Kirjoittaminen on olennainen osa opettajankouluttajan työtä – olipa kyseessä artikkelien tai raporttien kirjoittaminen tai palautteiden antaminen. Silti monelle meistä kirjoittaminen saattaa tuntua työläältä, erityisesti kiireisen työn ja muiden velvoitteiden keskellä.
Itse olen kokenut tämän haasteen ja huomasin kaipaavani uutta innostusta ja inspiraatiota kirjoittamiseen. Onnekseni löysin sen kirjoittajakurssilta, jossa pääsin syventymään kirjoittamiseen rauhassa ja omaan tahtiini.
Kirjoittamisen äärelle palaaminen
Osallistuin lokakuussa työnantajan järjestämälle kahden päivän kirjoittajakurssille. Kirjoittajakurssin ympäristö oli täydellinen pysähtymiselle: rauhallinen, häiriötön tila, jossa fyysinen ja sosiaalinen ympäristö tukivat keskittymistä. Poissa olivat puhelimet ja tietokoneet – oli vain minä, kynä ja paperi. Ulkona näkyvä järvimaisema ja syksyiset koivunlehdet tarjosivat hiljaisen taustan, joka auttoi keskittymään kirjoittamisen prosessiin ilman ulkopuolisia häiriöitä.
Yksi kurssin herättelevistä kysymyksistä pysäytti minut: “Jos kirjoittaminen olisi parisuhde, millainen se olisi?” Vastaus tuli yllättäen: etääntynyt. Se herätti minut pohtimaan, kuinka olen opettajankouluttajana ohjannut muita kirjoittamaan ja ollut itsekin mukana artikkelien tuottamisessa – mutta samalla oma kirjoittamisen innostukseni oli vuosien varrella hiipunut. Tämä kysymys toimi lähtölaukauksena omalle kirjoittamisen uudelle alulleni.
Luovat harjoitukset ja flow-kokemukset
Kurssilla sain kokea pitkästä aikaa sen kirjoittamisen flown, jonka olin joskus tuntenut. Yksi mieleenpainuvimmista harjoituksista oli yksinkertainen: jatka kirjoittamista yhtä sanaa seuraten kaksi minuuttia, ilman että kynä nousee paperista. Aluksi tuntui haastavalta, mutta pian kynä alkoi sauhuta ja sanat tulivat itsestään. Huomasin, että kirjoittamisen voima piilee usein juuri siinä, että antaa itselleen luvan vain kirjoittaa, ilman itsekritiikkiä. Tämä oli vapauttava kokemus.
Luovista harjoituksista on erityistä hyötyä opettajankouluttajille, sillä ne auttavat kehittämään kirjoitustaitoja ja luovuutta, jotka ovat keskeisiä ominaisuuksia opettajana toimimisessa. Opettajankouluttajina meidän on kyettävä inspiroimaan ja motivoimaan tulevia opettajia. Luovat harjoitukset voivat toimia työkaluna, joka vapauttaa ajattelumme ja auttaa löytämään uusia näkökulmia. Flow-kokemus puolestaan mahdollistaa syvemmän yhteyden omaan ajatteluun ja tunteisiin, mikä on välttämätöntä pedagogisessa työssä.
Aiheen valinta ja rajaaminen – kirjoittaminen ammatillisesta näkökulmasta
Kurssilla yksi tärkeimmistä opeista oli aiheen rajaaminen ja tekstin selkeä rakenne. On helppo eksyä maata syleileviin aiheisiin, mutta tehokas ja vaikuttava teksti syntyy, kun keskittyy aiheeseen, joka todella puhuttelee itseä ja josta on sanottavaa. Huomasin, että vaikka olin aluksi varma, ettei minulla ole mitään kirjoitettavaa, ajatukset alkoivat kurssin edetessä virrata. Pian löysin aiheen, joka herätti minussa uudenlaista intoa.
Tämä oppi on tärkeä myös meille opettajankouluttajille, sillä työmme on täynnä merkityksellisiä aiheita. Kirjoittaminen vaatii uskallusta valita yksi aihe ja tarttua siihen määrätietoisesti. Oma ääni ja omakohtaiset kokemukset tekevät tekstistä ainutlaatuisen ja vaikuttavan, mikä puolestaan vahvistaa opettajan identiteettiä ja ammatillista kasvua.
Yhteisöllinen kirjoittaminen ja verkostoituminen
Kirjoittajakurssi tarjosi myös mahdollisuuden yhteisölliseen sparraukseen. Keskustelut muiden osallistujien kanssa laajensivat omaa ajatteluani ja sain uusia näkökulmia siihen, miten lähteä eteenpäin. Verkostoituminen ja toisten kanssa sparraaminen osoittautuivat kurssin arvokkaimmaksi anniksi. Sain jopa tärkeitä vinkkejä tiedonhausta kurssin asiantuntijoilta. Tämä oli muistutus siitä, että kirjoittaminen ei ole yksinäistä puuhaa – parhaimmillaan se on yhteistyötä ja ajatusten jakamista.
Kirjoittaminen on työkalu ammatilliseen kasvuun
Kirjoittaminen on nyt minulle enemmän kuin velvollisuus – se on työkalu itsereflektioon ja ammatilliseen kasvuun. Tämä kurssi herätti minut huomaamaan, miten tärkeää on antaa itselleen aikaa ja tilaa kirjoittaa, pohtia ja kehittää omia ajatuksiaan. Kirjoittaminen on loistava tapa jäsentää omaa pedagogista ajattelua ja jakaa sitä myös muille. Haluan rohkaista kaikkia opettajankouluttajia tarttumaan kynään – kirjoittaminen on voimakas keino tuoda esiin omaa osaamista ja inspiroida myös muita.
Miten sinä ylläpidät kirjoitusmotivaatiota kiireisen työn keskellä?
Kirjoittaja
Marja-Liisa Samppala, lehtori, ammatillinen opettajankoulutus