Yhteistyöhankkeessa Keniassa etsitään keinoja tarjota laadukasta koulutusta kaikille

0

Keniassa kokonaisia kyliä on jäänyt tulvien alle, joet tulvivat ja katuja on poikki. Nairobissa lentokentältä keskustaan pääsi pahimmassa vaiheessa vain korkealle rakennettua pikatietä pitkin, maan tasalla olevat kadut olivat vaarallisia autoilijoille. Nairobissa järjestetty hanketyöpaja ei tulvista kärsinyt, mutta viikon puheenaihe oli tulvat. Luonnonkatastrofilla on vaikutusta turvallisuuteen, ja koulutusta pidetään yhtenä suurimpana kärsijänä. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) koordinoima PBL-BioAfrica-hanke testaa malleja, jotka helpottavat vähävaraisten koulutukseen pääsyä.

Toukokuun alussa PBL-BioAfrica-hankkeen työpaja järjestettiin Nairobin yliopiston innovaatioviikon aikana. Nairobin yliopisto on kooltaan Hämeenlinnan kaupungin kokoluokkaa. Monitieteellinen yliopisto järjestää vuosittaan innovaatioviikon, jonka näyttelyssä esitellään monipuolisesti yliopiston piiristä nousseita start-up-yrityksiä ja puhutaan koulutuksen ja yrityselämän yhteistyöstä innovaatioiden edistämiseksi. Innovaatioviikon aikana HAMKin koordinoiman hankkeen työpajassa teimme töitä avoimen yliopiston konseptin ja etäopiskelun kehittämiseksi.

Näyttelyn innovatiivisimmat konseptit palkittiin. PBL-BioAfrica-hankkeen malli yritystyön ja koulutuksen järjestämiseksi oli yksi palkinnon saaneista. Opiskelijakeskeinen koulutus, jota järjestetään yhteistyössä yritysten kanssa, herättää kovasti kiinnostusta. Malli, jossa opiskelijat ratkovat yrityselämän todellisia haasteita, tuntuu houkuttelevalta, siitä puhutaan, mutta käytännön ratkaisut hakevat vielä muotoaan. Hankkeen yrityshaasteet ovat osoittaneet, että malli toimii, ja tyytyväisiä ovat sekä opiskelijat, opettajat että yritykset.

Afrikan sarvi ja eteläinen Afrikka ovat tänä vuonna kohdanneet valtavia luonnonkatastrofeja. Eteläisessä Afrikassa on nälänhätä, joka pahenee kuukausittain. Sen odotetaan jatkuvan ensi kevääseen asti, jolloin uuden maissisadon pitäisi viimein helpottaa tilannetta. Väärään aikaan sattunut kuivuus ja väärään aikaan tulleet ylenmääräiset sateet ovat pilanneet myös kahdessa HAMKin partnerimaista valtaosan maissisadosta. Maissi on näissä maissa meidän perunaamme vastaava jokapäiväinen ruoka. Sekä Sambiassa että Malawissa on julistettu kansallinen hätätila nälänhädän takia. Hätätilan julistaminen kertoo tilanteen vakavuudesta. Käytännössä hätätila tarkoittaa sitä, hallitus ei kykene takaamaan kansaistensa ja näiden omaisuuden turvallisuutta.

Keniassa sateet sulkivat koulut viikoiksi. Hallituksen päätöksellä koulut on taas avattu, mutta käytännössä ne eivät aukea vielä pitkään aikaan, vaan vasta sitten kun paikat on saatu siivottua ja kunnostettua. Maasai Marasta turisteja pelastettiin helikoptereilla. Iso määrä hotelleja vaurioitui veden voimasta. Tilalle pystytetään kiivaasti telttamajoitusta ja paikkoja siivotaan, jotta vauriot turismille, Kenian tärkeimmälle elinkeinolle, jäisivät mahdollisimman vähäiseksi.

Sateiden myötä Keniaan ja Sambiaan on puhjennut koleraepidemia, ja malarian yleistymistä pelätään. Kolera leviää epäpuhtaan veden myötä, ja sateet antavat elintilaa malariaa levittäville hyönteisille.

Ruuan puute nostaa ruuan hintaa ja elinkustannuksia. Keniassa hallitus oli jo muuttanut opintolainan tukirajoja niin, että opiskelijoilta odotetaan entistä suurempaa omavastuuta koulutuksen kuluista. Yhteistyöyliopistojen professorit kertovat, kuinka harvat ovat enää palanneet joululomien jälkeen opiskelemaan, koska perheillä ei ole varaa lukukausimaksuihin. Tulvavaurioiden myötä monien talous horjuu, rahaa koulutukseen on taas vaikeampi löytää, ja näin koulutus muuttuu entistä enemmän vain varakkaiden etuoikeudeksi.

PBL-BioAfrica-hankkeessa on pilotoitu suomalaisille tuttua avoimen yliopiston konseptia. Siinä kaikilla on pientä maksua vastaan mahdollisuus osallistua yliopistotasoiseen opetukseen. Opiskelijat saavat suoritetuista opinnoista todistuksen, ja suoritetut kurssit luetaan hyväksi mahdollisissa myöhemmissä opinnoissa.

Palaute avoimista kursseista on ollut ylitsevuotavan positiivista. Nuoret, joilla ei ole ollut mahdollisuutta koulukseen, ovat päässeet mukaan laadukkaille kursseille. Kokeiluvaiheessa opintomaksut pystytty hoitamaan yhteistyökuvioiden kautta.

Nuorille on tarjottu yrittäjyyskursseja, ja monet ovat kurssien aikana jo kehittäneet oman yritysidean. Yliopistot hakevat nyt malleja, joilla ne voisivat tarjota siemenrahoitusta. Opetusta järjestetty myös suomalaisen mallin mukaan niin, että samalla kurssilla on ollut avoimen yliopistojen opiskelijoita ja yliopistoon kirjautuneita opiskelijoita. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Opetuksen työtapoja on muokattu käytännöstä lähteväksi niin, että oppiminen on ollut helppoa myös niille, joilla ei ole vielä yliopisto-opiskelun vaatimia oppimisen valmiuksia.

Keniassa ja Afrikassa yleensä koulutukseen pääsy on harvojen yksinoikeus. Avoimen yliopiston konsepti on luomassa uutta tapaa tarjota koulutusta niille, joille tämän tasoinen koulutus on ollut tavoittamattomissa. Avoimen yliopiston konseptiin yhdistetty etäopetus mahdollistaa kokonaan uudenlaisen koulutuksen konseptin. Opetus ei ole aikaan, paikkaan tai maahan sidottua. Laadukasta koulutusta voidaan tarjota suurille opiskelijamäärille, syrjäseuduille ja toisiin maihin.


Kirjottaja

Eija Laitinen, tutkijayliopettaja, HAMK Bio -tutkimusyksikön Afrikka-tiimin vetäjä

Artikkelikuva: Sirpa Ojansuu, HAMK

Hämeen ammattikorkeakoulun Afrikka-toimenpideohjelma toteuttaa EU:n Afrikka-strategiaa. Yksi toimenpideohjelman monista tavoitteista on kasvattaa kulttuurista osaamista ja lisätä toimintaympäristön ymmärrystä verkostoon kuuluvista maista.

Leave A Reply