Opettajankoulutuksen merkitys uralla etenemisessä ja työpaikan saamisessa

0

Opettajankoulutus tarjoaa vankan pohjan paitsi opetustyöhön myös laajemmin työelämään, ja sen vaikutukset urakehitykseen ja työpaikan saamiseen ovat merkittäviä.

Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) toteuttaman uraseurantakyselyn mukaan vuonna 2020 valmistuneet ammatilliset opettajat (AmO-alumnit) kokivat koulutuksen vahvistaneen osaamistaan, ammatillista identiteettiään ja mahdollisuuksiaan työmarkkinoilla. Ammatilliseen opettajankoulutukseen hakijoiden määrä on pysynyt hyvällä tasolla, mikä kertoo opettajan ammatin arvostuksesta Suomessa.

Työllistyminen ja uralla eteneminen opettajankoulutuksen myötä

Uraseurantakyselyn tulokset (n=122, vastausprosentti 39,5) osoittavat, että opettajankoulutuksen suorittaneiden työllisyysaste on korkea. Lähes 80 prosenttia vastaajista kertoi toimivansa koulutuksen jälkeen opettajana tai kouluttajana. Ennen opintoja vain 50 vastaajaa työskenteli oppilaitoksessa opettajana, mutta opintojen jälkeen määrä kasvoi 84:ään. Tämä osoittaa, että koulutuksella on ollut merkittävä vaikutus opettajaksi työllistymisessä.

Koulutuksen käyneet saavat muodollisen pätevyyden, joka on monille ratkaiseva tekijä vakituisen työpaikan saamisessa opetusalalla. Moni vastaajista nosti esiin myös sen, että opintojen kautta saavutettu pätevyys ei pelkästään mahdollistanut työpaikan saamista, vaan vahvisti heidän itsetuntoaan ja ammatillista osaamistaan. Tämä muodollinen pätevyys ja itsevarmuus ovat kriittisiä tekijöitä, kun halutaan edetä uralla ja saavuttaa uusia työmahdollisuuksia.

Monipuoliset taidot työelämässä

Opettajankoulutuksen aikana kehittyvät taidot, kuten opetus- ja ohjausosaaminen, arviointiosaaminen ja vuorovaikutustaidot, ovat suoraan hyödynnettävissä työelämässä. Lisäksi opintojen aikana kertyy laajempia valmiuksia, kuten työelämä- ja verkostoyhteistyöosaamista sekä kehittämisosaamista, jotka edesauttavat uralla etenemistä myös muissa kuin perinteisissä opettajatehtävissä.

Uraseurantakyselyn perusteella ammatillisiksi opettajiksi työllistyivät erityisesti ammatillisiin oppilaitoksiin (64 % opettajiksi työllistyneistä). Ammatillisiin oppilaitoksiin työllistyneet kokivat opintojen vaikuttaneet erittäin positiivisesti työllistymiseen, urakehitykseen, työtehtävien sisältöön sekä palkkaukseen. Ammattikorkeakouluihin ja vapaaseen sivistystyöhön työllistyneillä vaikutus oli jonkin verran vähäisempi.

Koulutuksen hyödyllisyys urakehityksessä

Vaikka kaikki vastaajat kokivat opintojen vaikuttaneen pääsääntöisesti positiivisesti urakehitykseensä, tulokset osoittivat, että erityisesti opettajina toimivat kokivat opinnot hyödyllisemmiksi kuin muut koulutuksen suorittaneet. Yllättäen myös oppilaitoksiin työllistynyt muu kuin opetushenkilökunta koki opintojen vaikuttaneen urakehitykseen, työtehtävien sisältöön sekä palkkaukseen. Oppilaitosten ulkopuolella työskentelevät taas näkivät koulutuksen vaikutuksen uraansa ja työhönsä keskimääräistä vähäisemmäksi.

Tärkeä havainto oli se, että vastaajat kokivat opintojen vaikuttaneen enemmän palkkaukseensa kuin aiempien vuosina toteutetuissa kyselyissä vastanneet. Tämä osoittaa, että opettajankoulutuksella voi olla suoria taloudellisia etuja uran edetessä.

Opettajankoulutuksen kehitys ja uudet tarpeet

Vastaajat esittivät toiveita siitä, että koulutus vastaisi entistä paremmin työelämän muuttuneisiin tarpeisiin. Erityisesti käytännönläheisen koulutuksen, erityisopetuksen ja digitaalisten taitojen merkitys korostui palautteessa. Lisäksi vastaajat toivoivat, että koulutukseen sisältyisi enemmän tietoa monikulttuurisuudesta, tekoälyn hyödyntämisestä opetuksessa sekä projektinhallinnan ja konfliktien ratkaisun taidoista.

Uraseurantakyselyn tuloksia on hyödynnetty uudistettaessa HAMKin Ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaa, joka on otettu käyttöön lukuvuonna 2024 aloittaneiden opiskelijoiden kanssa.

Opettajankoulutuksesta on hyötyä työuralla

Opettajankoulutus tarjoaa selkeitä hyötyjä työuran rakentamisessa. Se ei ainoastaan avaa ovia opettajan tehtäviin, vaan myös vahvistaa ammatillista identiteettiä ja lisää itsevarmuutta. Opettajiksi haluaville koulutus tuo muodollisen pätevyyden, joka on usein edellytys opettajaksi työllistymiselle, mutta se antaa eväitä myös muille uramahdollisuuksille.

Opettajankoulutus on siis enemmän kuin vain pätevyys; se on investointi tulevaisuuteen ja ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen.


Kirjoittajat

Piia Kolho, Koulutuspäällikkö, Ammatillinen opettajankoulutus

Anna Sandt, Koulutussuunnittelija, Ammatillinen opettajankoulutus

Aineiston analyysissä ja tekstin tuottamisessa on hyödynnetty ChatGPT:tä.

Leave A Reply