Kansainvälistä yhteistyötä, pedagogista kehittämistä ja opiskelijoiden järjestämää ohjelmaa – RUN-EU Super Week Belgiassa

0

RUN-Eurooppa-yliopiston (RUN-EU; The Regional University Network – European University) korkeakoulut muodostavat yhdessä alueellisten korkeakoulujen allianssin. Korkeakouluverkoston tavoitteena on kehittää yhdessä korkealaatuista koulutusta ja tutkimusta, joka vastaa tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Allianssi, Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) mukaan lukien, on tarjonnut vuodesta 2020 alkaen yhteisiä monialaisia opintoja, luonut tutkimusyhteistyötä, kehittänyt tohtoripolkuja ja kaksois- ja yhteistutkintoja sekä rakentanut yhteisiä hallintorakenteita. RUN-EU:n jokavuotinen tapahtuma Super Week toi marraskuussa 2024 yhteen opettajia ja koulutuksen kehittämisen asiantuntijoita verkoston korkeakouluista.

Intensiivinen ja monipuolinen viikko Howestin kampuksilla Belgiassa tarjosi osallistujille mahdollisuuden verkostoitua, oppia uutta ja jakaa osaamista niin pedagogiikan, hyvinvoinnin kuin kansainvälisten oppimisympäristöjen kehittämisen saralla. Tapahtuma heijasti RUN-EU:n ydintavoitteita: korkeakoulutuksen laadun parantamista, kansainvälisyyden vahvistamista ja opiskelijakeskeisen oppimisen tukemista.

Kansainvälistä ja kokemuksellista oppimista

RUN-EU Super Week oli yhdistelmä asiantuntijaluentoja, työpajoja ja opiskelijoiden tuottamaa ohjelmaa, jotka kaikki tukivat tapahtuman tavoitteita. Tapahtuman esityksissä ja keskusteluissa pohdittiin mm., mitä korkeakouluverkostomme yhteinen pedagoginen kulttuuri tarkoittaa, miten jaamme laadukkaan opetuksen käsityksen sekä miten voimme määrittää yhteisiä tavoitteita ja visioita. Howestin opiskelijat toivat oman panoksensa tapahtumaan järjestämällä ohjelmaa Bryggessä ja Kortjriikissä. Opiskelijat olivat valmistelleet meille monipuolista ja hauskaa kulttuuriohjelmaa osana omia tourism-opintojaan. Nämä opiskelijoiden suunnittelemat aktiviteetit eivät vain esitelleet paikallista kulttuuria, vaan myös ilmensivät oppimista tekemisen ja jakamisen kautta. Pääsimme tutustumaan Bryggen historialliseen kaupunkiin ja Kortjriikin rikkaaseen kulttuuriperintöön oppaanamme opiskelijat, jotka ilahduttivat ja vaikuttivat meidät omalla osaamisellaan.

Vahva hyvinvointiteema ja uusi RUNin pedagoginen opas

Hyvinvointi oli tärkeä teema läpi viikon. HAMKin järjestämä työpaja pedagogisesta hyvinvoinnista käsitteli sitä, miten oppimisympäristö voi tukea sekä opettajien että opiskelijoiden jaksamista. Ulkona kampusalueella ja lähipuistossa toteutettu Howestin vetämä Kokemuksellinen oppiminen luonnon kanssa -työpaja tarjosi osallistujille mahdollisuuden reflektoida omaa oppimiskokemustaan luonnon elementtien avulla. Tämän työpajan lopuksi kampuksen ulkoalueelle istutettiin ensimmäinen ”RUN-puu” (kuvituskuvassa), johon jokainen korkeakoulu sai allekirjoittaa ja ripustaa oman puukiekon yhteistyön merkiksi.

RUN-EU:n pedagoginen opas on RUN-kumppaneiden yhteistyön tuloksena luotu, opettajille tarkoitettu opas, joka keskittyy tukemaan verkoston korkeakouluopetusta innovatiivisten menetelmien avulla. Oppaan tavoitteena on tarjota työkaluja ja malleja, jotka edistävät opiskelijoiden tulevaisuustaitoja kuten ongelmanratkaisukykyä, tiimityöskentelyä ja resilienssiä. Tämä mahdollistuu esimerkiksi autenttisten työelämähaasteiden kautta. Opettajan roolia painotetaan hyvinvoinnin tukijana turvallisessa oppimisympäristössä. Oppaassa esitettyjen menetelmien avulla opettajat voivat suunnitella opetustaan joustavasti ja vastata opiskelijoiden monimuotoisiin tarpeisiin tulevaisuuden työelämää varten.

Katse tulevaisuuteen

Super Weekin viimeinen päivä sisälsi sekä katsauksen menneeseen että suuntaamisen tulevaan. Osallistujat pohtivat viikon oppeja ja mahdollisuuksia soveltaa niitä omissa instituutioissaan. Howestin pedagogisen kehityksen tiimin esittelemät suunnitelmat ja työkalut tarjosivat konkreettisia ratkaisuja jatkokehityksen tueksi. Tapahtuma ei vain vahvistanut kansainvälisiä verkostoja, vaan tarjosi lisäksi osallistujille konkreettisia työkaluja ja ideoita, joiden avulla voidaan rakentaa tulevaisuuden oppimiskokemuksia – kestäviä, hyvinvointia tukevia ja opiskelijalähtöisiä.

Näinä verkkokohtaamisten aikoina on syytä muistaa myös kasvokkaisten kohtaamisten tarjoamat ainutlaatuiset mahdollisuudet. Ne mahdollistavat aidon vuorovaikutuksen; kehokielen, äänensävyjen ja spontaanien reaktioiden rikastuttamana. Tällainen läsnäolo edistää luottamusta ja auttaa rakentamaan pitkäaikaisia, merkityksellisiä suhteita sekä yhteisöllisyyden kokemusta. Lisäksi kasvokkaiset kohtaamiset luovat tilaa myös epämuodollisiin keskusteluihin ja sattumanvaraisiin kohtaamisiin, joissa ideat ja uudet näkökulmat voivat nousta esiin yllättäen. Nämä kaikki yhdessä edistävät aidon yhteisen RUN-EU verkoston rakentumista.


Kirjoittajat

Riikka Tuominen, projektiasiantuntija, HAMK Edu

Jonna Niemelä, koulutuspäällikkö, sosiaaliala

Valokuva

Timo Karppinen

Comments are closed.