Tavoitteena merkityksellinen työ – Biotalouden ICT-insinööri

0

Toisen vuoden insinööriopiskelija Anne Räsänen kertoo biotalouden tieto- ja viestintätekniikan opiskelusta ja parhaillaan meneillään olevasta opiskelijan arjesta.

Meitä biotalouden ICT-insinööriopiskelijoita tulee eri puolilta: osa suoraan toisen asteen koulutuksesta, osalla jo amk- tai yliopistotutkinto taustalla tai pitkä kokemus työelämästä. Meitä on sairaanhoitajia, geologeja, tehdastyöntekijöitä ja myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia.

Meitä on eri-ikäisiä aina parikymppisistä viisikymppisiin, mutta kaikkia yhdistää kiinnostus tietotekniikkaan ja halu tehdä merkityksellistä työtä.

Innostus, luovuus ja iloinen tekemisen meininki näkyvät toiminnassa.

Minut on yllättänyt biotalouden inssiopiskelijoiden hyvä yhteishenki. Yhteistyötä tehdään päivä- ja monimuoto-opiskelijoiden kesken, eri vuosikurssien välillä ja eri koulutusohjelmien opiskelijoiden kanssa. Hienoa on ollut myös yhteistyö Forssan alueen yritysten kanssa, jolloin koulussa opittuja taitoja on päässyt testaamaan käytännössä. Opiskelu on sujunut koronasta ja ”etäilystä” huolimatta vaivattomasti.

Anne asentaa anturia pellolle
Anturia asentamassa. (Kuva: Anne Räsäsen kotialbumista.)

Vertaistuki lähellä

Kaltaiselleni introvertihkolle, mutta ihmisistä kiinnostuneelle henkilölle opinnoissa on ollut juuri sopivasti tiimissä työskentelyä ja toisaalta aikaa vetäytyä omaan rauhaan pohdiskelemaan tehtäviä. Tiimistä saa valtavasti tukea ja tiimityöskentely tsemppaa hoitamaan oman osuutensa tehtävistä. Silloin kaikkea ei myöskään tarvitse osata itse. Yhdessä tulee ajateltua asioita useammasta näkökulmasta ja ratkaisuista tulee näin parempia. Monet naurut olisi jäänyt nauramatta ilman tiimitöitä. Myös perhe ja ystävät säästyvät enemmiltä tunteen purkauksilta, kun vastaan tulevat ongelmat voidaan puida tiimissä.

Tänä vuonna olemme opiskelleet kiertotaloutta, IoT-alustoja, ja nyt alkuvuodesta vuorossa olivat älykkäät anturijärjestelmät. Ohjelmoinnin alkeet ovat tulleet tutuiksi, ja pääsemme harjoittelemaan tätä taitoa myös käytännössä erilaisten projektien parissa. Itselläni ohjelmoinnin lähtötaso oli nolla, mutta yhdistämällä opiskelua käytännön tekemiseen älykkäiden anturien kanssa, ohjelmointi alkaakin vaikuttaa kiinnostavalta. Onneksi joukossamme on taitaviakin koodareita, joiden osaamiseen joudun varmasti jossain vaiheessa turvautumaan.

Monialaista yhteistyötä

Tällä hetkellä työskentelemme monialaisten tiimien (eli useamman eri koulutusalan yhteistyönä) kanssa Product Development Projectin (PDP) parissa. Omaan PDP-tiimiini kuuluu yksi ensimmäisen vuoden ja kaksi toisen vuoden kestävän kehityksen opiskelijaa. Toimeksiantajamme on forssalainen kiertotalousalan yritys Envor Group.

Tehtävämme on helpottaa Forssan alueen omakotitaloasujien kierrättämistä markkinoimalla jätekimppoja ja tarjoamalla kierrättämiseen liittyvää tietoa. Perustimme tiimimme kanssa Jätekamut-Facebook-sivun, jonka avulla voimme kerätä tietoa kyselyiden avulla ja osallistaa asukkaita palvelujen kehittämiseen. ”Jätekamuilu” on ollut hauskaa ja tarjonnut mahdollisuuden verkostoitua eri alan opiskelijoiden ja yritysten edustajien kanssa.

Jatkamme myös työskentelemistä projektien parissa jo ensimmäisenä opiskeluvuotena perustamissamme insinööritoimistoissa. Insinööritoimistojen projektit jatkuvat toisen vuoden kevätlukukauden loppuun saakka. Tällä hetkellä ideoimme inssitoimistoissa PDP-tiimeille erilaisia IoT-ratkaisuja. Envor Groupin casessa aiomme mitata sekajäteastian täyttöastetta ultraäänianturin avulla. Tietoa on tarkoitus käyttää esimerkiksi jäteautojen ajoreittien parempaan optimointiin.

Eikö olisikin järkevää, että jäteastia tyhjennettäisiin vain silloin, kun se on täyttymässä?

Pilottikohteemme yhteyshenkilö on ottanut projektin erittäin lämpimästi vastaan, ja hän itsekin innostuneena insinöörinä toimii mainiona apuna mittaustekniikan ideoinnissa ja toteuttamisessa.

Harjoittelussa

Lukukauden aikana on ollut mahdollista suorittaa myös työharjoittelua.

Uudelle alalle töihin meneminen oli aluksi jännittävää. Nopeasti olen kuitenkin huomannut, että biotalouden ICT-insinöörin koulutuksesta on ollut valtavasti hyötyä harjoittelussani FM-Hausilla. Olen päässyt mukaan HR-järjestelmän hankintaan, vastuullisen ostotoiminnan kehittämiseen mm. toimittajien auditoinnin merkeissä ja seuraavaksi pääsen tutustumaan taloihin asennettaviin erilaisia olosuhteita mittaaviin antureihin ja mahdollisesti kehittämään sitä, kuinka antureiden dataa visualisoidaan ja hyödynnetään.

Lämpötilan seurantatilasto
Anturidatan analytiikka on keskeinen osa kehitystyötä.

Se sopiikin loistavasti meneillään oleviin opintoihini. Ensimmäisen vuoden projektinhallinnan ja data-analytiikan opintoja olen saanut myös hyödyntää – ja niistä on varmasti hyötyä missä tahansa työssä.

Tieto- ja viestintätekniikka, biotalous
HAMKin Forssan kampus
Lue lisää koulutuksen sivulta, vieraile Facebook-kanavalla tai katso alta, miksi nykyiset opiskelijat Anne Räsänen ja Eemi Salo alun perin hakivat biotalouden tieto- ja viestintätekniikan koulutukseen.

Anne Räsänen
Anne Räsänen
Biotalouden tieto- ja viestintätekniikan 2. vuoden opiskelija
Kirjoittaja on tamperelainen 37-vuotias perheellinen monimuoto-opiskelija, jolla on pitkä työkokemus ammattikeittiöistä.

Leave A Reply