Poliisista päivää – vertaisoppimispäivää

0

Hieman jännittyneenä astelimme kumpikin tahoillamme töihin muutama viikko sitten. Laatupäällikkö oli menossa vastaanottamaan parinkymmenen hengen vierailijaporukkaa; lehtori oli lupautunut ryhmätöihin, mutta ei tiennyt, mitä odottaa. Kumpikin oli kuitenkin varma, että päivästä tulee kiinnostava ja hyödyllinen. Alkamassa oli Poliisiammattikorkeakoulun (Polamk), Pelastusopiston ja Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) yhteinen työskentelypäivä.

Polamk ja HAMK tekevät vertaisoppimista tiimiopettajuudesta. Vertaisoppiminen on osa Polamkin tulevaa laatuauditointia, ja mukana työskentelyssä oli myös Pelastusopisto. Vertaisoppiminen on yhteinen oppimisprosessi, jossa jaetaan tietoa, osaamista ja kokemuksia.

– Halusimme nimenomaan HAMKin kumppaniksi, sillä HAMKilla on hyvä maine ja pitkä kokemus yhteisopettajuudesta, sanoo Polamkin koulutussuunnittelija Kirsi Viitanen.

– Uskomme, että hyvin suunnitellulla työskentelyllä kumpikin organisaatio saa itselleen uusia oivalluksia ja verkostoja, jatkaa Polamkin laatupäällikkö Marika Puputti.

Teemoitettua työskentelyä kasvokkain

Vertaisoppimisen osallistujat olivat johtoa, opetushenkilöstöä ja tukitoimintoja kaikista organisaatioista. Menetelmänä oli ohjattu ryhmätyöskentely etukäteen valittujen teemojen kanssa.

Ensimmäinen työskentelypäivä päätettiin pitää lähityöskentelynä, jotta ihmiset tutustuisivat toisiinsa paremmin ja keskittyminen aiheeseen olisi helpompaa. ”Ryhmämessut” tapahtuivat täysin analogisesti, eli käytössä olivat fläppitaulut, tussit, suttupaperit, liimalaput, tarjolla kahvia ja pullaa. Työskentelymetodi johdatti ryhmät nopeasti olennaisten kysymysten pohdintaan. Erityisesti keskusteltiin moduulimallista, johon Polamk on siirtymässä.

Moduulimalli on rakenne, joka edistää tiimiopettajuutta

HAMKissa 15 opintopisteen moduulia kehitetään opettajatiimeittäin: moduuli suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan yhdessä. Tiimissä voi olla mukana myös muuta kuin opetushenkilöstöä. HAMKin koulutuksesta vastaava vararehtorin Heidi Ahokallio-Leppälän mukaan tiimityö kehittää asiantuntijuutta, jakaa vastuuta ja pitää paremmin huolta hyvinvoinnista.

Nopearytmisessä työskentelyssä käsiteltiin tiimiopettajuuden rakenteita ja rooleja, sen ohjaamista sekä toiminnan hyötyjä ja haasteita.

Työskentelyssä nousi vahvasti esille tiimiopettajuuden yhteisöllisyyttä ja työtyytyväisyyttä vahvistava merkitys. Opetusta kehitetään yhdessä, ja yhdessä myös kannetaan vastuu mahdollisista vähemmän onnistuneista ratkaisuista. Tiimiopettajuus noudattaa siis selkeästi HAMKin laatujärjestelmän mukaista kehittämisen kehää. Opiskelijalle tämä näkyy harkitumpana kokonaisuutena. Tehtäviä yhdistetään mahdollisuuksien mukaan, ja tehtävien ajoitustakin voidaan tarkastella opiskelijan näkökulmasta. Opiskelijapalautteiden ja opintopistekertymien perusteella toimintatapa on parantanut myös oppimiskokemusta. Moduulimalli on siis rakenne, joka luo perustan pedagogiikalle ja tuo hyödyt osallisille.

Esimerkkinä moduulimalliin kuuluvasta avoimuudesta eräässä työskentelyosuudessa tarkasteltiin Moodlea. Moduulitiimi rakentaa yhteisen moduuli-Moodlen, jossa kaikki opiskelijan tarvitsemat sisällöt löytyvät samalta alustalta. Kun Moodle-alustoissa myös käytetään yhtenäistä rakennetta ja logiikkaa, kokonaisuus on opiskelijoille selkeä. Myös nämä konkreettiset käytännön esimerkit näyttivät kiinnostavan vierailijoita.

Luottamus on tiimiopettajuuden perusta

Ryhmämessutyöskentelyn loppuvaiheessa pisteytettiin käsiteltyjä aihepiirejä niiden tärkeyden mukaan. Kärkisijoilla oli moduulimallin lisäksi luottamuksellinen ilmapiiri. Tiimiopettajuudesta tulee aidosti tiimimäistä vasta silloin, kun jäsenillä on riittävä luottamus toisiinsa. Opetusaineistot ja opiskelijapalaute ovat avoimesti moduulitiimin nähtävissä. Opiskelijapalautteeseen vastataan yhteisesti, ja palautteen perusteella suunnitellaan seuraava toteutus. Kaikki nämä edellyttävät luottamukseen perustuvaa ilmapiiriä.

Samassa veneessä soutamisen mentaliteettia edustaa myös HAMKin vahva pedagoginen tuki opettajille. Opetushenkilöstöllä on käytettävissään digipedamentoreita, jokaviikkoisia HAMK 100 -henkilöstövalmennuksen opetustuokioita jne. Näiden kuvaileminen vierailijoille palautti mieleen moninaiset vaiheet, joiden myötä ollaan nykytilanteessa: ei toki ”valmiita”, mutta tukevasti strategian mukaisella polulla.

Valmista ei vielä tullut myöskään vertaisoppimisen projektista. Se jatkuu etätyöskentelytuokiolla, jossa jatketaan tärkeimmiksi tunnistettujen näkökulmien työstöä.

Askel oli kevyt lähtiessämme päivän jälkeen kotiin. Olimme havainneet tiimiopettajuuden muotoutuneen vakiintuneeksi arkiseksi työtavaksi, jonka erityisyyttä ei enää itse huomaa – kunnes siitä kertoo muille.


Kirjoittajat:

Lea Mustonen, lehtori

Lotta Linko, laatupäällikkö

Leave A Reply