Insinööritoimistot osana ICT-kiertotalousopintoja

0

Hämeen ammattikorkeakoulun ICT-kiertotalousinsinöörien koulutuksessa sovelletaan insinööri- ja suunnittelutoimistojen toiminnasta tuttuja toimintamalleja ja -prosesseja. Se on yhdistetty joustavaan toteutustapaan, joka haastaa opiskelijan ja opettajan. Tätä mallia kutsutaan insinööritoimistomalliksi ja toimintatiimejä insinööritoimistoiksi.

Insinööritoimistojen rooli on ollut keskeinen osa opiskelijoiden koulutusta jo vuodesta 2018 alkaen. Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus kehittää käytännön taitoja insinööritöiden parissa. Se alkaa koulutuksen toiselta vuosikurssilta ja jatkuu koko lukuvuoden mittaisilla projekteilla. Tämä käytännönläheinen lähestymistapa on osa opiskelijoiden oppimismallia, jossa teoriatieto yhdistyy konkreettiseen projektityöskentelyyn tukien insinöörimäisten taitojen kehittymistä.

Prosessin alussa oletetaan opiskelijoiden jo tuntevan hieman toisiaan, minkä ansiosta he valitsevat vaaleilla toimistoille projektipäälliköt. Projektipäälliköt jakavat keskenään käytettävät henkilöresurssit testein, haastatteluin ja selventävien hissipuheiden avulla. Tiimit organisoituvat itsenäisesti suunnittelutoimistolle tyypillisiin tehtävänimikkeisiin.

Tiimityöprosessi ja Design Thinking

Erityisesti Design Thinking -mallin hyödyntäminen on keskeinen osa oppimisprosessia. Tämä lähestymistapa rohkaisee opiskelijoita miettimään luovia ratkaisuja ja kehittämään uusia innovaatioita toimeksiantoon tai haasteeseen. Insinöörimäinen toimintatapa ja vankka ydinosaaminen ovat keskiössä ja opiskelijat pääsevät työskentelemään oikeiden toimeksiantajien kanssa. Design Factory tarjoaa inspiroivan ympäristön, jossa opiskelijat voivat kehittää projektejaan ja testata ideoitaan käytännössä.

Projekti etenee vuosikellon mukaan ja opiskelijat saavat tarvittavat tukimateriaalit ja dokumenttipohjat. Erilaiset esimerkkimateriaalit ja viikoittaiset ohjauspalaverit auttavat opiskelijoita pysymään aikarajoissa ja suuntaamaan työskentelyään oikeaan suuntaan. Moduulien puolivälissä pidetään tilannekatsauksia ja lopuksi projektit esitetään moduulin loppuesityksissä.

Kumppanuudet ja yhteistyö

Yksi projektien vahvuuksista on tiivis yhteistyö muiden koulutusten opiskelijoiden kanssa. Koulutuksen sisäiset kumppanit ovat tärkeä osa prosessia, ja yhteistyö toisten alojen opiskelijoiden kanssa mahdollistaa monipuolisempien ratkaisujen kehittämisen. Yhteistyö eri koulutusalojen välillä tapahtuu eri prosessin vaiheissa siten, että eri alojen opiskelijat voivat jakaa oppimiskokemuksiaan ja oppia toisiltaan.

Lisäksi opiskelijat voivat osallistua FRUSH-kiertotaloustapahtuman startup-kilpailuun, joka tarjoaa heille mahdollisuuden testata ideoitaan ja kehittää niitä vielä pidemmälle.

Innovaatio ja toimeksiannot

Opiskelijoiden projekti käynnistyy Kiertotalous-moduulin Innovaatio-osaamisen opintojaksolla Innovaatiopäivillä, jossa opiskelijat työskentelevät sekatiimeissä kestävän kehityksen opiskelijoiden kanssa. Tällöin insinööritoimistot perustetaan, ja projekti alkaa Design Thinking -menetelmän pohjalta. Hackathon-päivät eri paikkakunnilla, kuten Valkeakoskella, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa, tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden testata ratkaisujaan ja kehittää niitä yhdessä muiden alan opiskelijoiden kanssa. Hackathon-päivien teemoina ovat IoT-ratkaisun kehittämisen ohella tekoälyn, mittaaminen ja datan hyödyntäminen sekä saavutettavuus.

IoT-projektit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittää ja konseptoida älykkäitä ratkaisuja. Kehittäminen kulkee käsi kädessä Hackathon-päivien kanssa, joissa opiskelijat kilpailevat ja kehittävät uusia innovaatioita yhdessä muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Älykkäät anturijärjestelmät ja pilvipalvelut ovat myös keskeisiä osa-alueita, joiden avulla opiskelijat saavat syvempää ymmärrystä teknologioiden soveltamisesta käytännön ratkaisuihin.

Toimeksiantajat ja yhteistyö yritysten kanssa

Projekti- ja opiskelijayhteistyö tapahtuu monenlaisissa ympäristöissä ja toimeksiantajina voivat olla kiertotalousalan yritykset sekä tuottajayhteisöt. Nämä yhteistyöt tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä oikeiden asiakkaiden ja todellisten haasteiden parissa, mikä lisää projektien merkityksellisyyttä ja auttaa opiskelijoita valmistautumaan työelämään.

Yhteenveto

Uudet oppimismallit ja koulutuksessamme käytössä olevat insinööritoimistot ovat erottamaton osa nykyaikaista insinöörikoulutusta ja niiden avulla opiskelijat saavat tärkeää käytännön kokemusta. Projektityöskentely, Design Thinking -mallin hyödyntäminen, tiimityötaidot, viestintätaidot ja monialaiset yhteistyöprojektit ovat keskeisiä elementtejä oppimisessa. Opiskelijat eivät vain kehitä teknisiä taitojaan vaan myös syvempää ymmärrystä siitä, miten insinöörityö vaikuttaa yhteiskuntaan ja liiketoimintaan.


Kirjoittaja:

Esa Virta, Kehitysinsinööri, HAMK ICT Kiertotalous

Comments are closed.