Pääsimme NUOTTA-hankkeessa kurkistamaan Kanta-Hämeessä toimivien pienten ja keskisuurten yritysten kohtaamiin haasteisiin, joiden ratkaiseminen voi auttaa yrityksiä löytämään ja säilyttämään kilpailukykynsä ja menestymään entistä paremmin. Asiakasymmärryksen, innovoinnin ja palvelukehittämisen esteiksi koetut kehityskohdat nousivat esiin NUOTTA-hankkeen nykytila-analyyseissa, ja niiden huomattiin liittyvän pääosin datan ja yhteistyön hyödyntämiseen.
Menestyksen kannalta olennaista on rohkeus etsiä jatkuvasti uusia keinoja kehittyä – ja ennen kaikkea tarttua toimeen. NUOTTA-hanke on ollut tässä prosessissa tarjoamassa konkreettisia työkaluja ja apua Kanta-Hämeen pk-yrityksille, jotta ne voisivat innovoida ja kehittää palvelujaan entistä asiakaslähtöisemmin. Haasteet, liittyivätpä ne asiakasymmärrykseen, viestintään tai resurssien hyödyntämiseen, voidaan selättää oikea-aikaisella tunnistamisella ja kehitystoimiin tarttumisella.
Yrityksissä tunnistettujen haasteiden ratkaiseminen ei pelkästään tuo kilpailuetua, vaan myös vahvistaa asiakasuskollisuutta, henkilöstön sitoutuneisuutta ja yrityksen toiminnan tehokkuutta. Kokosimme tähän hankkeeseen osallistuneiden Kanta-Hämäläisten pk-yrityksien yleisimpiä haasteita sekä konkreettisia esimerkkejä niiden taklaamiseksi, joita jokainen yritys voi lähteä itse toteuttamaan ilman ulkopuolista apua.
Asiakasymmärrys avaimena menestykseen
Asiakasymmärryksen kehittäminen on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä, joka erottaa kasvavat yritykset niistä, jotka junnaavat paikallaan. Haasteet asiakastarpeiden ja -odotusten ymmärtämisessä voivat johtaa siihen, että tarjotut tuotteet tai palvelut eivät täysin vastaa asiakkaiden toiveita. Tämä heikentää asiakaskokemusta ja samalla yrityksen kilpailukykyä.
Tilastot ja data tarjoavat erinomaisen pohjan asiakasymmärryksen kasvattamiseen. Monet yritykset keräävät tietoa asiakkaistaan, mutta tietojen hyödyntäminen jää usein puolitiehen. Datan avulla voidaan analysoida esimerkiksi sitä, mitkä tuotteet tai palvelut myyvät parhaiten, ketkä ovat sitoutuneimpia asiakkaita ja mihin suuntaan markkinat ovat kehittymässä.
Tilastojen tueksi on tärkeää hankkia suoraa palautetta asiakkaalta – kyselyt ja haastattelut antavat yritykselle mahdollisuuden kuulla asiakkaiden todelliset tarpeet ja odotukset. NUOTTA-hankkeessa suosittelimme useammalle yritykselle systemaattista asiakaskokemuksen mittaamista. Kerätyn palautteen ja asiakaskeskustelujen pohjalta toteutetut konkreettiset toimenpiteet auttavat yrityksiä säilyttämään kilpailukykynsä ja toimimaan aidosti asiakaslähtöisesti.
Mutta pelkkä datan kerääminen ei kuitenkaan riitä. Aktiivinen ja avoin kommunikaatio kasvattaa luottamusta ja rakentaa kestäviä asiakassuhteita ollen ratkaisevassa roolissa asiakasymmärryksen parantamisessa. Vuorovaikutteiset viestintäkanavat ja sisällöntuotanto tarjoavat yrityksille mahdollisuuden käydä reaaliaikaista keskustelua asiakkaidensa kanssa ja tuoda esiin kilpailuvalttejaan. Tämä vaatii yrityksiltä jatkuvaa dialogia ja saada asiakkaat tuntemaan, että heidän tarpeitaan kuunnellaan ja että heidät otetaan vakavasti. Palautteeseen reagoiminen onkin ensiarvoisen tärkeää!
Yhteistyö osaamisen kehittämisen tukena
Ajankäytön tehokkuus nousi NUOTTA-hankkeen nykytila-analyyseissa esiin yhtenä suurimmista haasteista Kanta-Hämeen pk-yrityksissä. Ajanhallinnan haasteet vaikuttavat suoraan työtehoon ja yrityksen mahdollisuuksiin kehittyä. Onkin olennaista priorisoida tehtäviä ja suunnata resursseja oikeisiin asioihin. Ilman selkeitä, määriteltyjä tavoitteita arki voi helposti täyttyä kiireisillä mutta merkityksettömillä tehtävillä, jotka eivät edistä yrityksen kehitystä pitkällä aikavälillä.
Havaintojemme mukaan yrityksissä vastuu on keskittynyt liikaa yhden henkilön varaan. Ylikuormituksen lisäksi tämä on merkittävä riski yrityksen toiminnan jatkuvuudelle. Selkeiden prosessikuvausten ja toimintaohjeiden avulla yrityksestä tulee ketterämpi ja joustavampi muutoksiin, ja ne vähentävät virheitä sekä helpottavat uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Jokaisen työntekijän tulee voida rauhassa keskittyä omaan työhönsä ilman epävarmuuksia, minkä vuoksi hankkeessa kehotimme yrityksiä kiinnittämään huomiota myös sisäiseen viestintään. Laajempi vastuunjakaminen kannattaa huomioida myös motivaatiota ja sitoutumista lisäävänä tekijänä.
Monilla yrityksillä on vielä käyttämättömiä mahdollisuuksia teknologian hyödyntämisessä. Automatisoimalla rutiinitehtäviä ja ottamalla käyttöön uusia digitaalisia työkaluja yritys voi vapauttaa resursseja keskittyäkseen entistä paremmin asiakaspalveluun. Esimerkiksi data-analytiikka ja raportointityökalut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden ennakoida trendejä, mukauttaa toimintaansa ja hyödyntää markkinoiden muutoksia. Juuri pk-yrityksille yhteistyö ja verkostoituminen ovat erityisen arvokkaita, sillä jaetut resurssit ja kokemukset voivat avata ovia innovaatioihin ja kasvuun, joita ei yksin olisi mahdollista saavuttaa.
Kuten NUOTTA-hankkeen nykytila-analyysit osoittivat, yritykset kohtaavat usein keskenään hyvin samankaltaisia haasteita. Kanta-Hämeessä menestyksen avaimet ovat käsissämme – nyt on aika tarttua niihin ja suunnata kohti kestävää kasvua yhdessä.
Yhteistyössä Teknologiakeskus TechVillan kanssa toteutettavan ja Euroopan unionin osarahoittaman NUOTTA-hankkeen tavoitteena on tukea ja rohkaista pk-yrityksiä toteuttamaan palveluinnovointia ja kehittämään palvelujaan entistä asiakaslähtöisemmiksi. Hanke luo edellytyksiä myös tulevaisuudessa tapahtuvalle palveluinnovoinnille ja muulle TKI-toiminnalle tukemalla asiakasymmärryksen parantamiseen liittyvien uudenlaisten teknologioiden, ratkaisujen ja toimintatapojen käyttöönottoa pk-yrityksissä.
Lue lisää hankkeesta: https://www.hamk.fi/projektit/nuotta-asiakaslahtoinen-palveluinnovointi-digitalisoituvassa-toimintaymparistossa/
Kirjoittaja
Sonja Kedonperä, projektitutkija