Käsityönä valmistettuun lasiin liittyvä tieto, tekniikat ja taito lisättiin Unescon ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon joulukuussa 2023. Tämä on huomattava kunnianosoitus lasin tekemisen käsityötaidolle, alan toimijoille ja suomalaiselle lasialalle kokonaisuudessaan.
Suomessa monikansallista hakemusta oli laatimassa 17 lasialan yhteisöä HAMKin muotoilukoulutus mukaan luettuna. Suomen lisäksi mukana olivat Ranska, Saksa, Espanja, Tšekkoslovakia ja Unkari. HAMKin edustajat ovat osallistuneet vuodesta 2017 lähtien monikansallista UNESCO-hakemusta silmällä pitäen yhteisiin yleisötapahtumiin, joita ovat olleet muun muassa podium-keskustelut, luennot, työnäytökset sekä lasialan workshopit Riihimäellä, Iittalassa ja Nuutajärvellä.
Lasialan koulutus Hamkissa
Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) on järjestetty lasialan koulutusta lähes kolmenkymmenen vuoden ajan. Älykäs ja kestävä muotoilu- ja Smart And Sustainable Design -koulutuksissa opiskellaan erilaisia käsin valmistetun lasin tekniikoita sekä perehdytään muun muassa perinteiseen muotoilijan ja lasinpuhaltajan väliseen yhteistyöhön. Lasimuotoilun opetus sisältää lasin uunitekniikat (yhteensulatus, lämpömuovaus, uunivalut), lampputyön, lasin puhallusmuottien suunnittelun, yhteistyön lasinpuhaltajan ja muotin valmistajan kanssa, työelämäyhteistyön ja näyttelytoiminnan. Työelämäyhteistyössä luodaan verkostoja alan eri ammattilaisten, yhteisöjen ja alihankkijoiden kanssa.
HAMKilta on ollut edustaja mukana lasialan keskustelufoorumissa ja Suomen lasimuseon yhteisnäyttelyissä, kuten Suomen Lasi elää -näyttelyssä. HAMKin opiskelijoiden vuosittaiset lasinäyttelyt Suomen Lasimuseolla ovat esitelleet suurelle yleisölle lasialan koulutuksen tuotoksia. Teemme pitkäjänteistä työtä käsin valmistetun lasin eri tekniikoiden opettamisessa ja kehittämisessä. Alan koulutuslaitosten välinen yhteistyö on yhteisten näyttelyprojektien kautta kiinnittänyt huomiota lasialan koulutukseen ja saavutuksiin.
Laadukas koulutus on perinteen säilymisen edellytys
Elävää perinnettä kehittävät ja ylläpitävät ammattilaiset ja eri yhteisöt. Käytännössä tämä tarkoittaa yhteistyötä ja verkostoitumista eri lasialan ammattilaisten ja muiden toimijoiden kesken. Suurin osa lasinvalmistuksen tekniikoista on satoja tai jopa tuhansia vuosia vanhoja, ja ammatti opittiin suurilta osin oppipoika–kisälli–mestari -järjestelmällä. Myöhemmin lasitehtaisiin saatettiin perustaa oma lasinpuhalluskoulu. Esimerkiksi muotoilijoiden ja lasinpuhaltajien välinen yhteistyö vaatii molemmilta osapuolilta tietoa, taitoa ja kykyä kommunikoida yhteisen asian äärellä. Lasihytin intensiivisessä ilmapiirissä haetaan tasapainoa sulan lasin ja painovoiman liitolle, ja yhteistyön tuloksissa yhdistyvät muotoilijan näkemys ja lasinpuhaltajan ammattitaito.
Perinteen säilymisen edellytyksenä on niin laadukas lasialan koulutus kuin perinteen siirtyminen sukupolvelta toiselle. Haluamme myös tulevaisuudessa olla mukana lasiyhteisössä kehittämässä yhteistyötä koulutuksen ja työelämän välillä sekä edesauttamassa eri lasinvalmistustekniikoiden säilymistä muotoilun ja taiteen alalla.
Kirjoittaja
Auli Rautiainen, lehtori