Analysoimaton data on hyödyntämätön resurssi

0

Nykymaailmassa tietoa syntyy jatkuvasti. Kyseessä on valtava resurssi, jota ei aina osata hyödyntää täydessä potentiaalissaan. Olennaisen tiedon tunnistaminen, datan analysointi ja visualisointi auttavat yrityksiä toimintansa kehittämisessä. Tieto- ja viestintätekniikka, kiertotalous -koulutuksen ja HAMK Design Factoryn Data-analytiikka-opintokokonaisuus tutustuttaa insinööriopiskelijat data-analytiikkaan ja sen työkaluihin. Yritysten datatulva ja opiskelijoiden osaaminen kohtaavat data-analytiikkaprojekteissa, joiden kautta opiskelija voi myös suorittaa opintoihin kuuluvaa harjoittelua. 

Data-analytiikka-opintokokonaisuuden muodostavat tiedolla johtamisen ja tilastollisen ajattelun teemat, data-analytiikan työkaluihin tutustuminen sekä projektityö, joka tehdään yrityksen toimeksiannosta säännöllisessä vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa. Tällaista projektiyhteistyötä on toteutettu vuodesta 2019 asti, ja kasvaneen tunnettuuden myötä yritykset tiedustelevat data-analytiikkaprojektien mahdollisuuksia ympäri vuoden. 

Yritysten tarpeet yhteistyön lähtökohtana 

Toimeksiannot projekteille tulevat pääosin Forssan seudun pk-yrityksistä joko suorien yhteydenottojen tai Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) soveltavan tutkimustoiminnan kautta. Projektien tavoitteena on edistää resurssitehokkuutta, kestävää kehitystä ja kiertotaloutta data-analytiikan keinoin; eri lähteistä kertyvän datan avulla vastataan toimeksiannossa sanoitettuun kysymykseen. Ratkaisu rakennetaan yrityksen tarpeista ja resursseista käsin. Tutkimustoiminnan läsnäolon myötä opiskelijat saavat asiantuntijatukea projektityöskentelyyn ja samalla työelämän tarpeista ja opiskelijaprojektien hyödyistä syntyy tutkittua tietoa. 

Esimerkeiksi projekteista voidaan nostaa vaikkapa kaksi jätehuoltoon liittyvää ratkaisua. Kevään 2024 projekteissa osa tiimeistä keskittyi materiaalivirran hallinnan optimointiin PowerBI-työkalulla; tavoitteena oli parantaa energiantuotantoon suunnatun syötevirran ennustettavuutta. Jätehuoltoviranomaisen käyttöön suunnatussa ratkaisussa puolestaan keskityttiin haja-asutusalueiden kiinteistöihin, jätevesien käsittelytapoihin sekä jätehuollon palveluiden tuottajiin. Näihin seikkoihin liittyvä tieto visualisoitiin karttanäkymään, jonka pohjalta viranomainen voi seurata alueen tilannetta. 

Harjoittelu osana opintoja ja urapolkua 

Ammatillisen kehittymisen näkökulmasta keskeinen osa opintoja on 30 opintopisteen (1 opintopiste = 27 tuntia) laajuinen harjoittelu, joka tarkoittaa noin 5–6 kuukautta kokoaikaista työtä. Koulutuksessamme harjoittelun ajoitus on vapaa, ja se voidaan suorittaa joustavasti yhtenä tai useampana jaksona osa- tai kokoaikaisesti. Tavoitteena on harjoitella opinnoissa opittua ja siten vahvistaa osaamista aidoissa työelämän tilanteissa ja ympäristöissä. 

Harjoittelut ovat myös verkostoitumisen ja alueellisen pitovoiman tukemisen paikkoja. Soveltuvien työtehtävien ja harjoittelupaikkojen löytyminen on paikoin haastavaa, siitäkin huolimatta, että esimerkiksi datan hyödyntämisen tarve näkyy alalla kuin alalla. Koulutuksemme opiskelijoiden osaaminen voi päästä hyötykäyttöön hyvin erilaisissa toimintaympäristöissä ja yrityksissä; tarpeita on jo tunnistettu niin viestintäalalla, hyvinvointisektorilla kuin kiinteistönhuollossakin. Dataa syntyy kaikkialla jatkuvasti – siellä missä sitä on, on tarvetta myös analytiikalle. 

Data-analytiikkaprojekti harjoitteluna 

Yritysten havaitsemille ja spontaanisti syntyville dataan liittyville tarpeille voidaan löytää tekijä myös harjoittelumahdollisuutta etsivistä opiskelijoista. Yhteistyön myötä yritykset saavat kesytettyä omaa dataansa ja opiskelijoille syntyy työkokemusta ja verkostoja, jotka voivat avata ovia työelämään. Vaikka harjoittelu ei ole lupaus tulevasta työpaikasta, se on mahdollisuus tutustumiseen puolin ja toisin. Voidaankin ajatella kyseen olevan pitkästä työhaastattelusta, jossa alakohtaisen osaamisen lisäksi asenne ja työelämätaidot pääsevät esiin. 

Harjoitteluprojekteja on tällä hetkellä käynnissä kolme. Yhdessä projekteista opiskelija työstää kiertotalousalan yritykselle datan hallintamallia, toisessa puolestaan tarkastellaan reittikohtaisia päästöjä ja polttoaineen kulutusta yrityksen vastuullisuusraportointia ja kuljettajien koulutusta varten. Kolmannessa projektissa tavoitteena on luoda työkalu, jolla voitaisiin parantaa tuotannon tehokkuutta ja optimoida resurssien käyttöä teknologiayrityksessä. 

Myös harjoitteluna tehtävä projekti lähtee liikkeelle yrityksen tunnistamasta tarpeesta ja yhteydenotosta koulutukseen; tehtävänannon muotoilu ja sopivan opiskelijan etsintä tehdään yhteistyönä. Sopivan kokonaisuuden muotouduttua opiskelija toteuttaa projektin itseohjautuvasti aktiivisessa yhteistyössä yrityksen kanssa. Harjoitteluprojektin päättyessä yritys saa opiskelijalta syntyneen ratkaisun lisäksi myös opastusta sen käyttöönottoon. Tämän jälkeen käydään vielä palautepalaveri yrityksen ja HAMKin henkilökunnan kesken data-analytiikan harjoittelukonseptin kehittämiseksi. 

Kirjoittajat: 

Anne-Mari Järvenpää, tutkijayliopettaja, HAMK Tech -tutkimusyksikkö 

Satu Alatalo, opinto-ohjaaja, Tieto- ja viestintätekniikka, kiertotalous ja ICT, Circular Economy, HAMK 

Comments are closed.