta kokemuksestaan ystäville ja tuttaville.

Myynnin lisäämiseksi kriisissä kannattaa tarkastella lähemmin kilpailijoiden toimintaa. Jos kilpailijoillasi on päätehtävä – selviytyä, he alkavat vähentää työntekijöiden määrää ja tavaroiden ja palvelujen luetteloita. Tällaisten kilpailijoiden ei pitäisi keskittää huomiotasi. Mutta jos kilpailijasi käynnistävät uusia mainosprojekteja, niitä kannattaa tarkastella lähemmin. Heistä tulee vakavia kilpailijoitasi. Tässä tapauksessa sinun on analysoitava niiden vahvuudet ja heikkoudet ja siirryttävä suuntaan, jossa sinulla on selkeitä etuja.

Monien mukaan, ja tämä mielipide ei ole kohtuuton, kriisissä jokaisella liikemiehellä on vain yksi tehtävä – selviytyä.  Talouden laskusuhdanteen aikana heikommassa asemassa olevat lähtevät markkinoilta, ja heidän sijaansa on uusia toimijoita, jotka ajattelevat laatikon ulkopuolella.  Maailmassa on monia esimerkkejä, joissa yritykset,  jotka eivät liikkuneet muiden epäonnistuneiden yritysten yleisen virran mukana, mutta täysin vastakkaiseen suuntaan, tulivat myöhemmin menestyviksi ja tunnetuiksi.   Uusi, onnistunut taso on ne, jotka pystyivät paitsi pysymään ”satulassa”, myös saavuttamaan myynnin kasvun kriisin aikana ja saamaan samalla korvaamatonta kokemusta. Se, joka onnistui vastustamaan vaikeina aikoina, on sitten kaikkien edellä.

Tekija: Tanja Hämäläinen

 

Leave A Reply