”Kun pystyy samassa paikassa tekemään kaiken, niin se varmasti jouhevoittaa toimintaa”

0

Marraskuussa HAMKissa otetaan käyttöön opiskelijan työpöytä –sovellus nimeltään Pakki. Työpöydän avulla opiskelija voi suunnitella opintojaan ja ajankäyttöään sekä seurata omien opintojensa edistymistä monipuolisilla toiminnoilla, joihin kuuluvat:

  • HOPS (opiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma)
  • Lukujärjestykset
  • Ilmoittautuminen moduuleille
  • Opintosuoritukset
  • Ajanvaraus ohjaajalle
  • Omien tietojen hallinta

Testasimme sovellusta viime keväänä opiskelijavoimin ja heidän kokemuksensa työpöydästä olivat hyvin positiivisia. Haastattelun saimme kahdelta opiskelijalta: Mikko Luopiolta liiketalouden koulutuksesta ja opettajaopiskelijalta nimeltään Merja Taavitsainen:

Mikko Luopio
Merja Taavitsainen
Mitä laitetta käytit Pakin testaamiseen?
MacBook, uusin Safari selaimena, uusilla päivityksillä. Käytin ihan tietokonetta siis läppäriä.
Millainen oli järjestelmästä saamasi yleiskuva? Entä verrattuna aiemmin HAMKin käytössä olleisiin järjestelmiin (jos niistä on kokemusta)?
Ihan hyvä. Näytti ymmärrettävältä ja selkeältä. Varsinkin kun vertaa siihen, mitä tuli käytettyä aiemmin, sitä SoleOPSia ja varsinkin tätä WinhaWilleä. Minusta vaikutti ihan selkeältä, yksinkertaiselta. Olen käyttänyt Winhaa ja SoleOPSia aiemmissa opinnoissani ja tämä oli paljon yksinkertaisempi. Käsitin kuitenkin, että olisi pitänyt testata kaikkia toimintoja, mutta testitapaukset keskittyivät lähinnä siihen, mitä Pakin esittelyvideollakin näytettiin.
Uskotko Pakin käytön helpottavan opiskelijan opintojen suunnittelua?
Uskon, että ihan varmasti. Kun vertaa WinhaWilleen niin se on informatiivisempi, visuaalisesti ja muutenkin selkeämpi. Auttaa suunnittelua ja tietää, mitä on tulossa missäkin kohtaa. Osaa varautua, jos jossain kohtaa on aikataulu tiukempi tai väljempi. Kyllä, koska kaikki opintojen suunnitteluun liittyvät palvelut ovat samassa paikassa. Vaikka en itse käytäkään näitä kaikkia niin on hyvä, että ne ovat siinä, jos joku käyttää. Ei tarvitse etsiä mistään muualta. Opettajakorkeakoulussa on pelkkiä pakollisia opintoja ja Winhasta kävin vain katsomassa niitä.
Vaikuttiko Pakki logiikaltaan helppokäyttöiseltä?
Joo, ihan looginen. Joku kohta oli, jossa oletin tietyn toiminnon olevan eri paikassa kuin missä se oli. Taisi olla omat tiedot. Joo, se oli pääosin ihan hyvä. Oli hyvä, että kysymysmerkin alla oli värikuvakkeiden selitykset. Sai heti selville, mitä ne tarkoittavat. Mikä on missäkin vaiheessa ja mikä on opintojen tila. Ohjeet tarvitaan siihen, mitä kaikkea järjestelmässä voi tehdä. Meitä testaajia johdatteli testauskysymykset siihen, mitä pitää kokeilla.
Onko Pakki intuitiivinen?
Semmoinen joka on nyt vähän tietokoneiden ja laitteiden kanssa pelannut niin varmasti löytää hakemansa ja lisäinfoa oli tarjolla esim. kysymysmerkin takana. Testauskysymyksissä ei ollut tarkkaan neuvottu, mitä pitää missäkin painaa, mutta ilman sitäkin tietoa järjestelmässä osasi toimia oikein.
Vastaako Pakki tarpeitasi opiskelijana?
Kun on WinhaWillen kanssa yrittänyt selvittää, mitä puuttuu ja mitä on tulossa missäkin kohtaa, mihin on ilmoittautunut ja toiminnallisesti muutenkin, niin tämä järjestelmä vaikuttaa yhdeltä tai muutamaltakin askeleelta siitä eteenpäin. Kun on WinhaWillen kanssa yrittänyt selvittää, mitä puuttuu ja mitEi välttämättä tällä hetkellä, koska meidän kaikki opinnot ovat pakollisia. Mitään muutoksia ei sen vuoksi tarvitse tehdä. Tunnitkin ovat Moodlen kalenterissa. Arviointeja voisin seurata.
Ohjaako Pakki riittävästi käyttäjää?
Oli riittävästi. Merkittävimmissä kohdissa kyseli varmistuksia ja sitten taas niistä, mitä pystyi helposti raahaamaan järjestelmässä, ei kysynyt mitään. Yritin poistaa pakollisia opintoja ja siitä tuli kyllä ilmoitus. Opintojen ajoitusta saatoin muuttaa ihan mihin vaan riippumatta siitä, järjestäänkö opintoa kyseisenä ajankohtana. Siinä ei järjestelmä tavallaan ohjannut, koska piti aina käydä tarkastamassa, milloin opinto on oikeasti menossa.
Oppiiko järjestelmän käytön helposti?
Lyhyellä otannalla voin sanoa, että loogisuuden ansiosta ei varmaan kenellekään tule mitään suurempaa ongelmaa. Toisille asiat ovat tosin helpompia ja toisille hiukan vaikeampia. Kyllä, sittenkin kun sitä kokeili vaan. Jonkun verran käytän erilaisia järjestelmiä. Aina niissä on joku sellainen logiikka, josta pääsen aika nopeasti jyvälle. Yrityksen ja erehdyksenkin kautta olen oppinut käyttämään erilaisia järjestelmiä. Ei niissä pysty oikein sellaista virhettä tekemään. Jotenkin pääsee aina eteenpäin.
Oliko Pakin käyttö miellyttävää?
Ei tullut ainakaan päänsärkyä ulkoasusta. Selkeä ja riittävän väljä sijoittelu. Kyllä, oli ihan.
Entä Pakin ulkoasu? Onko se selkeä ja tasapainoinen?
Kyllä, hyvin maltillinen. Ei mitään ylimääräisiä pomppivia ikoneita tai muuta ärsyttävää. Joo, asiat olivat selvästi. Vasemmalta oikealle, niin kuin lukusuunnan mukaisesti. Opintojen tyypit ja statukset olivat hyvin esillä. Ärsyttäviä asioita ei tule mieleen muita kuin se, että piti ”valita pois” valintoja joissain näkymissä, jotta sai vain tietyt kohteet valituiksi. Loogisempaa olisi, että aiempi valinta poistuisi, kun teet uuden valinnan.
Koetko Pakin kaikki toiminnot tarpeellisiksi?
Joo, oli hyviä uusiakin juttuja. Ja tietenkin, jos joku toiminto ei ole jollekin tarpeellinen niin ei niitä ainakaan rasitteeksi asti ole. Viestittely on varmasti tosi kätevä, kun WinhaWillen kanssa on joutunut viestittelemään sähköpostilla. Kun pystyy samassa paikassa tekemään kaiken niin se varmasti jouhevoittaa toimintaa. Ei ollut liikaa toimintoja, vaikka en itse kaikkia tarvitsekaan.
Lisäisitkö järjestelmään jotain?
Varmaan kattaa suurimman tarpeen. En osaa nyt sanoa, mitä siihen tarvittaisiin lisää. Olen vähään tyytyväinen, ja oikeastaan, mitä vähemmän jopa osioita, sitä parempi. Ei oikeastaan. Ihan riittävästi toimintoja.

Pakin käyttöönotto ja kehittäminen

Suurin osa HAMKin opiskelijoista sai ensimmäisen kontaktinsa järjestelmään syyskuun lopulla, kun heitä pyydettiin tarkastamaan omat suoritustietonsa Pakissa ennen sovelluksen käyttöönottoa. Tietojen tarkistus suoritettiin Pakin koulutusympäristössä. Marraskuussa otamme käyttöön varsinaisen sovelluksen, joka on hyvin pitkälle koulutusympäristön kaltainen. HAMKin käyttöönotossa etenemme rauhallisesti, asia kerrallaan. Ohjaajat antavat käyttöönoton alussa opiskelijoille tehtäviä, joiden myötä sovellus tulee tutuksi. Kuten opiskelijatestaajat totesivat, Pakin käyttö on intuitiivista, mutta sen käyttöön tarvitaan ohjeet koulutuksilta. Näin vältetään turhat informaatiokatkokset ja saadaan opiskelijoiden opintojen suunnittelusta ja edistämisestä osa sujuvaa arkea.

Pakin toimintoihin voi tutustua jo ennalta HAMKin julkisilla sivuilla, johon on koottu sovelluksen napakka esittely ja lyhyitä, toimintokohtaisia ohjevideoita. Videoiden tuottamista jatketaan syyslukukauden aikana ja tarpeen mukaan olemassa olevia ohjeita täydennetään.

Pakin kehittämiseen on nimetty HAMKin jokaisesta yksiköstä vastuuhenkilö ja heistä koostuva tiimi on kokoontunut jo viime syksystä lähtien miettimään ohjaustoimintojen kehittämistä Pepissä ja Pakissa. Tiimiin on nimetty Tuula Kolari Hyvinvointiosaamisesta, Riitta Ahokas Biotaloudesta, Anu Virtanen Teknologiaosaamisesta, Hely Kilpeläinen Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamisesta, Lea Laurell Ammatillisesta opettajankoulutuksesta ja Koulutuksen tukipalveluista Pirjo Kuisma ja Irina Aittomäki. Lisäksi aktiivista kehitystyötä tehdään yhdessä projektista vastaavien projektipäälliköiden Nea Yalçinin ja Henna Pirttilän kanssa sekä HAMKin kaikkien ohjaajien tuella. Pakin kehittäminen on osa Peppi-ekosysteemin kehittämistä, johon kuuluvat myös korkeakoulupalveluiden, opettajan ja suunnittelijan työpöydät. Peppi-ekosysteemi on käytössä usealla suomalaisella korkeakoululla ja sen kehittäminen on jatkuvaa yhteistyötä kaikkien järjestelmää käyttävien korkeakoulujen kesken.


Irina Aittomäki, suunnittelija, Koulutuksen tukipalvelut

Leave A Reply