Yksin työskentelystä työparityöskentelyyn

0

Olen ollut neljä vuotta Hämeen ammattikorkeakoulussa liiketalouden koulutuksen opinto-ohjaajana. Ensimmäiset vuodet olin koulutuksemme ainoa opinto-ohjaaja, mutta puoli vuotta sitten sain työparin. Pohdin tässä jutussa, miten se on vaikuttanut työtehtävien hoitamiseen, opiskelijoiden saamaan palveluun ja omaan jaksamiseeni. 

Opinto-ohjaus HAMKissa

Opinto-ohjausta ei ole säädelty ammattikorkeakoululaissa, joten se voidaan toteuttaa oppilaitoksen itse määrittelemällä tavalla ja mitoituksella. Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) tehtiin vuonna 2020 opinto-ohjauksen uudistus, jossa päätettiin yhtenäistää opinto-ohjauksen kirjavia käytäntöjä ja nimetä kaikkiin koulutuksiin kokoaikaiset opinto-ohjaajat. Aikaisemmin opinto-ohjaajat olivat useimmiten lehtoreita, jotka tekivät opinto-ohjausta osa-aikaisesti. Koulutusten opiskelijamäärät ja alojen erityispiirteet vaihtelevat, joten mitoituksesta ja tehtävänkuvasta ei tullut täysin yhtenevää. 

HAMKissa opinto-ohjaajan rooli alkaa opintojen hakuvaiheesta ja jatkuu opintojen läpi valmistumiseen asti. Opinto-ohjaajan työhön kuuluu neuvontaa ja ohjaamista, joita voidaan toteuttaa yksilö- ryhmänohjauksen keinoin. Opinto-ohjaaja auttaa opiskelijaa tunnistamaan oman osaamisensa, kirkastamaan omia ammatillisia tavoitteitaan ja saamaan tutkinnon valmiiksi tavoiteajassa. 

Opinto-ohjauksen järjestäminen liiketalouden koulutuksessa 

Minut valittiin liiketalouden koulutuksen opinto-ohjaajaksi vuonna 2020 tehdyssä uudistuksessa. Jo silloin pohdittiin, riittääkö yksi opinto-ohjaaja, kun opiskelijamäärä oli noin 750. Liiketalouden koulutuksessa oli käytössä myös muita ohjauksen nimikkeitä, kuten ryhmänohjaaja ja harjoittelunohjaaja. Näitä tehtäviä hoitivat nimetyt lehtorit opetustyönsä ohessa. Myös koulutuspäällikkö oli vahvasti mukana ohjaustyössä. Tuossa vaiheessa HAMKin ohjausuudistukseen lähdettiin liiketaloudessa yhden opinto-ohjaajan mitoituksella. 

Vuosina 2020–2023 liiketalouden opiskelijoiden määrää kasvoi entisestään. Taustalla vaikutti muun muassa ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli, joka toi uudenlaisia tulostavoitteita. Avoimen ammattikorkeakoulun opintokokonaisuuksiin, kuten polku- ja väyläopintoihin, otettiin entistä enemmän ja useammin opiskelijoita. Koronavuodet osaltaan lisäsivät opiskelijoiden yksilöllisen tuen tarvetta, mikä vei minulta opinto-ohjaajana paljon aikaa ja voimia. Näistä syistä liiketalouden koulutukseen päätettiin rekrytoida toinenkin opinto-ohjaaja. 

Miten työparityöskentely on vaikuttanut tehtävien hoitamiseen?

Isolta osin olen pystynyt jatkamaan työskentelyä kuten ennen. Käytämme henkilökohtaisia sähköpostiosoitteita, vaikka tiedän myös mahdollisuudesta ottaa käyttöön yhteinen sähköpostiosoite. Koen kuitenkin itselleni luontevammaksi käyttää omaa sähköpostia ja ajattelen sen olevan myös opiskelijaystävällisempää, että lähettäjä tietää tarkasti vastaanottajan. Tuen tarpeeseen saattaa liittyä arkaluonteistakin asiaa, joten se voisi nostaa kynnystä, jos viesti pitäisi laittaa anonyymin oloiseen osoitteeseen. Toki yhteisosoitteesta voisi olla hyötyä esimerkiksi silloin, kun toisella opinto-ohjaajalla on jokin poissaolo tai ruuhkahuippu. Silloin toisen opinto-ohjaajan olisi mahdollista hoitaa laajemmin sähköposteihin vastaamista. Myös jos opinto-ohjaaja lopettaisi tehtävässään, jatkuisi opinto-ohjaus saumattomammin, kun yhteisosoitteelle löytyisi jatkossakin vastaaja. 

Työparityöskentely on tuonut uudenlaisen haasteen siinä, että viestiä saatetaan laittaa molemmille opinto-ohjaajille, eikä se aina näy viestien vastaanottajakentästä. Tämä saattaa aiheuttaa turhaa työtä, jos molemmat opinto-ohjaajat käyttävät aikaa samaan viestiin vastaamiseen. Tähän on auttanut eniten opiskelijaryhmittäin tehty työnjako, työnjaosta tiedottaminen sekä opinto-ohjaajien keskinäinen viestintä. 

Miten työparityöskentely on vaikuttanut opiskelijoiden saamaan palveluun?

Koen opiskelijoiden pääasiassa hyötyneen työparityöskentelystä. Toki jotkut opiskelijat ovat saattaneet kokea tutun opinto-ohjaajan vaihtumisen myös hieman harmilliseksi. Siksi työnjako toteutettiin niin, että uudelle opinto-ohjaajalle annettiin pääasiassa uusimpia ryhmiä. 

Yksittäisen opinto-ohjaajan työkuorman pienentyminen on mahdollistanut toimintatapojen muutoksen. Aiemmin ohjausta oli tarjolla, mutta sen saaminen vaati useimmiten opiskelijan omaa aktiivisuutta. Nyt opinto-ohjausta voidaan laittaa helpommin saataville ja opiskelijoita kutsua ohjaukseen. 

Uusi opinto-ohjaaja on tuonut tullessaan myös uutta osaamista ja uusia ideoita. Uutta ohjaussisältöä on tulossa muun muassa opiskelutaitoihin liittyen.  

Miten työparityöskentely on vaikuttanut omaan työhyvinvointiini?

Työparin saaminen helpotti merkittävästi omaa työhyvinvointiani. Aiemmin tunsin lähes jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta, kun opiskelijoita oli niin paljon ja työnkuva laaja. Työparin myötä minulle jää enemmän aikaa suunnitella ja kehittää omaa työtäni. Tämä lisää työn mielekkyyden kokemusta ja työssäjaksamista. Hankalissa tilanteissa, joita työssäni välillä kohtaan, on helpottavaa saada vertaistukea. Työpari mahdollistaa myös sen, että voimme tarvittaessa sijaistaa toisiamme. Toki on mahdollista, että jos työparillani olisi kovin erilaiset ajatukset ja toimintatavat, voisi kokemus olla huonompi. Lähtökohtaisesti uskon, että työparityöskentely on opinto-ohjauksessakin yksin työskentelyä arvokkaampaa. 


Kirjoittaja

Marjo Vaalgamaa, opinto-ohjaaja, liiketalous

Leave A Reply