Kehitimme ja loimme yhteistä ymmärrystä RUN-Eurooppa-yliopiston pedagogiikasta, oppimisesta ja opetuksesta RUN-kumppanikorkeakoulussamme Howestissa, Belgiassa, marraskuussa 2024. FAPSA Super Week on intensiivilähiviikko, joka tuo eri RUN-korkeakoulujen edustajat yhteen luomaan yhteistä ymmärrystä näistä aiheista sekä keskustelemaan, millainen pedagoginen kulttuuri ja oppimis-opetusympäristö halutaan luoda opiskelijoille kaikissa allianssiin kuuluvissa korkeakouluissa. FAPSA tulee sanoista ”Future and Advanced Skills Academy”, ja sen keskeisinä tehtävinä on pedagogisen tuen tarjoaminen ja pedagogisten taitojen kehittäminen RUN-Eurooppa-yliopiston opettajille.
RUN-Eurooppa-yliopiston (Regional University Network – European University, RUN-EU) tavoitteena on tuoda yhteen korkeakouluja eri maista kehittämään innovatiivisia koulutusmalleja ja edistää opiskelijoiden ja henkilöstön kansainvälistä liikkuvuutta. RUNissa halutaan myös kerryttää opiskelijoiden ja henkilöstön osaamista ja tulevaisuuden taitoja, jotka vastaavat myös korkeakoulujen omien alueiden haasteisiin. Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) on yksi kahdeksasta RUN-EU-korkeakoulusta.
Sain ilokseni kutsun osallistua FAPSA Super Weekille, vaikka minulla ei ole vakituista roolia RUN-EU-toiminnassa HAMKin sisällä. Olen kuitenkin kiinnostunut monikulttuurisuudesta ja kansainvälisyystoiminnasta sekä osallistunut päivittäisen opetustyöni lomassa neljään SAPiin eli RUN-EU:n opintototeutukseen opettajan tai vieraspuhujan roolissa. RUN-EU-kuvioissa olen kuitenkin vielä untuvikko, ja vaikeat sanahirviöt, kuten FAPSA ja Super Week, eivät olleet minulle ennestään tuttuja käsitteitä. Superviikon jälkeen puhun kuitenkin jo hiukan sujuvammin tätä vierasta ”RUN-EU-kieltä” ja olen innolla toiminnassa mukana myös jatkossa!
FAPSA Super Weekin kohderyhmänä olivat ammattikorkeakoulupedagogit kaikista seitsemästä RUN-EU-maasta. Paikalla oli koulutuksista vastaavia henkilöitä, suunnittelijoita, opettajia ja päälliköitä, yhteensä 60 opetusalan ammattilaista.
Eurooppa-yliopiston yhteisten pedagogisten periaatteiden jalkauttamista
Superviikon aikana päästiin kurkistamaan FAPSAn vastikään viimeistelemään pedagogiseen ohjeistukseen (Pedagogical Guide for RUN-EU Teachers), jonka pohjalta yhteistä RUN-Eurooppa-yliopistojen tekemistä tulisi kehittää ja jatkossa mahdollisesti laajentaa myös kaikkeen yhteistyökorkeakouluissa toteutettavaan opetukseen. Pedagogisen ohjeistuksen kautta halutaan varmistaa opetuksen linjakkuus läpi verkoston korkeakoulujen, ja siihen kuuluvat opiskelijakeskeisyys, osaamisperusteisuus ja syväoppiminen, opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointi, innovaatiotaitojen oppiminen sekä läpinäkyvyys kaikessa tekemisessä. Käsitteet ovat HAMKissa jo melko tuttuja, ja uskon näiden asioiden solahtavan helposti osaksi HAMKin yhteistä tekemistä. Oli kuitenkin mielenkiintoista huomata, että yhteistyökorkeakouluissa joidenkin aihepiirien, kuten opiskelijakeskeisen opetuksen ja hyvinvoinnin, tiimoilta käytiin vielä keskusteluja.
Super Weekin teemana oli RUN-EU:n pedagogisten periaatteiden jalkauttaminen, mutta saimme lisäksi syväluotaavan tutustumismatkan isäntäorganisaatiomme Howestin tapoihin suunnitella ja toteuttaa opetustaan. Heillä opetussuunnitelmatyö on hyvin organisaatiosta käsin koordinoitua, ja se tapahtuu kolmen vuoden sykleissä. Lisäksi Howestissa opetusta suunnitellaan yhdessä opettajatyöryhmän kesken oman ABC-työkalun kautta, joka pohjautuu kansainväliseen Arena Blended Connected (ABC) Curriculum Design -metodiin. Pääsimme kokeilemaan Howestin laatimia ABC-pelikortteja opetuksen suunnittelun tukena käytännön esimerkkitilanteissa. Lisäksi viikon aikana perehdyimme tiimityöskentelyn haasteisiin, yhteis-, monikulttuurisuus- ja kansainvälisyysoppimiseen sekä RUN-EU-korkeakoulujen yhteisiin opintoihin.
FAPSA Super Week tarjosi erinomaisen tilaisuuden verkostoitua ja jakaa ideoita eurooppalaisten kollegojen kanssa. Viikon ohjelma oli kuitenkin todella tiivis, ja aikataulu perustui pitkälti luentomaiseen opetukseen, mikä johtui vastikään allianssiin liittyneen Howestin omista käytänteistä, joten aikaa yhteiskehittämiseen jäi valitettavan vähän. Siksi vapaamuotoiset keskustelut yhteisten aterioiden äärellä muodostuivatkin viikon parhaaksi anniksi. Lisäksi uskon kehitystyön jatkuvan superviikon ulkopuolellakin aiempaa luontevammin, nyt kun kasvot ja kontaktit ovat lähiviikon aikana tulleet tutuiksi. Odotan innolla yhteistyömahdollisuuksia, joita tämä superviikko saa aikaan!
Kirjoittaja
Lotta Hirvonen, viestinnän lehtori, kestävän kehityksen koulutus