Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) vetämässä digitaaliseen muotiin ja muotoiluun liittyvässä hankkeessa yrityksiin tuotiin tietoa ja oppia digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista sekä työkaluista, joita yritykset voivat itse ottaa helposti ja nopeasti käyttöönsä. Digitaalisuuden hyödyntämisellä yritykset voivat vahvistaa asemaansa markkinoilla ja tuoda tuotteitaan uudenlaisella, houkuttelevalla tavalla esille asiakkailleen. Samalla yritykset voivat vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja vähentää tuotepalautuksia. Ennen kaikkea digitaalisuuden hyödyntäminen liiketoiminnassa edistää yrityksien siirtymistä kohti kestävämpää toimintaa.
Asiakas suunnittelijana – henkilökohtaisuus lisää tuotteen käyttöikää
Yrityksille räätälöinnin tarjoaminen asiakkaille tuo kilpailuetua, sillä se mahdollistaa asiakkaiden osallistumisen tuotteiden suunnitteluun ja antaa näin asiakkaalle mahdollisuuden vaikuttaa lopulliseen tuotteeseen. Muodin ja muotoilun alalla räätälöinnissä asiakkaalle annetaan mahdollisuus valita tuotteeseen ennakkoon määritellyistä muunneltavista osista erilaisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi mekon värin, kuosin sekä hihojen ja helman pituuden.
Räätälöinnissä asiakas voi myös nähdä visuaalisen esityksen valitsemastaan tuotteesta. Erityisen tehokkaasti tämä toimii 3D-mallinnusten eli kolmiulotteisten kuvien avulla, jotka antavat erinomaisen käsityksen siitä, miltä tuote tulee näyttämään valmiina fyysisenä kappaleena. Mitä laadukkaampi 3D-mallinnus on, sitä tarkemman kuvan asiakas saa lopputuloksesta.
Kun asiakas tulee mukaan valmistusprosessiin jo tuotteen suunnitteluvaiheessa, saadaan asiakkaan ja yrityksen välille parempi ja henkilökohtaisempi yhteys perinteiseen ostoprosessiin verrattuna. Henkilökohtaisuus tuotteeseen lisää tyytyväisyyttä mutta samalla myös tuotteen käyttöikää, kun tuote on juuri sellainen, jonka asiakas on itselleen halunnut. Räätälöinnin mahdollistaminen asiakkaalle kehittää yrityksen toimintaa kestävämmäksi, sillä tuotteet valmistetaan asiakkaan tilauksen mukaan. Tällöin tuotteita ei myöskään valmisteta varastoon, josta ne saattaisivat jäädä myymättömiksi ja lopulta pahimmillaan päätyä hävitettäväksi.
”Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa”-hankkeessa toteutettiin kaksi pilottia, joissa asiakkaalle mahdollistettiin tuotteen räätälöinti. Forssalaisen kankaanpainantaa ja tekstiilituotteita valmistavan Rykkeri-yrityksen kanssa toteutetussa pilotissa asiakas pääsi valitsemaan mekon värin sekä kuosin ja saattoi reaaliaikaisesti nähdä, miten muutokset vaikuttavat tuotteeseen. Vaikka yritys valmistaa jo nyt tuotteita tilauksesta, helpottaa pilotti yrityksen toimintamallia. Pilotin avulla asiakas näki heti, miltä valmis tuote näyttää, mikä helpottaa asiakkaan valintoja sekä ostopäätöstä.
Toinen räätälöintipilotti toteutettiin hämeenlinnalaisen neuletuotteita valmistavan Jaana Huhtanen Design -yrityksen kanssa. Pilotin tarkoituksena oli tuoda asiakkaille parempi käsitys tuotteen lopullisesta ilmeestä ja siitä, miten eri materiaalien valinta vaikuttaa lopputulokseen. Pilotissa asiakas saattoi valita tuotteeseen kahden eri materiaalin (villa, puuvilla) ja kuosin väliltä. Lisäksi asiakkaalle mahdollistettiin kuosin valinta yksittäiseksi tai toistuvaksi kuvioksi tuotteen pintaan. Jatkossa pilotti on tarkoitus viedä yrityksen sivuille käyttöön, ja se mahdollistaa myös sen, että yritys voi viedä oma logonsa tuotteen pintaan.
Räätälöintipalvelun tarjoaminen edistää yrityksien kestävää kehitystä. Piloteissa hyödynnetyt 3D-mallinnukset sekä ne yhdistettynä räätälöintipalveluun tuovat yrityksien verkkosivuille piristystä, mutta ne tuovat paljon muitakin hyötyjä, kuten uutuusarvoa, elämyksiä ja houkuttelevuutta.
Tuotteen virtuaalinen sovittaminen auttaa ostopäätöksen tekemisessä
Virtuaalista vaatteiden ja asusteiden sovittamista on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, ja tarjolla on useita erilaisia työkaluja näiden toteuttamiseksi. Deafmetal, kuulolaitekoruja suunnitteleva ja valmistava suomalainen yritys, kokeili virtuaalista sovittamista osana pilottia erityisesti nuorten suosimassa Snapchat-sovelluksessa. Pilotissa tuotteista toteutettiin ensin 3D-mallinnukset, joita hyödynnettiin sovelluksessa asiakkaiden käyttöön.
Asiakkaat saattoivat sovittaa yrityksen tuotteita, vaihtaa tuotteen väriä sekä pituutta. Virtuaalisen sovituksen avulla asiakas näkee, kuinka tuote istuu hänen päälleen ja miten esimerkiksi tuotteen pituus vaikuttaa istuvuuteen. Tuotteiden erot ja todelliset mittasuhteet eivät välttämättä välity parhaalla tavalla asiakkaille pelkkien kuvien perusteella verkkosivuilla. Näin ollen virtuaalinen sovitus auttaa asiakasta ostopäätöksen tekemisessä ja vähentää tuotteiden vaihtamista ja palauttamista.
Pilottien oppeja
Pilottien toteuttaminen testiympäristössä tarjosi yrityksille mahdollisuuden kokeilla ketterästi räätälöintimahdollisuuksia ja virtuaalisen sovituksen toimivuutta. Piloteissa mukana olleet yritykset olivat tyytyväisiä tuloksiin ja ovat jo ottaneet ensimmäisiä askeleita siirtääkseen kokeilut käytäntöön omille verkkosivuilleen. Vaikka pilottien päätavoite oli testata digitaalisten työkalujen ja visuaalisten toteutusten toimivuutta muoti- ja muotoilualoilla, ne tuottivat myös merkittävää markkinointimateriaalia. Laadukkaat 3D-mallinnukset mahdollistavat sen, että yritykset voivat hyödyntää niitä helposti esimerkiksi sosiaalisen median kanavilla ja houkutella asiakkaita kiinnostavilla ja visuaalisesti miellyttävillä sisällöillä.
Pilotteihin osallistuneet pk-yritykset saivat hyvän käsityksen digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista ja vaikutuksista eri vaiheissa valmistusprosesseja. He kokivat innostusta ja motivaatiota ottaa uusia digitaalisia välineitä käyttöön omassa toiminnassaan. Pilottien aikana yritykset oppivat, kuinka työkaluja voi hyödyntää sekä mitä resursseja ja osaamista niiden käyttö vaatii. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto voi olla myös kevyempää ja helpompaa kuin usein kuvitellaan, sillä yrittäjät voivat hyödyntää valmiita ohjelmistoja ja palveluja, jotka eivät vaadi syvällistä teknistä osaamista. Markkinoilla on tarjolla sekä ilmaisia että maksullisia vaihtoehtoja, ja jokainen yritys voi valita niistä itselleen parhaiten sopivat ratkaisut.
Kirjoittajat
Heidi Kerkola, projektipäällikkö, HAMK Smart -tutkimusyksikkö
Wilho Rönkä, designer, HAMK Smart -tutkimusyksikkö
Blogi on kirjoitettu osana ”Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa” -hanketta, joka on Euroopan Unionin osarahoittama hanke.
Lisätietoja hankkeesta www.hamk.fi/digimuoti ja www.futurewearableslab.fi.
Hankkeen listaamiin digitaalisiin työkaluihin voit tutustua osoitteessa https://www.futurewearableslab.fi/alykkyydesta-uutta-vastuullista-muotoilua-muotia-osaamista-ja-liiketoimintaa/.