Toisen asteen eli niin sanotun amiksen opettajana toimimisen jälkeen siirryin Hämeen ammattikorkeakouluun lehtoriksi. Uuden tehtävän aloittamisen jälkeen olen huomannut eroja koulutusasteiden toiminnassa ja opetuksessa. Näistä huolimatta molemmilla on pohjimmiltaan yhtenevät tavoitteet työelämän ja opiskelijoiden kehittämisessä.
Olen aloittanut Hämeen ammattikorkeakoulussa tieto- ja viestintätekniikan lehtorina syksyllä 2024. Sitä ennen toimin yli kymmenen vuoden ajan ammatillisessa koulutuksessa opettajana samalla alalla. Molempien tehtävien sijoittuminen ammatilliseen koulutukseen tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman ammatillisen koulutuksen eri asteiden välisiin eroihin ja yhtäläisyyksiin.
Ammatillinen koulutus on työelämälähtöistä
Ammatillisen koulutuksen merkittävimpänä erona lukio- ja yliopistokoulutukseen on työelämälähtöisyys. Ammatillisessa koulutuksessa työssäoppiminen ja työharjoittelu korostuvat opinnoissa. Toisella asteella opiskelijat ovat useimmin alaikäisiä. Se aiheuttaa haasteita työssäoppimiseen, erityisesti tieto- ja viestintätekniikassa. Työssäoppimiseen sopivia paikkoja on rajallisesti, eikä niitä välttämättä ole sopivalla alueella. Korkea-asteella tilanne on parempi, sillä työelämä sitoutuu paremmin yhteistyöhön työharjoittelun kautta. Tieto- ja viestintätekniikan alalla työssäoppimista vaikeuttaa vielä toisen asteen opiskelijoiden kilpailu samoista harjoittelupaikoista korkeakouluopiskelijoiden kanssa.
Ammatillisten tutkintojen tutkinnon rakenne on määräysperusteisesti sama kaikille koulutuksenjärjestäjille. Korkea-asteella ammattikorkeakoulut voivat määrittää vapaammin opintojen sisältöjä työelämälähtöisesti tutkinnon rakenteen ja laajuuden ollessa kuitenkin kaikille yhtäläinen. Molemmilla asteilla haasteeksi muodostuu tutkinnon rakenteiden jäykkyys suhteessa työelämän tarpeisiin ja vaatimuksiin, sillä ne ovat usein nopeatempoisia sekä monialaisia. Tämä haastaa opettajia molemmilla asteilla. Samaan aikaan tulee huolehtia ammattitaitovaatimusten toteutumisesta ja toisaalta työelämän palvelemisesta. Työelämän tarpeisiin tehty ammattikorkeakoulun opinnäytetyö palvelee erinomaisesti myös opiskelijan osaamisen kehittymistä.
Opetus ja opiskelu ammatillisessa koulutuksessa
Opettajan työ on hyvin erilaista eri asteilla. Toisella asteella on paljon enemmän läsnäoloa ja perinteistä lähiopetusta, erityisesti laajennetun oppivelvollisuuden takia. Varsinaisen substanssisisällön lisäksi opettajan tehtäviin kuuluu myös tutkinnonperusteiden pohjalta kasvatuksellinen aspekti. Osa koulutuksenjärjestäjistä sisällyttää opettajan tehtävien lisäksi myös muita töitä, kuten ryhmänohjausta tai tutkinnonohjaamista. Ammattikorkeakoulussa opettajan työ on enemmän varsinaista opetusta ja muista töistä huolehtii muu henkilökunta. Toisaalta opettajan työnkuvaan ammattikorkeakoulussa sisältyy kehittämistä, julkaisujen laatimista ja opinnäytetöiden ohjaamista, jotka auttavat opettajaa ylläpitämään ja kehittämään omaa ammattitaitoaan.
Opiskelijan näkökulmasta toisen asteen ja korkea-asteen opiskelu eroaa merkittävästi. Toisella asteella opiskelu on ohjatumpaa ja siihen saa tarpeen mukaan enemmän apua, kuten erityistä tukea ja tutkinnon henkilökohtaistamista. Ammattikorkeakoulussa opiskelu edellyttää opiskelijalta enemmän itsenäisyyttä ja itsensä ohjaamista. Huomattavasti lisääntynyt tuki opintojen suorittamisessa toisella asteella tulee kuitenkin lisäämään erilaisten opintojen tukemisen muotojen tarvetta myös ammattikorkeakouluissa, johon koulujen tulee reagoida ajoissa.
Ammatillista koulutusta eri asteilla yhdistää pyrkimys käytännönläheisyyteen ja työelämälähtöisyys. Luontaisista eroista huolimatta yhteistä eri asteille on tavoite opettaa työelämässä vaadittavia taitoja ja tietoja sekä tukea opiskelijoiden kasvua aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi.
Kirjoittaja:
Sami Laaksonen, lehtori, tieto- ja viestintätekniikka, kiertotalous